Gå til innhold

Sikring i PSU?

Anbefalte innlegg

Hei!

Satt nettop i min nye Maxtor 200GB disk. Mens jeg holdt på å partisjonere disken fikset jeg en av kab. viftene mine som det var noe feil på(den laget en rar lyd). Når jeg hadde fikset det satt jeg den inn i kabinettet igjen. Jeg bruker en PC Mods Bay Bus vifte styring. PC'n stod på men jeg hadde kuttet strømmen til utgangen på vifte styringen til denne viften. Da jeg skrudde alle viftene på fullt skjedde det. PC'n klikka, men lyset på hovedkortet lyste enda. Jeg får ikke skrudd på PC'n når jeg trykker på power knappen.

Jeg byttet ut med en gammel strømforsyning og det funket fint så det er strømfors. i pc'n min som er gått.

Men jeg leste her på forumet en gang hvor det stod noe om at det var en sikrings sak inne i PSU som man kunne stille på så stiller den seg tilbake for å forhindre overspenning eller noe. Kan noen forklare meg hvor denne sitter og hva jeg skal gjøre? Jeg har en Chieftec 350W strømfors.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ikke chieftech. Noe som begynner på "E" tror jeg det var, lenge siden jeg rota nedi der.

Sikringen tror jeg på min var rett bak vifta. Med andre ord, hvis jeg tok bort vifta, så så jeg rett på sikringen. Satt ikke vanskelig til i det hele tatt.

Ser slik ut:(de to øverste)

fuse.jpg

Lenke til kommentar
Nei, ikke chieftech. Noe som begynner på "E" tror jeg det var, lenge siden jeg rota nedi der.

Sikringen tror jeg på min var rett bak vifta. Med andre ord, hvis jeg tok bort vifta, så så jeg rett på sikringen. Satt ikke vanskelig til i det hele tatt.

Ser slik ut:(de to øverste)

fuse.jpg

enermax mener du vel

Lenke til kommentar

en ting er sikkert, chieftec har gjemt sikringen jævlig godt, hvis det da i hele tatt er noen. Smart salgstriks det, når folk er litt ivrige med psu'n en dag så kjøper de en ny i stedet for å gjøre en operasjon som koster max 5 spenn

Jeg drev og kobla IDE kabler for å få en brenner til å funke, seff var jeg dum nok til å kaldstarte maskina for hver gang jeg gikk i bios for å sjekke. Plutselig virka ikke PSU mer, og når jeg ikke fant noen sikring så ble jeg så sinna at jeg satte driten på 115V og så hele greia bli sprengt til blokksberg :evil::lol:

Lenke til kommentar

Så du i alle kriker og kroker, inkl. undersiden av pcb? Trodde foresten at en del PSUer hadde klikksikringer, derav metoden som slapp ut av meg lenger oppe.

Hva er pcb? Men øverst i lokket i psu'n er det festet en svær hvit sak som er koblet til 2 store "batteri" lignende saker på kretskortet inne i psu, denne er det heller ingen brytere eller andre ting på..

Lenke til kommentar
Hehe HeRbie..

Men er det ikke 3 års garanti på PSU'ne til Chieftec? Kan jeg ikke da få igjen en ny på garantien eller? Det var jo da jeg koblet et komponent til PSU'en at den gikk til helvete. Er litt surt å kjøpe en ny psu..

(ops)

neida.

Ja det stemmer at det er garanti. Men tenkte jeg på det? -nei. :)

500 spenn fram og tilbake betyr da ikke noe vel? hehe

Ga psu'en til noen tv/radio-reperatør lærlinger, de skulle sette inn noen nye kondensatorer får å se hva som skjedde. Uansett gadd jeg ikke vente 2 uker på å få en ny psu fra komplett.. Det kan jeg prøve senere.

Ingen trenger å vite noe om episoden med voltbrytern :D

Lenke til kommentar

Så du i alle kriker og kroker, inkl. undersiden av pcb? Trodde foresten at en del PSUer hadde klikksikringer, derav metoden som slapp ut av meg lenger oppe.

Hva er pcb? Men øverst i lokket i psu'n er det festet en svær hvit sak som er koblet til 2 store "batteri" lignende saker på kretskortet inne i psu, denne er det heller ingen brytere eller andre ting på..

pcb er vel den flotte plata alle kretsene er lagt på vel?

Ikke at jeg har navnet i hodet..

Uansett, grønn og fin var den, men ingen sikringer under der på Chieftec nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...