WheelMan Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Realtemp er rett Hvilken temperatur er rett?E8400@3600 vannkjølt, realtemp og bios viser 37 grader idle og 51 load, mens Evrest og OCCT 47 grader idle og 61 ved load. Jeg vet at temperaturene ikke er eksakte, men jeg har lyst til å klokke lenger hvis temp tillater det. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Realtemp er rett Hvilken temperatur er rett?E8400@3600 vannkjølt, realtemp og bios viser 37 grader idle og 51 load, mens Evrest og OCCT 47 grader idle og 61 ved load. Jeg vet at temperaturene ikke er eksakte, men jeg har lyst til å klokke lenger hvis temp tillater det. Ok, men er det riktig at tempen starter på 37 grader ved oppstart(kald maskin)når vanntemp er på 22 grader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Realtemp er rett Nei. Det er fortsat tall som *muligens* kan være absolutte verdier som stemmer noenlunde med faktisk temp. Intensjonen til han som har kodet program/algoritmer for Realtemp har vært det. Om det er noe mer nøyaktig en program(utilities) som leser av registre (tallverdier) fra Bios uten å regne på disse er heller tvilsomt. Disse "tallene" som "sensorer" (register) viser er ofte rent løgn og bedrag. Jeg kommer sikkert til å gjenta dette.. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg følger hvertfall realtemp, fordi det viser lavest temp Ok, men er det riktig at tempen starter på 37 grader ved oppstart(kald maskin)når vanntemp er på 22 grader Det virker logisk, ja. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Realtemp er rett Nei. Det er fortsat tall som *muligens* kan være absolutte verdier som stemmer noenlunde med faktisk temp. Intensjonen til han som har kodet program/algoritmer for Realtemp har vært det. Om det er noe mer nøyaktig en program(utilities) som leser av registre (tallverdier) fra Bios uten å regne på disse er heller tvilsomt. Disse "tallene" som "sensorer" (register) viser er ofte rent løgn og bedrag. Jeg kommer sikkert til å gjenta dette.. Hmm, dette blir jeg jo ikke klokere av, jeg er helt ny på klokking så hvilke av temp målingene bør jeg ta mest hensyn til. NB! har satt 2 stk temp målere helt inntil cpu, begge disse kommer opp i maks 30 grader v/load. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 De er nok feil, men med vanntemp på 22 grader så er 47 grader på core ganske urealistisk. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Realtemp er rett Hvilken temperatur er rett?E8400@3600 vannkjølt, realtemp og bios viser 37 grader idle og 51 load, mens Evrest og OCCT 47 grader idle og 61 ved load. Jeg vet at temperaturene ikke er eksakte, men jeg har lyst til å klokke lenger hvis temp tillater det. Ok, men er det riktig at tempen starter på 37 grader ved oppstart(kald maskin)når vanntemp er på 22 grader Dersom du ikke ser tempratur lavere enn 37C, spesiellt med så lav vanntemp eller rett etter kaldboot, så er den/de "stuck" på dette, dvs. at de ikke kan vise lavere tempratur. Begge mine er "stuck" på 38C. At dine sensorer stiger til 37C på den tiden det tar å komme inn i bios, men stanser der, sier seg selv at du da har "stuck" sensorer. Test det gjerne med å sette CPU til f.eks. 2.0ghz og 1.0v eller noe deromkring;) Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Realtemp er rett Nei. Det er fortsat tall som *muligens* kan være absolutte verdier som stemmer noenlunde med faktisk temp. Intensjonen til han som har kodet program/algoritmer for Realtemp har vært det. Om det er noe mer nøyaktig en program(utilities) som leser av registre (tallverdier) fra Bios uten å regne på disse er heller tvilsomt. Disse "tallene" som "sensorer" (register) viser er ofte rent løgn og bedrag. Jeg kommer sikkert til å gjenta dette.. Hmm, dette blir jeg jo ikke klokere av, jeg er helt ny på klokking så hvilke av temp målingene bør jeg ta mest hensyn til. NB! har satt 2 stk temp målere helt inntil cpu, begge disse kommer opp i maks 30 grader v/load. Det er en åpning i varmesprederen på CPU, og tror du skal får plassert en liten sensor på en av kjernene med godt lys og en god pinsett. Da vil du i allefall få en ganske realistisk indikasjon på hva tempen vil være. Jeg har selv testet E8400 vs. E6600 på samme frekvens og spenning, og gitt at E6600 er riktig, så viser everest og coretemp konstant veldig mye høyere temp på E8400 på samme frekvens/vcore. Så at sensorene på E8400 viser rett ifølge Everest/coretemp er helt urealistisk på min E8400, med mindre E6600 sensorene lyver. Om noen har en kjøler som er testet av "benken" til hw.no på samme watt som prosessoren bruker, så vil man også finne en indikasjon på hvor riktig disse sensorene er... NH-U12 ligger på 57.7C på 120W i testbenken til hw.no, dette forteller vel litt hvor gale tempraturer disse sensorene viser..... Endret 25. mai 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Veldig bra innlegg Ourasi. Om dette blir gjentatt tilstrekkelig antall ganger (10.000?) vil vi kanskje få mindre spørsmål om temperaturer,. <hikk> - tall. E8n00 (Wolfdales) kan umulig ha blitt testet særlig godt mtp sensorer. Eller det har vært flere "revisjoner" underveis i produksjonen. Her er det såpass mange eksemplarer ute med "stuck sensors" og helt "ville" tall. Mine 3 "wolfies" viser helt ulike temperaturer ved samme VCOre/klokk/kjøling. Det samme er tilfellet for 65nm. Dog kanskje ikke så mye åpenbare feil ("stuck sensors"). Jeg har jo blant annet 2xQ6600 (G0) hvor temperaturer "spriker vilt". Ved samme VCore/klokk og kjøling er den dårlige *minst* 10 grader kaldere. (Dårlig=klokker elendig). Det kan jo være at kvalitetskontrollen/produksjonsteknikken med montering av HS er dårlig hos Intel. Men gitt at dette gjøres av roboter med høy presisjon er jo det merkelig. PS. Vannkjøling ("normal" sådan) er *marginelt* bedre enn high-end heatpipekjølere i godt ventilert kabinett. Dette har jeg sjekket ut flere ganger. High-end vannkjøling med radiatorer+bråkete vifter som sørger for at vanntemp holder seg på romtemp gir selvsagt ganske mye bedre loadtemps. Endret 25. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg vil gjerne si litt om hvor mye strøm en prosessor egentlig drar.. Ifølge målingene på mitt hovedkort, drar en Q6600 på 1,4v og 3,6GHz ca 70W.. EDIT: Godt mulig det er feil, men jeg har en tendens til å stole på det Endret 25. mai 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg vil gjerne si litt om hvor mye strøm en prosessor egentlig drar..Ifølge målingene på mitt hovedkort, drar en Q6600 på 1,4v og 3,6GHz ca 70W.. EDIT: Godt mulig det er feil, men jeg har en tendens til å stole på det Om du mener 70W på load, så bommer du nok med ca. 100W... Legg til 100w, så er du nok nærmere hva den virkelig spyr ut av varme.. Swiftech har en artig liten kalkulator http://www.swiftech.com/ som forteller watt på gitt vcore, prøv den du;) Hvor riktig den er kan nok diskuteres, men en pekepinn i allefall. G0 trekker jo 10w mindre enn B3 som de tar utgangspunkt i, men på 1.40v og 3.6ghz ligger du nok over 160W på max load... Endret 25. mai 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hvis du går til følgende link og knakker inn verdiene får du noe som er mer sannsynlig enn 70W. eksempler. q6600 g0 v/2400 1.25V > 95W q6600 g0 v/3000 1.30V > 128W q6600 g0 v/3600 1.40V > 179W Link Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Realtemp er rett Nei. Det er fortsat tall som *muligens* kan være absolutte verdier som stemmer noenlunde med faktisk temp. Intensjonen til han som har kodet program/algoritmer for Realtemp har vært det. Om det er noe mer nøyaktig en program(utilities) som leser av registre (tallverdier) fra Bios uten å regne på disse er heller tvilsomt. Disse "tallene" som "sensorer" (register) viser er ofte rent løgn og bedrag. Jeg kommer sikkert til å gjenta dette.. Hmm, dette blir jeg jo ikke klokere av, jeg er helt ny på klokking så hvilke av temp målingene bør jeg ta mest hensyn til. NB! har satt 2 stk temp målere helt inntil cpu, begge disse kommer opp i maks 30 grader v/load. Det er en åpning i varmesprederen på CPU, og tror du skal får plassert en liten sensor på en av kjernene med godt lys og en god pinsett. Da vil du i allefall få en ganske realistisk indikasjon på hva tempen vil være. Jeg har selv testet E8400 vs. E6600 på samme frekvens og spenning, og gitt at E6600 er riktig, så viser everest og coretemp konstant veldig mye høyere temp på E8400 på samme frekvens/vcore. Så at sensorene på E8400 viser rett ifølge Everest/coretemp er helt urealistisk på min E8400, med mindre E6600 sensorene lyver. Om noen har en kjøler som er testet av "benken" til hw.no på samme watt som prosessoren bruker, så vil man også finne en indikasjon på hvor riktig disse sensorene er... NH-U12 ligger på 57.7C på 120W i testbenken til hw.no, dette forteller vel litt hvor gale tempraturer disse sensorene viser..... Dette ser bra ut kjører på 4k med 500fsb multipå 8, temp 41 idle og 57 load i realtemp, kjørt prime95 i 4t. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Dette ser bra ut kjører på 4k med 500fsb multipå 8, temp 41 idle og 57 load i realtemp, kjørt prime95 i 4t. Bare husk å ta en ny Prime95 smallfft test om et par dager, disse E8xxx har en tendens til å ville ha litt mer volt etter en "Burn'in" periode.... Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Dette ser bra ut kjører på 4k med 500fsb multipå 8, temp 41 idle og 57 load i realtemp, kjørt prime95 i 4t. Bare husk å ta en ny Prime95 smallfft test om et par dager, disse E8xxx har en tendens til å ville ha litt mer volt etter en "Burn'in" periode.... Takk for tipset skal gjøre det. Litt OT har klokking av minne noe å si i forhold til 3dmark? Kjører nå 1:1 med 6,7,7,20. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg vil gjerne si litt om hvor mye strøm en prosessor egentlig drar..Ifølge målingene på mitt hovedkort, drar en Q6600 på 1,4v og 3,6GHz ca 70W.. EDIT: Godt mulig det er feil, men jeg har en tendens til å stole på det Om du mener 70W på load, så bommer du nok med ca. 100W... Legg til 100w, så er du nok nærmere hva den virkelig spyr ut av varme.. Swiftech har en artig liten kalkulator http://www.swiftech.com/ som forteller watt på gitt vcore, prøv den du;) Hvor riktig den er kan nok diskuteres, men en pekepinn i allefall. G0 trekker jo 10w mindre enn B3 som de tar utgangspunkt i, men på 1.40v og 3.6ghz ligger du nok over 160W på max load... Men min måling er (såvidt jeg vet) tatt rett ut fra CPU-sokkelen. Alle "EP-**" kort fra Gigabyte har sånn måler.. EDIT: Skal bare hente litt tørris, så skal jeg laste opp et screenshot Endret 25. mai 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) - Idle verdier. E8500 på 4,75GHz, 1,47v (real) - load verdier. Fortsatt E8500 på 4,75, 1,46v (real) Og ifølge kalkulatoren skal det dra 144W (om jeg husker rett). Sist jeg brukte en slik kalkulator hevdet den dog at hver av HDDene mine dro 30W, så jeg stoler ikke heeelt på de Endret 25. mai 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg vil gjerne si litt om hvor mye strøm en prosessor egentlig drar..Ifølge målingene på mitt hovedkort, drar en Q6600 på 1,4v og 3,6GHz ca 70W.. EDIT: Godt mulig det er feil, men jeg har en tendens til å stole på det Nå har Ourasi allerede svart, men hvor sannsynlig mener du det er at en Q6600 @ 3.6 @ 1.4 drar det samme som en E8500 @ 4.5 @ 1.46? En del Abit hk (f.eks. iX38 Quad GT) viser også Amps. Ved full load "trekker" min Q9450 @ 3.6 @ 1.35 ca. 60Amps (ca. 75w). Har også Watt-meter på Yesico'n og den viste tall ved Prime95 for både E8400 og Q6600 som stemmer bra med Ourasi's info her. Ca. 200w @ 1.34 @ 3.6Ghz (Q6600) Ca. 110w @ 1.37 @ 4.0Ghz (E8400) Dette er jo inkludert skjermkort, hk, RAM..etc. (NB: HD3850 drar "ingenting" ved idle) Som vanlig vil jeg si at "tall" vist av software må man ta som det det er - tall. Endret 25. mai 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) 30w mer eller mindre, så hva er big deal md det? PSUene begynner å ligne på atomkraftverk og effektbruk kan ikke være så kritisk lenger, kjølere har blitt veldige effektive og varmen er ikke så farlig heller. Har dere blitt så "grønne" at bryr dere om +/-30w ? Endret 25. mai 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg skal teste om igjen med quaden, tror jeg bomma på noe i infoen jeg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå