Gå til innhold

Byggesett for enkel PC av ic'er, dioder o.l

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er jo en mulighet dette, hvis en klarer å holde tunga rett i munnen i den kabel spagettien. Billig så det jo heller ikke ut til å være.

Trur nok jeg heller ville anbefalt et FPGA kit fra Altera eller Xilinx. Vil ha akkurat samme mulighetene med det, forskjellen blir jo bare at en programmerer (skriver en beskrivelse) av hardwaren i stede for å koble den med ledninger....

Jeg har et Altera DE1 kort, hvor jeg for øyeblikket har en Amiga 500 implementert i FPGAen :D

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare skaffe deg en microcontroller? :)

Fordi en microcontroller trenger å bli programmert. Og der må man ha en programmerer som kan overføre koden fra Pc til MCU(MicroControllerUnit).

Så må man ha noen knapper (tastatur) som man kan bruke til å gi input til MCU. Og så må man ha et display som kan gi feedback på innput. Og så må man ha en strømforsyning og litt elektronikk for å stabilisere signaler i kretsen.

Men alt dette kan man få på/i et TRAINERBRETT.!!!

Så...

Hvorfor ikke bare skaffe seg en microcontroller og et trainerbrett? :)

Lenke til kommentar
Så...

Hvorfor ikke bare skaffe seg en microcontroller og et trainerbrett? :)

Fordi den må programeres.

Det er ikke alle som er like glad i programering. Dessuten er det jo fint å kunne litt "basics" om elektronikk, og hvordan det virker. For en nybegynner (som meg selv) er det ikke alltid like enkelt å stirre i et A4-ark fult av koder og forstå hvorfor det fungerer/ikke fungerer. Men hvis man allerede kan programere og er glad i det, så ser jeg der i mot ikke vitsen med å koble det.

Lenke til kommentar

Sant sant :) Jeg har drevet litt med microcontrollere (PIC serien), det er artig det, man kan gjøre mye lignede gøy med de, det er nok også lettere muligens. Finnes mange guider for å koble til minne, flash, TV signal ut osv ...

Programmerer fortsatt assembler (x86 og holdt på med en emulator for 8 bits CPU'er), så det er ikke så pes (tar bare mye tid).

Det settet var mer fordi dette settet så veldig morsomt ut :)

Tror jeg må ta meg en uke ferie snart å lage en PC fra scratch med ett lite OS.

Det eneste er at noen av disse prosjektene kan bli litt dyre, PIC kontrollere koster fra 50 spenn og er ganske rimelige...

Det jeg sliter mest med er elektronikken, da jeg aldri har vært borte i det utenom det jeg har lest i ett par bøker på egenhånd...

Endret av tømta
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Trur nok jeg heller ville anbefalt et FPGA kit fra Altera eller Xilinx. Vil ha akkurat samme mulighetene med det, forskjellen blir jo bare at en programmerer (skriver en beskrivelse) av hardwaren i stede for å koble den med ledninger....

Jeg må si meg enig med VingTor. FPGA er virkelig tingen hvis du skal lage din egen prosessor.

Har selv laget en enkel 32-bits pipelinet CPU i VHDL/FPGA og det gikk som en drøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...