Gå til innhold

Hjelp! Har aldri overklokket før....

Anbefalte innlegg

og er litt redd for å begi meg ut på det alene.

Dette er PC-en min:

THERMALTAKE Eureka Black Full Tower Aluminum ATX WO/Power

CHIEFTEC PSU 560W ATX 12V 2.2/EPS-12V 12cm Fan PFC

ASUS VGA-Card nVidia 8800GTX 768MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV HDCP

ASUS Mainboard S-AM2 nForce 590 SLI MCP ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1349 SATA

AMD CPU Athlon 64 X2 5200+ Socket AM2 2.6GHz 2x1MB

ZALMAN 9500AM2 CPU Cooler Copper

GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium (x2)

WD Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 16MB Caviar SE16

SAMSUNG DVD Recorder +R/+RW -R/-RW SATA

Bruker Win XP pro (32 bit tror eg)

Har installert nyeste bios også.

Noen som har lyst å veilede meg gjennom hvordan eg kan overklokke denne steg for steg?

har aldri gjort det før, og er ekstremt redd for å ødelegge noe, men har så lyst på litt mer ytelse hehe.

Tusen takk for all informasjon :)

Jørgen

Endret av j0llenor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, hvis du er forsiktig med spenningsverdier skal det en del til å ødelegge noe. Selve klokkingen i seg selv er ikke så farlig, det er spenningen eller temperaturene som kan ødelegge eller ta livet av komponenter. Først av alt, hva vil du klokke? Cpuen?

har du orginalkjølere på alle komponentene? Last ned everest først slik at du kan følge med på temperaturene, noe som er viktig når man klokker. Laast også ned cpu-z og post bilde av dette programmet etterhvert som du klokker. Har du noe kjennskap til biosen i det hele tatt? Du må inn der å fikle litt, så det er kansje en fordel om du har fiklet der før.

Ellers er DENNEguiden veldig kjekk å se på, så får du litt mer grunnleggende forståelse på hva det hele går ut på.

Lenke til kommentar
For det første, hvis du er forsiktig med spenningsverdier skal det en del til å ødelegge noe. Selve klokkingen i seg selv er ikke så farlig, det er spenningen eller temperaturene som kan ødelegge eller ta livet av komponenter. Først av alt, hva vil du klokke? Cpuen?

har du orginalkjølere på alle komponentene? Last ned everest først slik at du kan følge med på temperaturene, noe som er viktig når man klokker. Laast også ned cpu-z og post bilde av dette programmet etterhvert som du klokker. Har du noe kjennskap til biosen i det hele tatt? Du må inn der å fikle litt, så det er kansje en fordel om du har fiklet der før.

Ellers er DENNEguiden veldig kjekk å se på, så får du litt mer grunnleggende forståelse på hva det hele går ut på.

Vil gjerne clocke både RAM, CPU og skjermkort :p

har orginal på alle komponentene, vet ikke om den Zalman cpu cooler er noe fancy hehe.

har aldri tuklet med biosen før.. eller det vil si, tuklet med den en del da windows 3.1 fantest :p

Prøvde å lese guiden, men alt er så sinnsykt greskt der :p Har ikke helt kontroll på alle utrykkene :)

Jørgen

Lenke til kommentar
hmmm, men utifra mine sppecs... ka ytelse tror dere eg kan få? I forhold til no :)

10-15% tror jeg du bør klare uten store problemer.

Det er nok ikke skjermkortet ditt som sleper mest, men cpu'en din..

En e8400 er feks MYE kjappere enn 6400+ fra amd, som igjen er kjappere enn din :p (cpu som koster 1575kr ny og er veldig klokkbar).

Men ja, med enkle grep bør du vel klare 10-15% økning.

Lenke til kommentar

Med din cpu bør du sikkert klare 3-3,2ghz alt etter hvor heldig du er med cpuen. med orginalkjøleren på skjermkortet kan du ikke klokke så voldsomt, men litt skal du alltids greie.

Prøvde å lese guiden, men alt er så sinnsykt greskt der tongue.gif Har ikke helt kontroll på alle utrykkene smile.gif

Prøv som nevnt lengre opp her, les gjennom guiden flere ganger. Det var også slik jeg lærte om klokking for mange år siden, da leste jeg blant annet den guiden opp og ned mange ganger samt andre guider rundt omkring. Jeg kan jo prøve å forklare litt kort her også.

Alt er styrt av FSB (Front Side Bus), og det er nemlig FSB du øker når du klokker PC-en. Men når FSB økes, vil dette også føre til at minnet og HT (HyperTransport) frekvensen økes. Cpuen er styrt av en egen multiplier, noe som vil si at FSB x CPU multiplier = CPU frekvens. HT derimot har også en egen multiplier så da vil det bli, FSB x HT multiplier = HT frekvens. Så altså før FSB økes reduserer du HT multipliern slik at den ikke blir en brems på systemet, siden denne ikke klarer like mye klokking som CPUen. Minnet må også i enkelte tilfeller reduseres litt, siden også denne blir klokket oppover når FSB økes. Dette varierer etter hvor mye klokking brikkene klarer, og har du gode brikker klarer du å kjøre brikkene synkront med FSB, altså la de stå urørt og la de følge klokkingen.

Minnet kan også benytte seg av en divider som det kalles, dette er en multiplier som justerer minnehastigheten utifra forholdet mot FSB. Du kan for eksempel kjøre forholdet 1:1 mellom minne og FSB, altså minnet kjøres synkront. Eller så kan et annet forhold benyttes, noe som vil gjøre at minnet kjører asykront.

Ht frekvensen bør holdes under 1000mhz, siden det kan skape problemer hvis denne blir klokket mye over 1000mhz, blåskjerm, tilfeldige frysinger og/eller restarter. Det er heller ikke noe merkbart ytelsestap om du kjører denne på 300, 500 eller 800mhz for eksempel, kun marginal målbare forskjeller. Med andre ord ubetydelig. :)

Videre når du klokker, kan oppleve å treffe på en såkalt "vegg" der du ikke klarer å få det stabilt ellr klokke lengre. Da er det som regel for lite spenning på cpuen etter hvor mye du har klokket den. Høyere spenning gjør cpuen mer stabil. Men det er også en bakdel, jo mer spenning du gir cpuen, jo varmere blir den logisk nok. Temperaturene er også viktige å holde lavest mulig, derfor er målet å holde spenningen så lav som mulig. For å teste stabiliteten på PC-en bruker du programmet Orthos, og tester i vei. Eller hvis du skal være skikkelig sær, så kan du kjøre dual prime, men det er mer jobb og kverrulering for å få det til å funke. :)

Håper jeg ikke forvirra deg enda mer nå da, vet ikke om jeg er så flink til å forklare slik at du skjønte noe sammenheng i det hele tatt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

:) Kult... skal sette igang å prøve på mandag :)

Er ikke heime idag.

Virket litt mer tydelig ja hehe. Tusen takk for liten guide :D

Skal lese gjennom den andre guiden også et par ganger. Skal prøve forsiktig å gjøre noe...

Jørgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...