Gå til innhold

Jeg vil IKKE i millitære ELLER siviltjeneste, men...

Warz

Anbefalte innlegg

Ja, det høres veldig smart ut.

Fungerer veldig bra. Nøyaktig like bra som å ikke møte i retten når du blir innkalt som vitne.

Nei, det er ikke det samme. Hvordan skal de vite at jeg har mottat dem? Jeg kan si jeg aldri har fått dem.

Et år er faktisk mindre en de har krav på å ta fra deg.

Jeg driter om at du ikke vil inn, men håper du tar til vettet og har det gøy når du først er blitt innkalt.

I mitt tilfellet tar de i prinsippet 2 år fra studietiden. Så jeg har ikke tenkt meg inn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell psykologen det han vil høre for slippe deg hjem igjen.

Lyg og fortelle alt om hvor fælt du har det / har hatt det. Du kan si hva du vil til alle i militæret, da det ikke har noen innvirkning på ditt "sivilie" rulleblad, slik som sykdom opp i mot sykehus og slikt. Jeg vet at noen har gjort det, og det fungerte så bra at han ble sendt hjem etter 16 timer.

Lenke til kommentar

Hvis du får lege erklæring på at du er tjenesteudyktig, ved anstrengelses astma, o.l eller om du nekter å bære våpen. er selvfølelig ikke bra med bakgrunn i en skytterklubbb eller noe sånt, men om du nekter å bære våpen, melder deg inn i grønn ungdom o.l så slipper du mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Fungerer veldig bra. Nøyaktig like bra som å ikke møte i retten når du blir innkalt som vitne.

Nei, det er ikke det samme. Hvordan skal de vite at jeg har mottat dem? Jeg kan si jeg aldri har fått dem.

-

En kompis av meg hadde flyttet og forsvaret sendte han innkallelse til gamle adressen hans, så han latet som han aldri hadde fått de. Par år etter ble han innkalt av politi om å møte i et eller annet, møte .. :p

Lenke til kommentar

-

En kompis av meg hadde flyttet og forsvaret sendte han innkallelse til gamle adressen hans, så han latet som han aldri hadde fått de. Par år etter ble han innkalt av politi om å møte i et eller annet, møte .. :p

... vet du hva som skjedde videre? :)

Lenke til kommentar

-

Vel .. han hadde nylig fått unge og kjøpt hus, så han slapp unna pga av det.

Annen jeg kjenner dro hjem første dagen da han ble testet for å ha røyket litt, "jazz tobak". ;)

1500,- i bot, men han var fornøyd han.

Lenke til kommentar

Synes du virkelig at det er en risk som er verdt å ta?

Og han som røykte litt "jazz-tobakk" får vel dette på rullebladet. Det er ikke spesielt praktisk å ha seinere i livet.

Men angående det at forsvaret tar to studieår fra deg, så kan du ringe og fremskynde tjenesten slik at det bare blir ett år.

Lenke til kommentar

Jeg ble inkalt i militæret januar i år, og hadde planer om og fortsette i militæret, men bestemte meg for å gjøre ferdig utdannelsen først, var der nede i 1 uke, før jeg bestemte meg for å søke utsettelse, tok 2 timer så var jeg ute og på en buss hjem, da møtte jeg en fyr som hadde blitt dimmet pga "hjemlengsel".

Jeg spurte han om han faktisk slet med "hjemlengsel" og han sa "nei, men funket for å komme meg ut" , men det kom "psykiske" plager på en attest eller ka det var.

Så du kan jo prøve der, knekke sammen der inne, og skylde på hjemlengsel :p

Lenke til kommentar

Haha. Du tror virkelig at du bare kan gjemme deg under trappa, og så vil alt bli helt fint?

Veldig bra.

Lenke til kommentar

Haha. Du tror virkelig at du bare kan gjemme deg under trappa, og så vil alt bli helt fint?

Veldig bra.

HAHAHA!! Nei jeg regner selvfølgelig med fengsel, men det er ikke nødvendigvis så ille det. Og noen har også ligget under trappet og aldri blitt kontaktet igjen så det fungerer visst i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Nå setter vi et par eksempler opp mot hverandre.

Militæret. God fysisk form. Ekstrapoeng. Minner for livet. Venner. Mye tid borte.

Fengsel. Rulleblad. Mye tid borte.

Noen mennesker får mye ut av fengselstiden sin, mens andre ikke får en dritt ut av militæret, men jeg bare snakker ut fra mine erfaringer fra folk.

Endret av fredrikg-
Lenke til kommentar
Nå setter vi et par eksempler opp mot hverandre.

Militæret. God fysisk form. Ekstrapoeng. Minner for livet. Venner. Mye tid borte.

Fengsel. Rulleblad. Mye tid borte.

Militæret. Deltagelse i TVANG. 1 år sløst bort..

Fengsel. Rulleblad. Psykisk trening. Venner. kontakter som kan bli nyttige i fremtiden. 3 måneder borte. :p

Neida, men jeg er ikke interessert i å kverulere... Jeg er kun ute etter alternativer. Venligst hold deg til den forbanna dimme tråden hvis du har noe på hjertet.

Lenke til kommentar
Men hva skjedde egentlig med deg på sesjon? Gjorde du det bra og var ønsket i militæret eller var du gjennomgående negativ og følte at du ble forstått da du ikke ville inn?

Jeg gjorde det veldig bra og ble tjenestedyktig. På den tiden hadde jeg dessverre ikke tenkt nok over millitære til å ha bestemt meg for noe som helst, men når de spurte om jeg hadde lyst sa jeg nei. Hadde det vært i dag hadde jeg nok brukt en helt annen taktikk en det jeg gjorde. Men, gjort er gjort. Jeg var nok for ærlig :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det veldig bra og ble tjenestedyktig. På den tiden hadde jeg dessverre ikke tenkt nok over millitære til å ha bestemt meg for noe som helst, men når de spurte om jeg hadde lyst sa jeg nei. Hadde det vært i dag hadde jeg nok brukt en helt annen taktikk en det jeg gjorde. Men, gjort er gjort. Jeg var nok for ærlig :thumbup:

Virker som om vi er i en veldig lik situasjon.

Fikk nettop min andre inkalling til sjøforsvaret i mars 2009, var også innkalt i 2008, men fikk det utsatt pga. fullføring av videregående. Gjorde det godt på sesjon, for jeg trodde jeg godt kunne in i militæret, var jo 16-17 så militæret virket nesten litt tøft da. Hade heller ingen fysiske eller psykiske plager.

Etter den tid har jeg blitt en del mer voksen, gått et år på folkehøgskole, blitt noe vanvittig forelsket, lagt planer for sammenflytting til sommeren og funnet ut hva jeg egentlig vil, og har nå søkt på høyere utdanning på NTNU.

Det jeg lurer på i forhold til dette er hvordan man skal gjøre med svarsslippen man får med inkallelsen, bør man vente til man vet akkurat hvilken studieretning man har kommet in på før man sender den (noe som er rundt den 20. Juli) eller bør man bare skrive opp studieretningen man ANTAR at man kommer in på, og sende søknaden så fort som mulig?

Blir litt engstelig av dette stresset med å komme seg unna førstegangstjeneste, ville vært teit om det er det som kaster meg ned i depresjoner... :p

Lenke til kommentar

Bare søk utsettelse med en gang du. Ang. dame, så kan du straks begynne å kikke litt på hva slags tjeneste som passer deg - det finnes mange tjenester med bra turnus, evt kan du finne ut om du har muligheter til å tjenestegjøre i nærheten av der du bor, og kanskje søke om hjemmeboerstatus. Isåfall blir militæret sannsynligvis som en hvilken som helst ni til fire-jobb for din del, og det er jo ikke nødvendigvis drepen for forholdet. Dessuten betaler Forsvaret husleien din dersom du beviselig har betalt husleie i fire mnd (usikker på om dette er frem til innkallelsesdato eller frem til du får innkallelsen i posten).

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på i forhold til dette er hvordan man skal gjøre med svarsslippen man får med inkallelsen, bør man vente til man vet akkurat hvilken studieretning man har kommet in på før man sender den (noe som er rundt den 20. Juli) eller bør man bare skrive opp studieretningen man ANTAR at man kommer in på, og sende søknaden så fort som mulig?

For å få utsettlse pga studier holdt det ikke med kopi av studentkort og semesterkort men jeg måtte sende inn et eget skjema stemplet av NTNU. Og hvis dama også skulle studere ved NTNU er Værnes et fint sted, kjærsten til hun ene jeg bor sammen med har førstegangstjenste der nå og er stort sett innom hver helg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...