Gå til innhold

Canon 70-200 f4; med eller uten IS?

Anbefalte innlegg

Hei! Som de av dere som har fulgt med i denne tråden sikkert har fått med dere, skal jeg kanskje til USA i år, og i den anledning hamstre fotoutstyr etter alle kunstens regler.

Det jeg lurer på nå, er om jeg skal velge 70-200 f4 med eller uten IS.

Prisen på IS-versjonen er 1060 $ = ca. 5750 kr.

Prisen på non-IS-versjonen er 560 = ca. 3000 kr.

Er IS verdt differansen? Jeg personlig tror det, men vil gjerne høre andres syn på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IS i 70-200 f4 er av nyeste sort og skal være svært svært bra, i tillegg til at objektivet er en av de skarpeste zoomene Canon har. Jeg vet ikke hva slags budsjett du har og hvor viktig penger er for deg, men dersom du senere vil gå for f2.8-versjonen (med eller uten IS) kan det hende det vil være lettere å få solgt f4 med IS enn uten.

Lenke til kommentar
Every now and then EOS, the goddess of mercy, seems to speak to the Canon lens designers and this time they listened carefully. The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date. The lens was capable to deliver a near-flawless performance is all categories. The resolution figures are stunning regardless of the setting. Distortions, vignetting and CAs are nothing to worry about. The build quality is excellent with the new sealing as a another highlight. On top of that the lens now features a image stabilizer with an efficiency equivalent to 4 f-stops (at cost of shutter speed). The only heartbreaking drawback for some is the price tag which increased significantly to a whopping grand - price/performance-wise this is still very sound though.

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review

Lenke til kommentar
IS i 70-200 f4 er av nyeste sort og skal være svært svært bra, i tillegg til at objektivet er en av de skarpeste zoomene Canon har. Jeg vet ikke hva slags budsjett du har og hvor viktig penger er for deg, men dersom du senere vil gå for f2.8-versjonen (med eller uten IS) kan det hende det vil være lettere å få solgt f4 med IS enn uten.

Det blir som skinninteriør og aircon. Du selger bilen mye lettere med skinninteriør og aircon enn uten.

Dessuten er jo i alle fall aircon noe man gjerne vil ha.

Lenke til kommentar

Har 70-200 F4 IS selv, og kan ikke annet enn og anbefale det. IS fungerer utmerket (både til panorering og "vanlig" bruk) og objektivet leverer utrolig skarpe bilder. Selv 17-55 f2.8 objektivet sine bilder blir seende myke ut i forhold. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vurderer å kjøpe 70-200 F4 (uten IS) selv. Har tenkt å ta bilder under fotballkamper, og i tillegg bruke det til "hjemmestudio". Ta noen portrettbilder og slikt med studiosett bestilt fra kaffebrus. Vil kombinasjonen av de to bildetypene funke med dette objektivet?

Lenke til kommentar

Jeg må jo si at når du først skal til USA burde det ikke være tvil. Det tar ikke lang tid med surfing rundt på dette forumet før du skjønner at F4 IS er blant de aller beste canon zoomene på markedet (hvis ikke DEN beste). Når kursen er så (latterlig) lav som den er nå er det jo ikke noe å spørre om en gang!

Men du bør jo fortsatt vurdere bruken din og hva du har behov for. Ellers får du jo 2.8 versjonen uten IS for ca. samme prisen. Men jeg tror bestemt at IS'en på f4 modellen er så bra, at du vil i de fleste tilfeller klare deg med f4.

Lykke til og god shopping!:)

Lenke til kommentar
Da må man ha 1D-hus for å få autofokus.

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor er det sånn egentlig? Er klar over at det er korrekt, har sett det mange steder, men aldri helt forstått hvorfor.

Det har med et å gjøre at man mister såpass mye lys ved å sette på en 2x ekstender, at autfokus kretsene ikke får lys nok til å fungere riktig. I tilfeller med meget godt lys; så vil det gå bra, men ettersom kameraet set at det er blender mindre enn f/5.6, så gidder det ikke å prøve en gang ...

Tom

Lenke til kommentar
Det har med et å gjøre at man mister såpass mye lys ved å sette på en 2x ekstender, at autfokus kretsene ikke får lys nok til å fungere riktig. I tilfeller med meget godt lys; så vil det gå bra, men ettersom kameraet set at det er blender mindre enn f/5.6, så gidder det ikke å prøve en gang ...

Tom

Takk for svar!

Finnes det noen måte å beregne grensene for når autofokus fungerer og ikke på ulike hus?

For eksempel, man har et 40D, 70-200 F2.8, med 1.4X, eventuelt en 2.0X. Hva blir største blender, og hvordan vet man hvorvidt autofokus vil fungere eller ikke?

Beklager at jeg må ha ting inn med teskje. :blush:

Lenke til kommentar

Tom

Takk for svar!

Finnes det noen måte å beregne grensene for når autofokus fungerer og ikke på ulike hus?

For eksempel, man har et 40D, 70-200 F2.8, med 1.4X, eventuelt en 2.0X. Hva blir største blender, og hvordan vet man hvorvidt autofokus vil fungere eller ikke?

Beklager at jeg må ha ting inn med teskje. :blush:

Med 70-200 f/2.8 og 1.4X blir største blender f4. Med 2x blir største blender f5.6 ;)

Lenke til kommentar
Med 70-200 f/2.8 og 1.4X blir største blender f4. Med 2x blir største blender f5.6 ;)

Jepp, det virker logisk.

Men, kan man med sikkerhet vite at autofokus aldri vil fungere med blender f5.6 for eksempel? (på 40D etc) Men at en 1D vil klare det?

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Jepp, det virker logisk.

Men, kan man med sikkerhet vite at autofokus aldri vil fungere med blender f5.6 for eksempel? (på 40D etc) Men at en 1D vil klare det?

Blender 5.6 funker som bare det på 40d, men det er f/8 som ikke går på andre enn 1d hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...