Gå til innhold

Hvorfor vises sata diskene mine i "trygg fjerning av maksinvare " ?


Paula

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme tilfelle da jeg satt opp en maskin med et Gigabyte 965-kort. Kortet hadde 2 SATA/RAID-kontrollere (noen gule og noen lilla). De lilla kontaktene var Gigabyte-kontrollere og de gule var Intel-kontrollere. Når harddisken var koblet til Gigabyte-kontrolleren kom "Safely remove"-meldingen opp. Når jeg byttet til Intel-kontrolleren, var denne meldingen borte. Forskjellige funksjoner på de forskjellige kontrollerne.

Lenke til kommentar
hvis du disabler disken "trygt" i windows vil den fortelle disken at den skal slå seg av, så å dra ut strømpluggen ikke skal være noe problem

Er du sikker på dette? Det er jo fortsatt strøm i strømpluggen.

Gnist,gnist er det jeg tenker...dra ut strøm fra en disk og sette den inn i en annen mens maskinen står på...skeptisk.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
hvis du disabler disken "trygt" i windows vil den fortelle disken at den skal slå seg av, så å dra ut strømpluggen ikke skal være noe problem

Er du sikker på dette? Det er jo fortsatt strøm i strømpluggen.

Gnist,gnist er det jeg tenker...dra ut strøm fra en disk og sette den inn i en annen mens maskinen står på...skeptisk.

Vel, dette er en funksjon for å kunne dra ut en disk mens pc`n er på, mest kjent ved bruk av "hot swap".

Slik jeg har forstått det så slåes disken bokstavelig talt av, og kan dermed fjernes fra kabinettet.

 

Wikipedia

Unlike PATA, both SATA and eSATA are designed to support hot-swapping. However, this feature requires proper support at the host, device (drive), and operating-system level. In general, all SATA/devices (drives) support hot-swapping
Lenke til kommentar
hvis du disabler disken "trygt" i windows vil den fortelle disken at den skal slå seg av, så å dra ut strømpluggen ikke skal være noe problem

Er du sikker på dette? Det er jo fortsatt strøm i strømpluggen.

Gnist,gnist er det jeg tenker...dra ut strøm fra en disk og sette den inn i en annen mens maskinen står på...skeptisk.

Vel, dette er en funksjon for å kunne dra ut en disk mens pc`n er på, mest kjent ved bruk av "hot swap".

Slik jeg har forstått det så slåes disken bokstavelig talt av, og kan dermed fjernes fra kabinettet.

 

Wikipedia

Unlike PATA, both SATA and eSATA are designed to support hot-swapping. However, this feature requires proper support at the host, device (drive), and operating-system level. In general, all SATA/devices (drives) support hot-swapping

Vet godt at hot-swapping av en SATA-kabel er greit ( det blir som USB),men er det greit å gjøre det samme med strømkabelen? Jarmo's innlegg gir inntrykk av at du kan ta ut en disk fra kabinettet og sette inn en ny mens maskinen står på.

For meg har det alltid vært en klar regel på å slå av maskinen og koble fra 220V før jeg drar ut en strømkabel fra en komponent eller skal sette inn en.

Lenke til kommentar
Vet godt at hot-swapping av en SATA-kabel er greit ( det blir som USB),men er det greit å gjøre det samme med strømkabelen? Jarmo's innlegg gir inntrykk av at du kan ta ut en disk fra kabinettet og sette inn en ny mens maskinen står på.

For meg har det alltid vært en klar regel på å slå av maskinen og koble fra 220V før jeg drar ut en strømkabel fra en komponent eller skal sette inn en.

 

Hvis man ikke kan ta ut strømmen er det jo rimelig meningsløst med den funksjonen..? :roll:

 

edit: Drar man ut en ekstern disk fra usb-porten må jo det være det samme som dra ut strømmen på en ordinær disk :hmm:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...