Core2Dude Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg holder nå på med 1. året Bygg og Anleggsteknikk på Setesdal vgs og har som fremtidsmål å bli Ingeniør! På ungsomsskolen hadde jeg to muligheter, den Teoretiske veien og Yrkesveien. Selv var jeg litt lei av allmenn fag og ønsket å ta yrkesveien og tenkte på å ta følgende: Bygg og Anleggsteknikk --> Byggteknikk ---> Påbygging til Generell Studiekompetanse... ...og så etter det søke til høyskole med 3årig bachelor utdanning. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg kommer til å like i fremtiden og er usikker. Etter denne tiden på Bygg og Anlegg tror jeg jeg har funnet ut at jeg ikke er et yrkesmenneske med hensyn til kropp og interesse. Hjemme i fritiden sitter jeg veldig mye foran dataen og har lekt litt med linux og har en interrese på IT fronten og det tekniske (noe som har vokst mye det siste året!) Noen sier at det er lurt å ta 2 år i praksis som fører til svennebrev/fagbrev og så ta påbygging. Men jeg vet ikke om jeg vil like meg ute i praktisk arbeid. Så påbygging alene frister mest. Vet enda ikke helt spesifisert hva en Bygg Ingeniør holder på med, men er det mulig å få brukt mye IT i denne utdanningen siden det er det jeg liker best? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 ... men er det mulig å få brukt mye IT i denne utdanningen siden det er det jeg liker best? Ja. Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 En type påbygning kan være 2år på Teknisk Fagskole, men det krever enten praksis eller fagbrev(som krever 2års læretid) sjekk fagskole.com for mer info om det. Bruke IT i byggenæringen? Ja, som byggingeniør kan du få bruk for det. Men jeg vil så absolutt anbefale deg noe praksis, det vil gjøre det mye lettere å forstå faget og du vil oppnå større respekt. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 En type påbygning kan være 2år på Teknisk Fagskole, men det krever enten praksis eller fagbrev(som krever 2års læretid) sjekk fagskole.com for mer info om det. Bruke IT i byggenæringen? Ja, som byggingeniør kan du få bruk for det. Men jeg vil så absolutt anbefale deg noe praksis, det vil gjøre det mye lettere å forstå faget og du vil oppnå større respekt. hmm... Endel andre har også sakt at praksis kan være nyttig å ha i "baklomma" hvis man vil bli ingeniør, men vet ikke helt om jeg kommer til å like det. Men jeg har ihvertfall søkt på 2. året med Byggteknikk så jeg har en liten stund å tenke på fremdeles... takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Denne tråden er ganske relevant for meg. Har søkt på fagskole (bygg) til høsten, men er også interessert i å holde på med noe som er litt it relatert. Hva slags jobber vil være relevant for meg i så fall? Takker for svar Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Finnes flere selskaper som utvikler programvare for byggebransjen, så ja det er behov for folk med både IT og byggutdannelse. http://nois.no/default.aspx Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Er jo en stund siden trådstart, men har nå søkt Påbygg til studiekompetanse. Regner med jeg kommer inn og fullfører året med OK karakterer. Etter dette blir jo mulighetene mange, men spørsmålet er å finne ut hva jeg velger Hadde jeg startet på nytt ville jeg valgt en mer IT rettet vei, men vil liksom ikke bare kaste bort det jeg har lært av Bygg utdanningen. Så er jo en mulighet med det Blåbæren nevnte her ja Andre tips til hva året etter Påbygg kan brukes fornuftig til? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Du vet at du trenger ekstra realfag for å gå ingeniør om du bare har påbygging? Hvis du vet at du vil bli ingeniør og ikke noe annet, burde du heller gå forkurs til ingeniørutdanning. Du har endel andre muligheter for å få nok realfag, f.eks. sommerkurs, så om du bare kanskje skal bli ingeniør kan det være like greit med påbygging, siden forkurs bare kvalifiserer til ingeniør og maritim utdanning. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Jeg visste at jeg måtte ta ekstra realfag ja. Det er også mulig å legge dette inn i en lengre periode i studiet istedet for forkurs/sommerkurs. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Vil anbefale deg å kunne så mye matte som mulig før du begynner på et ingeniørstudie! Tresemesterordning er ikke optimalt. Fullt ettårig forkurs (med matte, fysikk, kjemi, engelsk, norsk og samfunnsfag) mener jeg må være det beste, om du mangler realfagene fra videregående, men du avgjør. Sier dette fordi jeg går ingeniør selv, og vet hvor mange som sliter med matte og fysikk. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Vil anbefale deg å kunne så mye matte som mulig før du begynner på et ingeniørstudie! Tresemesterordning er ikke optimalt. Fullt ettårig forkurs (med matte, fysikk, kjemi, engelsk, norsk og samfunnsfag) mener jeg må være det beste, om du mangler realfagene fra videregående, men du avgjør. Sier dette fordi jeg går ingeniør selv, og vet hvor mange som sliter med matte og fysikk. Ååkey! Takk for tipset da Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hvordan vil en person som utdanner seg på teknisk fagskole og som vil få tittelen fagteknikker stille seg i forhold til emnet i topic her? Vil det være mulig å søke på jobber som er relatert til IT med en slik utdannelse? Jeg så at blåbær skrev ett inlegg rett under mitt, om det var ment som svar på mitt innlegg eller ikke vet jeg ikke. Firmaet som er linket til krever uansett bachelor/master grad. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Nei jeg snakker om høyere utdannelse. Du vil ikke kunne jobbe som programmerer uten høyere utdannelse noen steder, byggebransje eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har kanskje formulert meg litt feil Jeg ønsker ikke bli programmerer. Jeg ønsker en jobb som kombinerer kunnskap om bygg + bruk av it, men noe sånn jobb finnes kanskje ikke. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har kanskje formulert meg litt feil Jeg ønsker ikke bli programmerer. Jeg ønsker en jobb som kombinerer kunnskap om bygg + bruk av it, men noe sånn jobb finnes kanskje ikke. Kommer vel ann på hvilken bruk av IT du mener. De fleste bruker programmer til å gjøre beregninger, enkelte firma har vel egne programutvikleravdelinger (Norconsult f.eks.). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Bruk av IT, vel de fleste konsulenter bruker datamaskiner i sitt daglige virke med å sitte foran datan og beregne konstruksjoner. Men jeg forstår ikke helt hva du mener med IT-bruk. Du kan godt være annleggsleder og sitte foran datan store deler av dagen med rapporter, møtereferater osv foran datan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå