lolvik Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvilken volt skal jeg passe på ? Vcore i bios, Vcore settnings i bios, eller cpuz ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvilken volt skal jeg passe på ?Vcore i bios, Vcore settnings i bios, eller cpuz ? Rattpjusker da... eller kanskje ikke. Det er *avlest* VCore (helst med multimeter) som betyr noe.. ikke ett tall du velger i Bios. Nå viser Bios "Hardware Monitor" ikke noe annet enn det utility-progs viser. Det er *avlest* VCore under full load (100%) som er mest kritisk, men idle VCore bør heller ikke være for høy (dersom man er redd for levetid for CPU). Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Joojo. Men jeg sikter til hvilket volt jeg skal stole på. Hvilken av de som viser mest rett. cpuz sin, eller bios sine. Siden de ikke er like Endret 2. juni 2008 av Rattpjusker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Joojo. Men jeg sikter til hvilket volt jeg skal stole på. Hvilken av de som viser mest rett. cpuz sin, eller bios sine. Siden de ikke er like De *er* like gitt at du bruker en versjon av CPU-Z som faktisk klarer å lese korrekt, og ikke VID (som en del versjoner har gjort). Når du ser på "Hardware Monitor" i BIos er *ikke* det idle, men ett sted mellom idle og full load. Det er bare RealTemp (svjv) som driver å "regner" på tall avlest fra registre. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Jeg bruker realtemp for å se tempen. Kanskje jeg skal ta å se etter update på cpuz. Hva er i vid ? Vil det påvirke testen hvis jeg bruker maskina mens jeg strestester ? : > (Unnskyld for at jeg maser. Er vel strengt tatt bare læreglad) Endret 2. juni 2008 av Rattpjusker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Vid er (Volt ID) dvs. den vcore som akkurat din chip er satt til å kjøres som default(auto) fra fabrikk. Den kan variere selv innen samme serie for en gitt CPU. Som eksempel har jeg en Q6600 med Vid=1.225 og en som har Vid=1.325. Den førstnevnte klokker fantastisk ved lav VCOre, den andre "craptastisk". Bruk gjerne PC-en når du stresstester. Det vil trolig påvirke testen, men feiler det fordi du bruker testen samtidig så er jo per def ditt system ustabilt ved den klokken (klokk/vcore). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå