Gå til innhold

får ikke boota XP Pro!

pacman

Anbefalte innlegg

Når jeg booter maksina fryser Win XP Pro. Dette skjer hver gang scandisk er ferdig og jeg blir nødt til å resette maskina og begynne på igjen. Jeg kommer ikke inn i safe mode og maskina vil heller ikke boote fra Win XP Pro CDen (når Windows loader blir skjermen svart og PCen restarter med samme problemet).

Det eneste jeg kommer inn i er BIOS. Hva kan jeg gjøre derifra ?

Jeg har hatt et ustabilt system i ca. to uker som begynte etter at jeg hadde installert nye drivere (Nvidia :evil: ) og lagt på mere ram. For noen dager siden ble hverken skjermen eller grafikkortet gjenkjent.

Jeg har VIA KT133 chipset, Athlon XP 1600, 512 MB SDRAM, 20 GB, Geforce2 32MB, på Win XP Pro.

Blir jeg nødt til å slette harddisken i såfall hvordan gjør man dette med XP Pro ?

Setter stor pris på svar.

pacman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir jeg nødt til å slette harddisken i såfall hvordan gjør man dette med XP Pro ?

pacman

Når du prøver å boote med Windows XP cd'n... får du da muligheten til å gjøre noen endringer eller administrere systemet eller noe før maskinen prøver å boote Windows XP?

Jeg hadde ett lignende problem, men da brukte jeg CD'n og valgte da å formatere harddisken først ved hjelp av CD'n og deretter installere Windows XP på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å ta ut rambrikken uten at det hjalp. Har også testa med to forskjellige skjermkort men windows booter fortsatt ikke.

Det merkelige er likevel at jeg ikke kommer inn i safe mode.

Kan det skyldes at noen av slotene har blitt defekte, som lett kan skje når en skifter kort eller rambrikker ?

pacman

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Når jeg booter fra Win XP cd'n får jeg ikke opp noe startmeny (det skjer ingenting når jeg trykker eller holder nede F8), kommer bare den vanlige XP logoen så blir skjermen enten svart uten at noe skjer etterpå, eller så er det på'n igjen med scandisk og etterfølgende frysning.

pacman

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Når jeg booter fra Win XP cd'n får jeg ikke opp noe startmeny (...)

Er BIOS satt til å prøve å boote fra CD-Rom'en før harddisken? Hvis ikke vil maskinen prøve å boote fra harddisken først uten å sjekke CD-Rom stasjonen for boot CD. Om det virker som maskinen prøver å lese CD-Rom stasjonen så kan det bare være en "naturlig" del av pre-boot sekvensen (vet ikke hva det kalles, men du skjønner kanskje hva jeg mener :-) )

Lenke til kommentar

ja jeg har konfigurert BIOS til å boote fra 1 CD-Rom 2 HDD-0 3 LS120.

Jeg får opp "press any key to boot from CDROM", når jeg trykker en tast kommer win logoen frem igjen - deretter scandisk etter det fryser maskina. Jeg "hører at CDROMen starter men ikke noe skjer.

pacman

Lenke til kommentar

Enig med Scirocco... hvis du hadde fått bootet fra CD-Rom'en så skulle du fått muligheten til å reparere Windows, reinstallert det, formatert harddisken og lignende.

Har du flere CD-Rom'er i maskinen din (som f.eks en DVD-Rom og en CD-Brenner), så kan det være at du setter CD'n inn i "feil" stasjon.

Lenke til kommentar
hmmm, kan hende det er noe galt med windows cden din. Dersom den hadde bootet korrekt fra cdrommen skulle ikke scandisk startet. Det du kunne gjort var å laste ned en bootdisk fra microsoft.com.

Jeg regner med at jeg må gjøre det ja. Det sure er bare at jeg sitter med en bærbar PC uten floppy disk akkurat nå :p skal prøve å få laget en på mandag.

Takker for hjelp.

pacman

Lenke til kommentar

Har du flere CD-Rom'er i maskinen din (som f.eks en DVD-Rom og en CD-Brenner), så kan det være at du setter CD'n inn i "feil" stasjon.

Jeg har bare en CDRom stasjon. Som sagt så hører jeg at CDROMen starter opp, men stopper igjen etter ca. 15 sek.

Er det ikke noe jeg kan gjøre i BIOS ?

pacman

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis du har problemer med oppstart fra cdrom:

Ta en vanlig oppstartsdikett og boot opp med denne. Kan bla. lastes ned her, eller lages selv. gå deretter inn i i386 katalogen på cd'en og kjør winnt32.exe. Det vil ta litt ekstra tid å innstalere, men du får iallefall gjort det uten altfor mye stress

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...