Jo Are Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei har en oppgave på skolen hvor jeg deriblant skal oversette noen norske ord til svensk, men siden ordbok man finner på nordisk språkråd er så dårlig som den er finner den ikke disse ordene: * Tann * Ta * Time * Sol * Sove Er det noen her som kan hjelpe meg? Må ha svar senest 23.00 da oppgaven skal leveres 23.05. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 * Tann* Ta * Time * Sol * Sove Swedish entry word tand [tan:d] tanden tänder noun hård, vit bildning i munnen med uppgift att sönderdela mat (also used of objects that serve a similar purpose) English translation tooth Examples dra ut en tand---pull a tooth English entry word take (took, taken) Swedish translation fatta, ta, gripa tag i (verb; transitivt) Example let me take your coat---låt mig ta hand om din rock English entry word hour Swedish translation timme, ett tidsmått (1/24 av ett dygn), 60 minuter (substantiv) Example in an hour/in an hour's time---om en timme I am paid by the hour---jag får betalt per timme/jag har timlön my husband keeps very regular hours---min man har mycket regelbundna tider Set phrase after hours---efter arbetsdagens slut/skoldagens slut/stängningsdags at all hours---vid alla tider på dygnet at the eleventh hour---i elfte timmen for hours---länge hour after hour---timme ut och timme in Composition hourly wage---timlön Swedish entry word sol [so:l] solen solar noun den starkt lysande himlakropp som jorden får ljus och värme av; solsken English translation sun Examples solen skiner---the sun is shining sitta i solen---sit in the sun sol och skugga---sun and shade Idiomatic phrases vara uppe med solen ("tidigt")---be up with the lark ("early") English entry word sleep Swedish translation det att sova; sovperiod (substantiv) Example it took me ages to get to sleep last night---det tog mig evigheter att somna i går Set phrase go to sleep---somna put to sleep---{om djur} avliva {eufemism}; söva http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/swe-eng Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 * Tann* Ta * Time * Sol * Sove Swedish entry word tand [tan:d] tanden tänder noun hård, vit bildning i munnen med uppgift att sönderdela mat (also used of objects that serve a similar purpose) English translation tooth Examples dra ut en tand---pull a tooth English entry word take (took, taken) Swedish translation fatta, ta, gripa tag i (verb; transitivt) Example let me take your coat---låt mig ta hand om din rock English entry word hour Swedish translation timme, ett tidsmått (1/24 av ett dygn), 60 minuter (substantiv) Example in an hour/in an hour's time---om en timme I am paid by the hour---jag får betalt per timme/jag har timlön my husband keeps very regular hours---min man har mycket regelbundna tider Set phrase after hours---efter arbetsdagens slut/skoldagens slut/stängningsdags at all hours---vid alla tider på dygnet at the eleventh hour---i elfte timmen for hours---länge hour after hour---timme ut och timme in Composition hourly wage---timlön Swedish entry word sol [so:l] solen solar noun den starkt lysande himlakropp som jorden får ljus och värme av; solsken English translation sun Examples solen skiner---the sun is shining sitta i solen---sit in the sun sol och skugga---sun and shade Idiomatic phrases vara uppe med solen ("tidigt")---be up with the lark ("early") English entry word sleep Swedish translation det att sova; sovperiod (substantiv) Example it took me ages to get to sleep last night---det tog mig evigheter att somna i går Set phrase go to sleep---somna put to sleep---{om djur} avliva {eufemism}; söva http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/swe-eng Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå