Gå til innhold

E8400 i Norge ?

BrorBsd

Anbefalte innlegg

Sam_Oslo, hvor mye spenning trenger din Q804 på 4.2ghz? Er bare nysgjerig, min bruker 1.36v load og 1.33 idle på 4.1ghz stabilt i orthos, men må over 1.4V på 4.2 ghz :(

Min Q804 trenger 1.352v for stabilitet på 4.2ghz, men etter dette trenger den ganske store økninger... Den berømte "Veggen" er jo ikke lik på alle, så litt variasjon må man regne med selv på samme batch..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det særriøst trygt med den spenninga ?

Det kan forklare hvorfor jeg ikke får cpuen over 3.1ghz, spenninga mi er 1.12v. Må jeg høyere for å få den stabil ?

Og, for å enklest klokke skal jeg skru ned multiplier og opp med fsb ?

Hvis du hadde lest høyere opp på siden ser du BIOS bilder jeg har postet. Om du følger mine posts (starter fra side 17 el 18) så kan du jo følge meg mens jeg oc'er. Så lenge du passer på spenninger og temperaturer er det ikke store risikoen du kjører under OC. Men selvfølgelig kan ting gå galt (og du kan bli påkjørt i trafikken)

Jeg har fått min stødig i @3780Mhz, med samme Volt settings fra forrige bilde. Det blir ustødig når den runder 3800.

Alle spectrum er nå Disabled.

Jeg kjører med 2GB RAM for tiden intil jeg har den stødig i 4GHz.

VTT forstår jeg som at da er FSB Termination Voltage, ellers er det ikke mye annet å ta av i min bios;)

Neste steg??

- Er det bare prøve å feile(stille opp alt) eller er det noe som er bedre. Sett ut ifra mitt forrige bios bilde, hva bør stilles først? (NB, SB og VTT som tidligere nevnt?)

Må nevnes at jeg setter meget pris på hjelpen jeg har fått så langt! :thumbup:

(Det blir ny runde ikveld)

Lenke til kommentar
Sam_Oslo, hvor mye spenning trenger din Q804 på 4.2ghz? Er bare nysgjerig, min bruker 1.36v load og 1.33 idle på 4.1ghz stabilt i orthos, men må over 1.4V på 4.2 ghz :(

Min Q804 trenger 1.352v for stabilitet på 4.2ghz, men etter dette trenger den ganske store økninger... Den berømte "Veggen" er jo ikke lik på alle, så litt variasjon må man regne med selv på samme batch..

Ikke dårlig, hvorfor ikke bruke 4.2ghz som 24/7 istedet? Får ikke matchet ram hastighet?

Lenke til kommentar

Ikke dårlig, hvorfor ikke bruke 4.2ghz som 24/7 istedet? Får ikke matchet ram hastighet?

Rammen er med opp til nesten 1100mhz den, så er ikke det som er årsaken.. Er nok latskap og litt lite tid som er hoverårsaken til at jeg fremdeles er på 4.1ghz, for der har jeg allerede forsikret meg om at både CPU, Ram og Hovedkort er stabilt. På 4.2 har jeg kun fått CPU og Ram klarert, mens hovedkort gjenstår. Mitt Maximus er under stabilitetstesting i disse dager, så regner med at idag eller imorgen blir signaturen min oppdatert... Jeg er veldig nøye med å ha en 100% pålitelig overklokk, og det tar gjerne litt tid før jeg er ferdig med stabilitetstesting....

Lenke til kommentar

Jag har aldri prøvd 4.2GHZ, men klarte @4.1GHZ på 1.352v (hvis jeg husker riktig) stabilt. CPU-temp og Core-temp var godt under anbefalte grenser, og paserte alle tortur testene glatt.

Men jeg måtte øke NB-spenningen for å kjøre @4.1GHZ, da lå NB-temp på 45/50 Idle/Load. Jeg var (og fremdels er) usikker på hva er anbefalt max temp på NB for Maximus. Prøvde å lese litt om dette, men det er veldig mange forskjellige meninger om det.

Intill jeg finner noe håndfast om max NB-temp på Maximus, vil jeg kjøre med lav NB-spenning @ 4GHZ.

Lenke til kommentar

Jag har aldri prøvd 4.2GHZ, men klarte @4.1GHZ på 1.352v (hvis jeg husker riktig) stabilt. CPU-temp og Core-temp var godt under anbefalte grenser, og paserte alle tortur testene glatt.

Men jeg måtte øke NB-spenningen for å kjøre @4.1GHZ, da lå NB-temp på 45/50 Idle/Load. Jeg var (og fremdels er) usikker på hva er anbefalt max temp på NB for Maximus. Prøvde å lese litt om dette, men det er veldig mange forskjellige meninger om det.

Intill jeg finner noe håndfast om max NB-temp på Maximus, vil jeg kjøre med lav NB-spenning @ 4GHZ.

Det er først ved extremoverklokking denne grensen på 47C har vist tegn på ustabilitet, 60C og over dette også er ikke noe problem ved "normal" 24/7 overklokking, så dine tempraturer er absolutt ingenting å bry seg om....

Ser ut som om min nye 24/7 ender opp på 4.207ghz 8.5x495 på 1.344v med 1:1 til Ram.. Ikke så galt dette da...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett og flere mener at NB-temp kan godt være trygd opp til 60C. Men som du nevner, noen mener a det bør holdes under 47C, nå har jeg det akkurat på 47C under load.

Jeg holder fremdels med eksperimentering og prøver å se hvordan dette opsetet opfører seg under daglig 24/7 bruk før jeg går videre.

I de siste dagene har jeg vært litt opptat med overklokke GPUen og vil se hvordan kombinasjonen oppføre seg under krevene situasjoner. Tross alt GPU-ytelsen har mer å si for slike sytemer. Igår justerte jeg litt på GPUen og klarte å øke 3Dmark06 med over 300 poeng!

Legger ut et bilde av 3Dmark06 på 15356 .

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6504529

3dmark4bz8.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvorfor han trenger så latterlig med volt for å overklokkes ?

Har jeg rettogslett bare fått meg enn piss batch ?

Så vidt som jeg ser, så er min volt det samme som Ourasi her, og han kjørerp å 4.2ghz..

Gjør det egentlig noe at volten er høy ? Så lenge temperaturene ikke går høyt ?

post-132113-1209648076_thumb.jpg

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hvorfor han trenger så latterlig med volt for å overklokkes ?

Så vidt som jeg ser, så er min volt det samme som Ourasi her, og han kjørerp å 4.2ghz..

det der så veldig dårlig ut ja :( Jeg har batch Q750A og må si jeg er kjempe fornøyd ;)

Bilde:

post-62097-1209649075_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert og justert litt på forrige oppsetet og endte med 1.29v(Idle) @4GHZ, kjørte Prime95 igjen for ca. 8 timet, og alt gikk glatt og fint.

Ifølge Realtemp lå coretemperatur runt 50C på starten, men gjevnet seg ut til rundt 47C mot slutten, og det var en postiv ovverraskelse! Coreteperatur holdt seg under 52C gjennom det hele testen.

Legger ut bilde av siste Prime95 på ca 8 timer:

clipboard36qt0.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

det der så veldig dårlig ut ja :( Jeg har batch Q750A og må si jeg er kjempe fornøyd ;)

Bilde:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforpost-62097-1209649075_thumb.jpg

Så faktisk helt jævlig dårlig ut.

jaja. Den står på 3.4ghz @ 1.328. Volten er stilt inn på auto da.

50*C. Hm. Jaja.

Særriøst. Hva eeer det jeg gjør feil ? Er det 8gb ram som ødelegger ? Jeg mener, folk kjører 4ghz og mer, på 1.2v. Her sitter jeg. 6-800 hmz under på 1.3v :(

Bare sånn btw:

Ja, dette er første gang jeg clocker :x

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert og justert litt på forrige oppsetet og endte med 1.29v(Idle) @4GHZ, kjørte Prime95 igjen for ca. 8 timet, og alt gikk glatt og fint.

Ifølge Realtemp lå coretemperatur runt 50C på starten, men gjevnet seg ut til rundt 47C mot slutten, og det var en postiv ovverraskelse! Coreteperatur holdt seg under 52C gjennom det hele testen.

clipboard36qt0.th.jpg

Sam... du kjører jo en Prime95 som bare tester en kjerne, test begge så får vi se om den er stabil :)

Lenke til kommentar

clipboard36qt0.th.jpg

Sam... du kjører jo en Prime95 som bare tester en kjerne, test begge så får vi se om den er stabil :)

Jeg forandret ikke på prime95 innstilinger, bare klikket stat test. Og etter hva jeg vet testet den begge kjerner, og begge gikk jo jo gjenomm testen. Hvis du ser på CPU-meter gadgeten på høyere siden, kan du se at begge står på 100% .

Hva ser du på?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg forandret ikke på prime95 innstilinger, bare klikket stat test. Og etter hva jeg vet testet den begge kjerner, og begge gikk jo jo gjenomm testen. Du kan se det på bilde også, begge står på 100%.

Hva ser du på?

Stop denne testen (som ikke tester stabilitet men er et benchmark eller noe lignende) og gå på options og deretter på "Torture Test", der finner du blant annet "Blend" som er default testen, denne skal du kjøre i ca. 8 timer for stabilitets testing av CPU/Ram/Hovedkort. Det første valget er "Small FFTs", som du kjører 8 timer og nesten utelukkende tester CPU.

Dersom du har en nyere versjon av Prime95, vil den når du starter en av disse se slik ut som bildevedlegget mitt viser...

post-72177-1209653673_thumb.jpg

post-72177-1209653695_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Sam, var du våken klokka 07 på 1. mai og overklokka ? : D

Jeg stod opp kl. 4 mitt på mnatten og startet prime95 :) men sov igen etterpå da :whistle:

Tror det der passer inn i "Du vet du har overklokket litt for mye når.."-tråden : D

Fy faen redd jeg ble der...

Maskina mi nekta å boote, i det HELE TATT. Den viste "logen" til hovedkortet så stoppa det. BIOS gikk ikke ann å åpne etc etc.

Jeg var sikker på at maskina var rompekjørt, men den ser ut til å funke nå. Clocken er tilbakestilt, men men.

Lenke til kommentar
Jeg forandret ikke på prime95 innstilinger, bare klikket stat test. Og etter hva jeg vet testet den begge kjerner, og begge gikk jo jo gjenomm testen. Du kan se det på bilde også, begge står på 100%.

Hva ser du på?

Stop denne testen (som ikke tester stabilitet men er et benchmark eller noe lignende) og gå på options og deretter på "Torture Test", der finner du blant annet "Blend" som er default testen, denne skal du kjøre i ca. 8 timer for stabilitets testing av CPU/Ram/Hovedkort. Det første valget er "Small FFTs", som du kjører 8 timer og nesten utelukkende tester CPU.

Dersom du har en nyere versjon av Prime95, vil den når du starter en av disse se slik ut som bildevedlegget mitt viser...

Jeg har Prime95 Version 24.14, og det ser litt anerledes ut. Skal se etter den nyeste.

Jeg har kjørt OCCT for 1 time, og HWMonitor64_108 , og orthos Prime, og alt gikk greit. :) Men må nok stå opp kl. 4 igjen for å kjøre den nye prime95 :dontgetit:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg har Prime95 Version 24.14, og det ser litt anerledes ut. Skal se etter den nyeste.

Jeg har kjørt OCCT for 1 time, og HWMonitor64_108 , og orthos Prime, og alt gikk greit. :) Men må nok stå opp kl. 4 igjen for å kjøre den nye prime95 :dontgetit:

24.14 har akkurat den samme muligheten, gå på options øverst på verktøyslinjen og velg "Torture Test".... Les posten min om igjen du, så får du det nok til :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...