Gå til innhold

E8400 i Norge ?

BrorBsd

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er greit å "diskutere" litt også, fordi da vil forskjelen mellom "benchere/ teoritikere", og "gamere/praktikere" komme mer tidtlige frem og alle lærer av det.

Fordi i 3Dmark06, GPUen har det meste å si, og du har en HD3870X2. Men det er dermed ikke sagt at du får bedre spilleytelse for det. Fordi de fleste spill kan ikke utnytte de potensialene som ligger i x2, SLI eller corssfire oppsett. En enkel GPU klarer seg ofte mye bedre i de fleste aktuelle spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vellyket klokking krever mange reboot, oppheng, blåskjerm, memory dump, frysing. Prøv igen! Men "don't give up" bare fordi noen teoritekere mener at du ikke kan!

Den booter, og det er bra tegn. Juster litt her og der og prøv igen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvorfor jeg kjører 500x8 med en E8400 ? fordi det er best å kjøre den høyste FSB som man kan. Jeg har testet og funnet ut at jeg kan! Har du noen klager eller innveninger på det?

Fordi jeg kan.

Ehhh..

du prøver liksom "å hjelpe".

Det er ikke en god hjelp å tipse en som sliter med å klokke å vise til en Bios for ett annet hk, samt en setting som krever minne som garantert klarer 1000mhz.

PP'et ditt om "teoretikere" vs "praktikere" blir bare for dumt.

En som skal "hjelpe" noen mtp å klokke er jo defintivt ikke så veldig praktisk anlagt eller opptatt av å "game".

Da blåser du vel en lang marsj i å leke "doktor klokke", men heller prøver å øke scores/rating i ditt favorittspill.

@Rattpjusker:

Dersom det er så livsviktig å klare 4Ghz, bør du sjekke med å gi *godt* med VCore i din BIos, f.eks. 1.45 eller mer. Gigabyte hk undervolter en del så det er ikke farlig.

Bare for å sjekke om det booter.

Gjør det det, men likevel krasjer ved bruk/stabilitets-test har du rett og slett en chip som klokker "dårlig".

Verre er det ikke.

System memory multiplier gir ikke samme klokk for en gitt FSB.

Minstevalget for ditt hk/bios (Gigbyte) er 2:0 som er det samme som 1:1 (dividere) i andre Bios.

PS/edit:

Nå har du postet sånn ca. 1000 innlegg siste måneden så du får bære over med meg om hva slags RAM du har har gått meg forbi. :)

Uansett er +0.2 i Bios for DDR2 volt noe konservativt. Her kan du godt sette +0.3 (som gir ca 2.1).

Og så kan du med fordel sette "Auto" på alt annet enn CPU/DDR2 volt settings.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du har nok en god del forskjellige innstillinger enn det jeg har lagt ut. Du har også litt anerledes BIOS. Det må ikke mye til før alt går gærnt, og man må ha god kjeneskap til den aktuelle BIOSen for å kunne gi noe råd. Derfor vil jeg holde meg unna å gi noen konkrete forslag på denne BIOSen og forslår at spør de som har jobbet med denne BIOSen.

Men uansett har du fine komponenter og alt tilsier at du bør klare 4GHZ glatt. Ikke gi opp, prøv også å lese og lære litt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvorfor jeg kjører 500x8 med en E8400 ? fordi det er best å kjøre den høyste FSB som man kan. Jeg har testet og funnet ut at jeg kan! Har du noen klager eller innveninger på det?

Fordi jeg kan.

Ehhh..

du prøver liksom "å hjelpe".

Det er ikke en god hjelp å tipse en som sliter med å klokke å vise til en Bios for ett annet hk, samt en setting som krever minne som garantert klarer 1000mhz.

PP'et ditt om "teoretikere" vs "praktikere" blir bare for dumt.

En som skal "hjelpe" noen mtp å klokke er jo defintivt ikke så veldig praktisk anlagt eller opptatt av å "game".

Da blåser du vel en lang marsj i å leke "doktor klokke", men heller prøver å øke scores/rating i ditt favorittspill.

@Rattpjusker:

Dersom det er så livsviktig å klare 4Ghz, bør du sjekke med å gi *godt* med VCore i din BIos, f.eks. 1.45 eller mer.

Bare for å sjekke om det booter.

Gjør det det, men likevel krasjer ved bruk/stabilitets-test har du rett og slett en chip som klokker "dårlig".

Verre er det ikke.

System memory multiplier gir ikke samme klokk for en gitt FSB.

Minstevalget for ditt hk/bios (Gigbyte) er 2:0 som er det samme som 1:1 (dividere) i andre Bios.

Det virker at jeg har tråket på noen såre punkter. Hvorfor er du så sure og grynete?

Det er mye bedre å prøve å hjelpe folk, selv med anerledes BIOS. Da vet jeg at jeg har prøvd, og hvis det ikke går, da lærer vi av det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det virker at jeg har tråket på noen såre punkter. Hvorfor er du så sure og grynete?

Det er mye bedre å prøve å hjelpe folk, selv med anerledes BIOS. Da vet jeg at jeg har prøvd, og hvis det ikke går, da lærer vi av det også.

Nå snur du ting på hodet igjen :)

Din hjelp til Rattpjusker har slik jeg har oppfattet det vært mer villedende enn egentlig hjelp.

Men det kan godt være at jeg har tatt feil. :)

Lenke til kommentar

Problemet er at de som skal "liksom" hjelpe folk (les TL1000S) istenfor å komme med konkrete forslag, legge ut par bilder og snakke et klart og forstålige språk, kommer de med defuse forslag. babler om teorine sine og enda værre, begynner de å kjefte på folk med og uten sammenheng. Da er det ikke rart at folk ikke gidder å spørre i dette forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Sam_Oslo:

Feil igjen.

Jeg prøver ikke å "hjelpe" noen. Sliter du med projeksjon? (Term i psykologien).

Ikke har jeg gitt noen konkrete råd bortsett fra ett par poster over her.

Vedrørende settings i Bios for ett hk fra Gigabyte.

Det jeg har prøvd å formidle er at man kan "skru" så mye man vil i BIos i ett forsøk på å nå en gitt klokk.

Men har man en "chip" som ikke klarer den klokken (stablit) som man ønsker, da er det ikke noe "hjelp" å gi.

Annet enn å gi det råd å være fornøyd med en lavere klokk.

Og det er da ikke noen mangel på spørsmål i forumet.

Tvertimot. Det spørres om det samme om-og-om-igjen.

Fint om du synes det er artig å svare det samme om-og-om-igjen.

Prisverdig.

@Rattpjusker:

Når det henger i Boot-screen er det fordi settings i BIos tilsier det.

Hva var det du endret på nå?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

det er nok riktig at "Men har man en "chip" som ikke klarer den klokken", men du må ikke blande kortene her. Han snakker ikke om 6GHZ på E8400, alt han ber om er 4GHZ, og alt tilsier at han bør klare dette.

Hvordan vet du at hans E8400 ikke klarer 4GHZ? har du prøvd å justere hans BIOS og kommet til denne konklusjonen, eller dine råd er basert på gjetting? Hvordan kan du som vil gjerne være en "klokke-nerd" (ikke term i psykologien) råde ham å gi opp 4GHZ på en E8400?

Dine "klokke-nerd-instiktkter" (ikke term i psykologien) burde hindre deg til å fraråde folk av å prøve.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Du sa det samme om GPU inatt:

Oh well. Der døde kortet tror jeg. Nå får jeg ikke bilde i det hele tatt : p

Edit:

Jepp dødt.

Men den gjenreiste seg fra døden senere. Prøv å restte BIOSen, den vil (forhåpentlighvis) gjenreise seg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Sam_Oslo:

Det er dessverre slik at ikke alle E8400 klarer 4.0Ghz med "normal" VCOre.

Sålangt jeg har oppfattet det har Rattpjusker vært fornuftig og holdt seg under 1.4 (både idle og load).

Dersom du har testet noen E8400 og alle har klart 4.0+Ghz ved f.eks. 1.3 load har du vært heldig.

Jeg har pt "kun" testet to stk wolfies (den tredje står for tur).

En E8400 som klarer 4.0Ghz stabilt, opprinnelig ved 1.38VCore (load). Nå må den ha 1.43 for å klare det.

Den klarer dog 3.8 ved 1.34(load) for 24/7-bruk. Er pt "pensjonert". :)

Og så har jeg nylig testet en E8200 som ser ut til å like seg ved 475x8=3.8 @ 1.29(load).

Den må ha *mye* mer VCore for å komme opp på/eller over 4.0ghz

Ikke verdt det, eller bra mtp levetid. Trur eg.

Dette er bare en brøkdel av ulike CPU'er jeg har klokket.

Jeg fraråder ikke folk å prøve å klokke. Tvertimot.

Da jeg jo er en "klokke-nerd" så har jeg ingen problemer med at noen gir sin E8400 2.0Vcore i jakten på 6Ghz.

Jeg tror ikke det er det som er saken her/noe som Rattpkusker har ambisjoner om med sin E8400.

Ett råd om å akseptere en "dårlig" klokk er vennlig ment.

Joda.

Alt tilsier at Rattpjusker bør klare 4Ghz, men er det verdt dersom han da må ha "dice" og 1.55VCore for å få det stabilt?

@Rattpjusker:

Reset CMOS/eller load Bios defaults.

Så starter du med å sette "manual", FSB=450, DDR2 til +0.3, "System multi" til 2,000, VCore til 1.45, resten til Auto.

Booter det da, har du en start på å evt finne om dette er stabilt (load vil vel da bli ca. 1.36 elns).

Er det stabilt kan du senke VCore til det feiler.

Så må du vurdere om du heller vil kjøre en lavere klokk.

PS/Edit:

Det kan være en god ide å prøve med kun 2 brikker (4MB) til å begynne med.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...