Gå til innhold

E8400 i Norge ?


BrorBsd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, er det noen som vet om E8400/E8500 blir tilgjengelig på de fleste nettbutikkene til den uken som kommer?

 

Tviler sterkt på det. Kan nok være at det kommer inn noen, men regner med at alt er "bortbestilt" for lenge siden. E8400/E8500 er vanskelig å oppdrive over alt.

 

Når man ellers ser på lagerstatus rundt omkring er det tydelig at Intel ikke har klart å skalere overgangen mellom 65 nm og 45 nm så raskt som markedet ønsker, samt etter egen prissetting. Vil si de satte prisen på E8400/E8500 for lavt i relasjon til E6850, noe som forskjøv hele etterspørselen over mot det produktet som det trolig er lavest produksjonkapasitet på. E8400 burde vært priset ca 200 - 300 kr høyere og E6850 tilsvarende lavere for å skape balanse i tilbud/etterspørsel. Ikke det at jeg ønsker høyere priser, men hadde E6850 kostet ca 1500 - 1600 og E8400 1600 - 1700 så hadde pris/ytelse vært relativt likt, og mange hadde valgt å kjøpe E6850 når leveringstid ble for lang.

 

For de som er mitt i en byggeprosess, og vil ha E8400/E8500 kan en mellomløsning være Celeron E1200. E8400 + E1200 blir ikke dyrere enn E6850 totalt sett. Klokker man E1200 en del (noe den tåler), har man akseptabel ytelse i ventetida.

Lenke til kommentar

Det har de helt sikkert ikke lyst til.

Men hvis du tenker på at de "bevisst unngår" å ta inn E8400 og E8500, så er nok ikke det riktig.

Om du surfer innom internasjonale forum så ser du at brukerne der også venter på disse prosessorene. Så det er ikke bare her til lands de er vanskelige/umulige å oppdrive :)

 

De aller fleste av de som har bestilt vil nok gjerne vente, og kanskje heller gå for en billig og enkel løsning i mellomtiden, slik du ser det blir foreslått i denne tråden.

 

Men de prosessorene du kanskje tenker på, er i første rekke E6850 som er den største utfordreren til E8400. Hvis de ikke vil "brenne inne" med den, så bør de iallfall sette ned prisen snart, som Bolson sier.

 

Hos Komplett har den lagt på kr 2050,- i flere måneder. Eller har den alltid kostet det kanskje?

Det kan være mange årsaker (som jeg ikke vet om) til at de ikke setter ned prisen, men vil de "kvitte seg med den", så burde de vel fulgt samme linje som med skjermkortene.

Lenke til kommentar

Det jeg mente er vel at oppegående mennesker ikke vil betale nesten like mye, eller mer for en eldre CPU når en ny og bedre modell er rett rundt hjørnet. At folk er interesser i de nye modellen, kan det være liten tvil om.

 

Da kan det ikke være lett å få solgt de eldre CPUene man sitter inne med, med mindre prisen senkes slik at det blir en reell forskjell mellom f.eks E6850 og E8400.

 

Ser at komplett har over 1000 E6x50 CPUer på lager. Ganger man dette med en snittpris på ca 1700 kr. så blir jo det en del!

 

Med mindre Intel kommer med en grei rabatt på disse, vil jeg tro at komplett og andre vil slite med å få solgt de "gamle" CPUene.

 

J

Endret av Jester7
Lenke til kommentar
Kommer de seriøst ikke før i Mai?

Bestilte E8400 hos netshop midt i vinterferien (20.02.08). Først stod det at de skulle få den inn 19.02, så 26, så 29, 03.03, 07.07, 20.03 og nå 24.03

For noe rot..

 

Sånn går det når du er for treg til å bestille. e8400 var på lager noen uker. Mange satt på gjerdet å håpte at prisene skulle syke litt. Det eneste som skjedde var at de ble utsolgt :!:

 

Jeg var en av de "dumme" som kjøpte e8400 da de var på lager ;). Det var faktisk 100+ på lager på komplett.no en stund.

Lenke til kommentar

Snakka med en på Netshop i dag,men han hadde ikke peiling på når E8400 var på lager.

Det han sa var at Intel ikke ville sende noen av de nye prossesorene ut på markedet før de hadde kvittet seg med lageret av E6850 og Q6600 som de tydeligvis hadde mange av.Har også bestillt en E8400 for en måned siden.Så det ser nok ut som en må smøre seg med litt tolmodighet enda en stund.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags ordning f.eks Komplett har på innkjøp/salg?

 

Får de tilsendt x antall prosessorer, og betaler Intel etter hvert som de blir solgt?

Eller betaler de fortløpende og sitter med risikoen selv for et fullt varelager?

 

Hvis Intel "nekter" å sende ut de nye prosessorene før de andre er solgt, så er jo det en litt merkelig form for "markedsføring" når man får inntrykk av at de nye hele tiden er "rett rundt hjørnet".

Og iallfall når prisene på de gamle ikke synker. Hvordan ser de da for seg at de skal få tømt lageret for E6850?

 

Hvis forhandlerne betaler Intel etter hvert som varene blir solgt, så må de da kunne få til et slags samarbeid (kutte ned prisene) for å kvitte seg med det gamle?

Hvis forhandlerne sitter med risken selv, så kan vel Intel bare "pøse på" med de nye?

 

Men da er det vel kanskje som Jester7 sa, at de (Komplett m.fl) ikke vil ta de inn?

 

Vel, vel...tålmodighet er en fryd :whistle::)

Lenke til kommentar
Noen som vet hva slags ordning f.eks Komplett har på innkjøp/salg?

 

Får de tilsendt x antall prosessorer, og betaler Intel etter hvert som de blir solgt?

Eller betaler de fortløpende og sitter med risikoen selv for et fullt varelager?

 

Hvis Intel "nekter" å sende ut de nye prosessorene før de andre er solgt, så er jo det en litt merkelig form for "markedsføring" når man får inntrykk av at de nye hele tiden er "rett rundt hjørnet".

Og iallfall når prisene på de gamle ikke synker. Hvordan ser de da for seg at de skal få tømt lageret for E6850?

 

Hvis forhandlerne betaler Intel etter hvert som varene blir solgt, så må de da kunne få til et slags samarbeid (kutte ned prisene) for å kvitte seg med det gamle?

Hvis forhandlerne sitter med risken selv, så kan vel Intel bare "pøse på" med de nye?

 

Men da er det vel kanskje som Jester7 sa, at de (Komplett m.fl) ikke vil ta de inn?

 

Vel, vel...tålmodighet er en fryd :whistle::)

Trur det er butikkene som styrer løpet.

Bestilte min E8400 fra uk og der var det ikke vanskelig å få tak i den.

Lenke til kommentar

Jeg snakket også med en hos Netshop i dag. Han sa de fikk inn noen få Wolfdale med ujevne mellomrom, 20 stk fredag som var. Dette kan nok fortsette ei stund, og flere har jo sagt at de ventes i stort antall først i mai. Inntil da går de få som kommer inn til folk som har bestilt for lenge siden.

 

Jeg har i likhet med Kapli bestilt E8400 for noen uker siden. Skulle gjerne ha kjøpt den da den var på lager tidligere, men jeg var ikke i markedet for ny maskin da.

 

Om Intel var så gira på å bli kvitt de "gamle" prosessorene først, kan det ikke akkurat ha vært tidenes sjakktrekk å sette prisen på Wolfdale vesentlig lavere enn de eldre modellene. Jeg har imidlertid inntrykk av at denne prisskjevheten er større i Norge enn f.eks. USA. Hvem er i så fall ansvarlig for det? Intel, norske grossister, eller webshop'ene?

Lenke til kommentar
Jeg har imidlertid inntrykk av at denne prisskjevheten er større i Norge enn f.eks. USA. Hvem er i så fall ansvarlig for det? Intel, norske grossister, eller webshop'ene?

 

Stemmer bra det.

 

Prisforskjellen (E6850/E8400) på Komplett sine sider i Europa er ca 250-300,- mot 500,- her på berget.

I USA/Canada ligger det omtrent på samme nivå, 200-300,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...