Gå til innhold

Hva er Anti-Aliasing?


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva det er?? jeg vet bare at grafikken blir bedre av det og at det senker FPS.... Jeg har det på off i Crysis. det var på off da jeg innstalerte det. Jeg satt opp til x16Q men merka ikke forskjeld på grafikken bare FPS. Er det mine øyne det er noe galt med eller missforstår jeg?

Hva betyr det oversatt til norsk? anti-.....?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-UUbruw
På Crysis Bruker jeg 1280 x 800 i oppløsning pluss alle settings på Very High.

Syns dere jeg bør bruke Anti-Aliasing?

Jeg har en Q6600, 3gb RAM, 8800GTX......

 

Takk

 

Kommer ann på om du vil ha hakkete bilde og akseptabel FPS, eller Glattere bilde og ræva FPS

Lenke til kommentar

ok.

Hva er egentlig Frames per seconds? er det bilder i sekunder?

Og hvorfor er det så viktig å ha bra FPS? merker man om man har høy eller lav FPS når man spiller? hakker det hvis man har lav FPS?

Jeg ligger på ca 15-17 FPS når jeg bruker 1280 x 800 og Alt på Very high (anti-aliasing off)

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw
ok.

Hva er egentlig Frames per seconds? er det bilder i sekunder?

Og hvorfor er det så viktig å ha bra FPS? merker man om man har høy eller lav FPS når man spiller? hakker det hvis man har lav FPS?

Jeg ligger på ca 15-17 FPS når jeg bruker 1280 x 800 og Alt på Very high (anti-aliasing off)

 

 

Takk

 

Stemmer. Du burde prøve alt på high istedet. kommer nok opp i 30 - 40 FPS, noe som er dobbelt så bra som det du har nå. Du vil merke at alt går lit glattere.

Lenke til kommentar
- AA (Anti-Aliasing)

antialiasingyh0.png

The screen consists of a lot of pixels (a square entity) and because of its shape aliasing happens, which also produces crawling (when aliasing moves). This isn’t a problem for lines which are vertical or horizontal since they then will follow the pixel’s sides. Anti-aliasing will reduce the problem by making the transition between pixels smother by replacing the light intensity of the pixel. This is done by creating sub-pixels which samples how the actual luminance (colour) is within the pixel which then creates a final pixel colour. More samples will ensure an even smother transition between the pixels.

aauj3.jpg

 

There exist two main solutions:

 

MS (Multi-Sampling)

This method only works on polygon edges. Think about polygons as something which has a skeleton (called mesh). Not everything on screen is made up by polygons - it will therefore not catch everything (e.g. vegetation). It requires a lot of memory bandwidth and memory.

4xRGMS (D3D FSAAViewer)

4xmsaaqi9.png

Pink = sub-pixels

Green = texture sample

 

SS (Super-Sampling)

It’s a “catch all” method. The normal implementation is by making a higher resolution version (4x = 4xresolution!) of the frame which is then down-sampled to the correct screen resolution. This ensures that everything on-screen get anti-aliased. It requires a lot of fill-rate, memory bandwidth and memory.

 

Ordered Grid vs. Rotated Grid

Ordered grid = samples follows the shape of the pixel

Rotated grid = same as the above but now on a angle (see picture above)

RGSS is seen to have one basic advantage over OGSS: More effective anti-aliasing near the horizontal and vertical axes, where the human eye can most easily detect screen aliasing (jaggies). This advantage also permits the use of fewer sub-samples to achieve approximately the same visual effect as OGSS.

Quote

Lenke til kommentar

MrLeen sa:

Selv får jeg hodepine om framerate detter mye ner under 40..

 

 

Selv runna jeg spillet på en framerate på ca 17

Da med alt på Very high og 1280 x 800. Merket IKKE noen lagging og fikk ikke vondt i hodet (22" skjerm). alt var fint, "smooth"

 

Uansett... bra innlegg på den linken der... "MrLee" :)

 

Takk

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...