Gå til innhold

E8400 i Norge ?

BrorBsd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen butikker som har E8400 inne nå? Eller må jeg vente til Norek får inn 1888 (?!) stykker 16. juni?

Det flommer jo over av 8400 og 8500 på flere nettbutikker! Hva med å faktisk sjekke noen netbutikker? Komplett, netshop, psdata, pcutstyr.....

Lenke til kommentar

Hvor mye volt vil DERE. Anbefale meg for 24/7 bruk ?

Klarer 4ghz. Men ikke akkurat snille volts, derrimot snille temps.. Anyway, må opp på 1,45 i bios. ~1,42 load i cpu-z. Vet ikke om det er noen god ide akkurat D:

Planlegger å bytte ut prosessoren når de kutter prisene på Q9550 uansett, men, well. You get my point.

Er ikke noen måte å få dytta ned vcore ? Mer NBv? FSBv?

Takker :)

Lenke til kommentar
Hvor mye volt vil DERE. Anbefale meg for 24/7 bruk ?

Klarer 4ghz. Men ikke akkurat snille volts, derrimot snille temps.. Anyway, må opp på 1,45 i bios. ~1,42 load i cpu-z. Vet ikke om det er noen god ide akkurat D:

Planlegger å bytte ut prosessoren når de kutter prisene på Q9550 uansett, men, well. You get my point.

Er ikke noen måte å få dytta ned vcore ? Mer NBv? FSBv?

Takker :)

Vil ikke anbefale 1.45V. Jeg kjører 4GHz på 1.35V. Kanskje du kan kjøre 3.8-3.9GHz på 1.35V?

For, selv om den er stabil på 1.45V@GHz i dag, så kanskje den blir "degradert" etter hvert og kanskje ikke er stabil på 1.45V@4GHz. Dette på grunn av høy volt. (1.37 er min grense..) Og da kanskje heller ikke stabil på [email protected]. Dette er hvertfall det jeg har hørt kan skje :p

Lenke til kommentar

Fant ut at det var på tide å klokke nå som jeg har en fridag. For å få den stabil på 3,6GHz måtte jeg skru opp Vcore til 1,3275 volt, men inne i windows viser de forskjellige programmene en spenning på 1,25-1,26.

Det jeg er litt bekymret for nå er temperaturene. Bruker en Hyper TX2, og jeg er verdens dårligste til å goope. Temperaturen lå fastfrosset på 43C tildigere, både load og idle, mens etter jeg rørte på spenningen gikk den rett opp til 48/51. Nå vet jeg godt at jeg skal ta temperaturene til e8400 med en klype salt, men jeg har inntrykk av at 45nm ikke er særlig glade i 50-tallet?

Har forøvrig Asus P5K.

Lenke til kommentar

Det tror jeg også du burde gjøre.

Du har ikke vurdert å kjøpe ny kjøling ?

@Heatsink

1.26 er ikke dårlig for 3.60, du kan gooodt gå høyere. Se hvor langt du klarer å komme deg, før du må opp MYE, sånn som meg, fra 3,80 til 4ghz må jeg opp nesten 0.1v Altså, 1,35-1,45. Så jeg kjører på 3,80.

Forresten, 50 grader er ikke noe å være redd for. :]

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
1.26 er ikke dårlig for 3.60, du kan gooodt gå høyere. Se hvor langt du klarer å komme deg, før du må opp MYE, sånn som meg, fra 3,80 til 4ghz må jeg opp nesten 0.1v Altså, 1,35-1,45. Så jeg kjører på 3,80.

Tenkte meg det ;)

50 grader er ikke ille, hvis det er load. 50 grader idle er litt høyt. Min er på 40 grader idle, på 1.35V. Tips er å overklokke til den blir litt under 70 grader load, og fortsatt under 1.4V, for de som vil "take it to the limit" :)

Lenke til kommentar

3,6 var visst ikke så stabilt som jeg trodde, kræsjet etter en drøy time i Orthos. Det irriterer meg veldig at det er så stor forskjell på Vcore. når dere andre oppgir Vcore og klokkefrekvens, oppgire dere da det som står i Bios eller det som står i CPUz under load?

Har nå vært oppe i 1,4v Vcore, det gir 1,38v i Idle og 1,33v under load. Etter en stund begynte alt og pipe og bildet begynte å blinke, så da tenkte jeg at det var på tide å resette Cmos og ta en pause..

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Heatsink:

Det jeg kan si er at det er VCore i Bios, idle og under load som skal oppgis.

Dvs. alle verdier for VCore.

Dette er viktig da det gr en pekepinn om man har ett hk som er godt egnet for OC.

En del hk (Asus/Gigabyte) bl.a. har svært liten "droop" (VCore fra idle til load), noe som er litt viktig mtp å ha ett system med "sunn" VCore. Det som står i Bios betyr forsåvidt svært lite (det man setter bios til). De fleste hk gir en kraftig VDrop (forskjell mellom valg VCOre i bios og faktisk målt idle). Noen unntak har det vært.

En del tidligere topp-kort fra Asus bl.a. som "overvolted" tildels kraftig. Slik at valgt VCore i Bios ble lik VCore ved full load (etter Vdroop).

Dersom det er veldig viktig å kunne kjøre 24/7 på 3.6Ghz må du nok dessverre vurdere å øke VCore ett hakk.

Normalt bør man "gi seg" på det punktet i klokkingen da man må øke VCOre med +0.1 for skarve 200Mhz (elns).

For 24/7 bruk "that is". :)

Du har nok fått en dårlig "chip".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...