Warz Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 ...i dag, kom brevet. Varsel om planlagt innkalling Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i Hæren ved Hærens styrker, Combat service support bataljon med start januar 2009. Selve innkallingen, som bekrefter at du skal møte til førstegangstjeneste, får du tilsendt senest 2 måneder før du skal møte. Innkalling til førstegangstjeneste forutsetter at du tilfredsstiller Forsvarets krav til vandel. Du skal returnere svardelen bare dersom du har store vansker med å møte på grunn av påbegynt utdanning. Returnert svardel kan resultere i utsatt førstegangstjeneste. Da vil du ikke motta innkalling på bakgrunn av dette varselet. Husk: Har det etter sesjonen skjedd endringer med helsen din som har betydning for din evne til å gjennomføre førstegangstjeneste, må du sende en legeattest som bekrefter dette, til Vernepliktsverket. Informasjon om utfylling av svardelen, om innkallingstidspunkt og om tjenestested finner du p www.vpv.mil.no Jada, på sesjon gikk alt "strålende", jeg sa at jeg ikke hadde lyst til å ta millitære, men ser ikke ut til at det hjalp. Det siste året har det skjedd noen endringer med helsen min: - Blitt nærsynt -1,5 på høyre øyet og -0,25 på venstre. - Fått pollenallergi. Litt info om meg: Blir ferdig med VGS til sommeren. Skal søke på utdanning, men har egentlig tenkt å jobbe et år. Millitære og siviltjenste er tvang, og jeg er i mot tvang. Jeg har ikke lyst til å bruke et helt år av livet mitt på dette da jeg absolutt IKKE har lyst. Det er en del andre grunner også, men synes ikke det har betyding her. Jeg har ikke noe spesielt i mot våpen bruk, jeg synes det er greit med et forsvar så lenge det er FRIVILLIG. Så til saken, hva gjør jeg nå? Har bestilt legetime slik at jeg kan få meg erklæring på syns og allergien, men jeg har lest at det kan fungere og ikke svare på noe av det millitære sender. Da er det i såfall ikke lurt å sende inn disse erklæringene og vise at jeg har lest brevet? Eller kan jeg gjøre det, se hva som skjer, og droppe å svare på innkallelsen som kommer i Januar? I såfall, hvor lenge må man sitte i fengsel? Må man sitte flere ganger? Er det noen ende? Er det sikkert at man må sitte i fengsel i det hele tatt? Hvordan er forholdene der, er det et vanlig fengsel med andre "kriminelle" eller en slags leir med andre nektere. Jeg er åpen for de fleste muligheter... Men er ganske usikker på hva som "lønner seg", dvs hva som gjør at jeg bruker minst mulig tid på dette. Takker for alle svar og erfaringer! EDIT: Fant denne linken her, virker litt sykt, men er det mulig, så er det vel mulig?: http://www.pluto.no/doogie/GA/huset/kmv/abc/unndra.html PS: Har postet det samme hos dimme.cjb.net men deres forum er ikke særlig aktivt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg også fikk en slik. Jeg sa at jeg ønsket å komme inn når jeg var ferdig i læretiden min og de sa at det var greit... Men jeg fikk ikke noe innkallelse, så jeg fortsatte å jobbe et år slik at jeg fikk penger til å starte på skole. Så fikk jeg innkallelse når jeg gikk på skolen. Fikk så utsettelse og året etter når jeg gikk på universitetet, fikk jeg innkallelse på nytt... Jeg fikk så utsettelse en gang til og nå har jeg på nytt fått innkallelse i mars 09. Jeg har nå jobbet et halvt år for å finansiere videre studier, så jeg tenkte å studere til høsten igjen. Jeg har også fått meg kjæreste. Hun er altså syk, så hun trenger en del støtte fra de rundt seg slik at hun kan bli frisk. Det passer faktisk utrolig dårlig å bli innkalt akkurat nå, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. :S Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Det er verneplikt i Norge så du kommer nok ikke unna uten videre Det du kan gjøre er å ta kontakt med vernepliktsverket http://www.mil.no/felles/vpv/start/vpv_kontakt/ Om du faktisk ikke er tjenestedyktig så regner jeg med at det går greit om du får en attest fra legen din, men dette bør du også spørre de på vpv om Edit: Og bare så du vet det, Forsvaret vet om alle de "triksene" som er der ute, å sjekker til stadighet diverse forum ang temaet Endret 28. februar 2008 av daruu Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det er ikke vanskelig å bli dimmitert. Ta kontakt med en lege eller prest ved innrykk eller i rekrutten. Fortell dem historien din og spør om dimmisjon. Forsvaret vil ikke ha umotiverte folk lenger, og derfor er det veldig lett å slippe unna. Spesielt folk i januar-kontigenten blir rakst dimmitert. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg ønsker i hovedsak og ikke og møte opp i det hele tatt. Møter jeg opp har jeg allerede gitt etter til kravene. Derfor er jeg på utkikk etter andre alternativer. Jeg er tjeneste dyktig. Skulle gjerne hatt mer info om hva det vil innebære og ikke svare på noe, hvilke straff som eventuelt vil følge o.l. Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 ......det veldig lett å slippe unna. Spesielt folk i januar-kontigenten blir rakst dimmitert. Vil det si folk som er født i Januar? og hvorfor det? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Han mener vel folk som kommer inn i januar-inntaket, skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Fikk foresten innkalling til sjøforsvaret idag jeg Lenke til kommentar
LeBateleur Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Forsvaret er jo bra greier da... Men en maate er jo bare aa moete opp og ikke gjoere en dritt.. da blir du sendt hjem ganske fort... har hoert om flere som har gjort det! Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er åpen for de fleste muligheter... Men er ganske usikker på hva som "lønner seg", dvs hva som gjør at jeg bruker minst mulig tid på dette. Det lønner seg å gjennomføre førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er åpen for de fleste muligheter... Men er ganske usikker på hva som "lønner seg", dvs hva som gjør at jeg bruker minst mulig tid på dette. Det lønner seg å gjennomføre førstegangstjenesten. Nei, det gjør det ikke. For noen kanskje, men ikke for alle. Gauron: Men de fikk ingen konsekvenser? De møtte opp gjorde ingen ting, ble sendt hjem og that's it? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg ønsker i hovedsak og ikke og møte opp i det hele tatt. Møter jeg opp har jeg allerede gitt etter til kravene. Derfor er jeg på utkikk etter andre alternativer. Jeg er tjeneste dyktig. Skulle gjerne hatt mer info om hva det vil innebære og ikke svare på noe, hvilke straff som eventuelt vil følge o.l. http://www.mil.no/felles/vpv/start/article...rticleID=131067 Se her... Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 ......det veldig lett å slippe unna. Spesielt folk i januar-kontigenten blir rakst dimmitert. Vil det si folk som er født i Januar? og hvorfor det? Som fredrikg- sa, så er det snakk om innrykket i januar. I hæravdelingene med innrykk to ganger i året var det i hvertfall slik at de "mindre motiverte" ble kalt inn til januar. Det ble jeg i hvertfall fortalt av befal da jeg spurte om hvorfor så mange ble dimmitert (over halvparten forsvant på innrykksdagen) og hvorfor rekruttperioden deres var så kort. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Har fått varsel om innkalling til garden januar 2009. Jeg sa klart ifra på sesjon at jeg ikke hadde lyst til å gå i militæret eller gjennomføre førstegangs tjeneste, sa også i fra om sykdom osv.. men jeg ble erklært tjenestedyktig. Så om jeg på død og liv ikke skulle trives, kan jeg da prate med lege/prest der oppe, i håp om å bli dimmitert? Har aldri likt tanken på at jeg må inn i militæret men jeg har sagt til meg selv at jeg kan prøve å gi det litt tid. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Å ikke møte opp hjelper lite, det er staffbart og man får heller innkalling til avhør først Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Viss du for alvor vurderer å ignorere alle innkallingar, så vil eg seie at du er så brød som det høyrest ut som. Med mindre du har ein sjukdom på auga ditt, og at du ikkje berre er nær/lang-synt, så er vel ikkje det noka grunn til at du ikkje kan gjere noko. Eller kan du ikkje bruke linser/briller? Pollenallergi, det finst vel medisin mot det, gjer det ikkje? Eg har i alle fall medisin som funkar toppers, så eg kjenner nesten ingenting til det. Eg synst du har ein litt dårleg haldning her! Sidan du er mot våpenbruk, så kan du vel gjere ei teneste i sivil, som å være barnehage-onkel eller hjelpelærar på barneskulen? Tenk på det! Du må bruke eitt av dine (forhåpentligvis) veldig mange år, på fedrelandet. Er det så mykje forlangt? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Viss du for alvor vurderer å ignorere alle innkallingar, så vil eg seie at du er så brød som det høyrest ut som. Med mindre du har ein sjukdom på auga ditt, og at du ikkje berre er nær/lang-synt, så er vel ikkje det noka grunn til at du ikkje kan gjere noko. Eller kan du ikkje bruke linser/briller? Pollenallergi, det finst vel medisin mot det, gjer det ikkje? Eg har i alle fall medisin som funkar toppers, så eg kjenner nesten ingenting til det. Eg synst du har ein litt dårleg haldning her! Sidan du er mot våpenbruk, så kan du vel gjere ei teneste i sivil, som å være barnehage-onkel eller hjelpelærar på barneskulen? Tenk på det! Du må bruke eitt av dine (forhåpentligvis) veldig mange år, på fedrelandet. Er det så mykje forlangt? Er det meg du skriver til? Jeg er nemmelig ikke i mot våpen bruk. Uhm, kan du si meg hvorfor det er dumt og ignorere innkallinger når akkuratt DETTE har fungert for andre? Fordi det er straffbart? hah! Hvis du hadde giddet å i det hele tatt lese posten min ville du sett at jeg hverken er interessert i militærtjeneste ELLER siviltjeneste. OG JA, et år av livet mitt er ALT FOR MYE forlangt. Ser ingen stolthet i å menge meg med folk som gjør alt de blir bedt om og priser fedrelandet som stjeler et helt år av livet deres. For de har ikke noe valg, DE SKAL bruke et år av livet på å lære å drepe, pusse sko og renvaske rommet sitt flere ganger daglig. Hva slags glede jeg skal få av å bruke et år av livet på slikt har jeg store vansker med å se. Fjern heller hele forsvaret og bruk pengene på å redde mennesker i andre land. Blir vi angripet så dør vi da, men til gjengjeld har vi reddet millioner av andre gjennom årene. Nei, vær snill og ikke diskuter HVORFOR jeg ikke ønsker i millitære, kom heller med gode ideer på hvordan jeg kan "slippe" unna uten og måtte sitte forran presten og legen og oppføre meg som en eller annen lystløgner. Endret 3. mars 2008 av Warz Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Uhm, kan du si meg hvorfor det er dumt og ignorere innkallinger når akkuratt DETTE har fungert for andre? Ja, det høres veldig smart ut. Fungerer veldig bra. Nøyaktig like bra som å ikke møte i retten når du blir innkalt som vitne. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Viss du for alvor vurderer å ignorere alle innkallingar, så vil eg seie at du er så brød som det høyrest ut som. Med mindre du har ein sjukdom på auga ditt, og at du ikkje berre er nær/lang-synt, så er vel ikkje det noka grunn til at du ikkje kan gjere noko. Eller kan du ikkje bruke linser/briller? Pollenallergi, det finst vel medisin mot det, gjer det ikkje? Eg har i alle fall medisin som funkar toppers, så eg kjenner nesten ingenting til det. Eg synst du har ein litt dårleg haldning her! Sidan du er mot våpenbruk, så kan du vel gjere ei teneste i sivil, som å være barnehage-onkel eller hjelpelærar på barneskulen? Tenk på det! Du må bruke eitt av dine (forhåpentligvis) veldig mange år, på fedrelandet. Er det så mykje forlangt? Er det meg du skriver til? Jeg er nemmelig ikke i mot våpen bruk. Uhm, kan du si meg hvorfor det er dumt og ignorere innkallinger når akkuratt DETTE har fungert for andre? Fordi det er straffbart? hah! Hvis du hadde giddet å i det hele tatt lese posten min ville du sett at jeg hverken er interessert i militærtjeneste ELLER siviltjeneste. OG JA, et år av livet mitt er ALT FOR MYE forlangt. Ser ingen stolthet i å menge meg med folk som gjør alt de blir bedt om og priser fedrelandet som stjeler et helt år av livet deres. For de har ikke noe valg, DE SKAL bruke et år av livet på å lære å drepe, pusse sko og renvaske rommet sitt flere ganger daglig. Hva slags glede jeg skal få av å bruke et år av livet på slikt har jeg store vansker med å se. Fjern heller hele forsvaret og bruk pengene på å redde mennesker i andre land. Blir vi angripet så dør vi da, men til gjengjeld har vi reddet millioner av andre gjennom årene. Nei, vær snill og ikke diskuter HVORFOR jeg ikke ønsker i millitære, kom heller med gode ideer på hvordan jeg kan "slippe" unna uten og måtte sitte forran presten og legen og oppføre meg som en eller annen lystløgner. Et år er faktisk mindre en de har krav på å ta fra deg. Jeg driter om at du ikke vil inn, men håper du tar til vettet og har det gøy når du først er blitt innkalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå