Gå til innhold

E8400 i Norge ?


BrorBsd

Anbefalte innlegg

Jeg har nådd toppen av det jeg selv kan kjøre min E8400 @ 3600. Trenger litt hjelp videre. Har hatt den i 3780 men ikke stabilt i Orthos. Noen som har tid? Legger ved bilde av CPU-Z.. Mål: 4GHz

 

Jeg kjører det meste på auto i Bios. Har stillt opp FSB, DRAM(manuelt), Multiplyer, testet litt Core volt økning uten noe særlig resultat(max 1,27).

 

Et lite foto i BIOS hadde hjulpet voldsomt.

 

Kjører forresten Mushkin min på 1066MHz til noen som snakket om det litt tidligere.

 

Edit; la til mål, fjernet like setninger

 

Noen behandler sine instillinger som KGP-hemleigheter, og når de skal hjelpe andre kommer de ofte litt for kort med defuse forklaringer. Flere bør bli litt flinkere med å dele sine erfaringer med andre, særlige de som brager om å ha peiling på disse saker.

 

Avhengig av dine komponenter , kan det variere litt hos deg, men jeg kan legge ut bilder av mine instillinger i BIOS og håper at det kan hjelpe litt. Som sakt, det kan være liit anerledes hos deg og det skal ikke tas bukstavlige, men brukes som retningslinjer og som grunlag for eksperimentering. Bla. det kan hende at noen av disse spenningene må justeres litt høyere opp hos deg.

 

picture10rb4.th.jpg picture11fz4.th.jpg picture12hi7.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I.o.m at målet hans er 4GHz, syns jeg ikke han bør gå lengre enn 1.35-1.37V.

Øk NB, SB, VTT volt litt for å kunne kjøre dette stabilt.

 

Du har rett, det er nok lurt å øke litt på NB, SB og VIT hos de fleste, men CPU-volten bør være nok for de fleste av E8400-batchene. Hos meg kjører dette stabilt forløpig, men det kan hende at jeg må justere litt opp senere.

Lenke til kommentar
Allright!

Jeg stikker hjem og prøver nå. Poster resultat imorgen. Takk for bra info fra SamOslo(bios bilder ftw!) og Eirik_FS!

 

Har dessverre ikke overføringskabel til mobilen, så jeg får ikke lagt inn noen bilde :\

 

Hvertfall:

FSB: 444

Multiplier: 9

CPU volt: 1.35V

NB volt: 1.5V (var det ikke det?)

Ram forrhold til fsb: 1:1 (888MHz)

Ram volt: 2.1V

Resten husker jeg ikke, men var bare økt littegrann på spenninger.

Skru også av Spread Spectrum osv, sånne unødvendige greier :p (Er ikke sikker på om du har gjort det eller ikke?)

Lenke til kommentar

E8400 temperatur bug?.

 

Det er noe rart på gang med CPU-temperaturen og jeg lurer om det er noe galt med sensorene, og ønsker å vite om andre har hatt tilsvarende erfaringer.

 

I gode gamle dager da maskinen var helt ny (ca. 2 uker siden) hadde jeg en CPU-temp på 23 grader på Idle. Jeg bruker akkurat samme oppsettet nå, men plustlig har en CPU-temp på 35 grader Idle. Det er same om jeg klokker til 4 GHZ, eller resetter BIOS til default, uanset viser den 35 gradre på Idle. Når jeg tar på kjølern og CPU, de er kalde, men jeg har ikke måltapart og kan ikke si hvor mange grader.

Er det aternative måter for å måle tempene uten avanasert utstyr? (Jeg har ikke lasermålere og greier)

 

I tilleg, det er ca 7 grader temp-forskjell på Core#1 og Core#2 på Idle, under load blir disse 2 nesten like.

 

Samme temperaturer vises i både Everest, Asus Probe II og andre, det kan ikke være software bug, hva elers kan det være?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hvis dere er bekymret for høye temperaturer,last ned og innstaller RealTemp.Utvikleren av det programmet påstår vel hardnakket at Tj Max på E8xxx serien er på 95 grader,og ikke 105 grader.Dette har han begrunnet med en liten avhandling som virker troverdig.

 

Da vil kjerne temp synke ca 10 grader også.

 

At kjernene viser 5-7 grader forskjell idle er helt vanlig,og betyr ikke noe.Slik har det vært siden AMD athlon x2/Opteron tida.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned realtemp, og det er litt trikey å kjøret den, det må kjøres "as amdinistrator" for å funke under vista 64.

 

Denne viser Coret-emp på 31 grader, mens i følge Everest er det på 45 grader, altså 14 grader mer! wow.

 

Hvem skal jeg tro på, jeg vil så gjerne tro på Realtemp, er dette sant?

 

EDIT:

Link for download, om andre vil prøve. dette er moro!

 

EDIT2:

Med liit ettertanke, en core-tempperatur på 32 er i samsvar med de første temperaturene jeg hadde i første dagene, da hadde jeg en CPU-temp på 23. Jeg tror at dette er riktig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Kjør også "test sensors",som skal kalibrere sensorene opp mot programmet.Husk at pcen skal være dønn idle.

 

Jeg har ingen motforestillinger mot dette programmet.Etter sunn fornuft metoden,viser kjerne temperaturene mer edruelige fakta når en ser på hvilken spenning disse E8xxx cpuene blir matet med.

Lenke til kommentar

jeg skal reboote for å kalibrere sensorene. Jeg har nettopp hatt en torur test og må rebote for å få alt på plass ignen. jeg kommer tilbake med mer info. takk for tipset lucky666!

 

EDIT:

Nå har jeg testet igen og realtemp viser core#1 på 31 og core#2 på 38. På kaliberingen får jeg 13 og 9, og ifølge Realtemp det antyder at sensuren på Core#2 er "stuck".

 

Men nå føler jeg meg mye bedre, de høye teperaturne i Everest plaget meg en del i de siste dagene. Det verste var at sytemet paserte alle tortur testene, men temperaturene antydet at det var noe skumelt på gang.

 

Jeg tror ikke at Everest temperaturer for NB, SB og MB er "buggy" for E4800 baserte systemer også, fordi disse har mer med HK å gjøre enn med CPU. Men siden den har så stor glipp på CPU-temp, hvordan kan man stole på det og forsiker seg at de er riktige?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Sam_Oslo m/fl:

 

Du/dere må slutte å bekymre dere over "temperaturer"!

 

Sålenge systemet er stabilit og "fornuftig" VCore er brukt er det ingenting å bekymre seg om.

Selv om "coretemp/realtemp/everest..etc" viser 85 grader.

 

Utvikleren av Realtemp har gjort ett hederlig forsøk med IR-temp/research med *noen få* CPU'er (E8400, Q6600 bl.a.).

Det er likevel ikke gitt at han har funnet den "ene fulle sannhet".

 

Som jeg har forklart tidligere:

 

Når jeg får *lavere* (mye) temperaturer, uansett progs med min E8400 på langt høyere Vcore så må da du/dere forstå at temperaturer er ett relativt begrep.

For sitt system. I beste fall noe relevant å sammenlikne med andre (med samm hardware/batch'er etc).

 

Relatemp viser 13/28 og 38/38 med min E8400 @ 3.85 @ 1.32 Vcore (load).

(Everest/Coretemp 10 grader høyere).

Selv ved en VCore på 1.45 (load) holder Coretemp seg under 65 grader (Everest/Coretemp)

Dette er neppe helt reelt. :)

 

BTW:

Jeg er *ikke* enig med "Unclewebb" (utvikler av Realtemp) at TjMax er 95 grader. Når det gjelder min CPU ihvertfall.

Lenke til kommentar

TL1000S: Nå virker vel sensorene dine ganske skrudd da, noe du ikke er alene om.

 

Selv har jeg testet opp mot en E6600, og ifølge Everest/Coretemp viser disse tempen på min E8400 høyere enn E6600 på samme frekvens og volt, så realtemp er nok korrekt på min CPU, men holder med deg i at mange henger seg opp i temps som ikke er noe å uroe seg for..

Lenke til kommentar

Bekymret var jeg ikke, fordi testene paserte glatt og jeg viste at alt var i orden. Men det er greit å vite de riktige teperaturne, fordi da kan man følge mye bedre med systemst's helsetilstand under stress.

 

For meg et kjølig, stabilt og velfungerende sytem er viktigere enn en overlegent og ophetet system. Fordi jeg bruker dette 24/7 og ønsker å ha et stabilt system uten å beskymre om "meltdown". Da er det kjekt å vite om min core-temp er på 62 eller 50 under stress.

 

Ifølge everst ligger min core-temp på 62 under stress, og det liker jeg ikke, fodi dette er på grensen synes jeg. Men i følge Realtemp, ligger den under 50, og hvis denne er riktige, da er det nok beroligende for meg å vite at sytemet kjører kjølige.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Sam_Oslo:

Du tar ikke til deg info'n jeg prøver å gi deg.

 

Den eneste måten du kan finne ut av hva som er den reelle temperaturen i/nær kjernen er å *måle* det.

Ved å "modde" HS med kalibert føler, kjøre uten kjøler/måle med IR-temp (slik "Unclewebb" har gjort).

 

Alt det du skrev i forrige post bekrefter bare at du er veldig opphengt i det du tror er faktiske temperaturer, og at du er bekymret for at CPU skal være "for varm".

50, 62.. 85 grader er *ikke* "meltdown".. 120 grader derimot er det. :)

 

En gang til:

Du kan ikke stole på sensorene (som annet enn retningsgivende tall for ditt system).

Er det stabilt, uansett temp, så er det ikke noe å bruke så mye energi på.

 

@Ourasi:

Jepp.

Jeg har nok en "tvilsom" E8400.

Den ene sensoren (Core 1) er definitvt "stuck".

Går aldri under 38(28) grader, og følger Core0 (i sync) derfra.

Men ikke mye over 45 grader ved moderat VCore (dvs. betraktelig høyere enn de fleste andre som poster om E8400).

Og det er nok ikke helt reelt nei. :)

Sam_Oslo m/fl skulle nok hatt denne, men da hadde de jo blitt misfornøyd med klokken. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

ja, fikk testet litt igår men ingenting fungerte stabilt. Fikk nå hvertfall ankommet Vista med å ordne på Volten etter å ha sett på bildene fra SamOslo.

 

Fant også ut at min tidligere @3,6GHz ikke var stabil da jeg fikk blåskjerm i Stalker. Nå kjører jeg 3,6GHz med instillingene jeg gjorde for 4GHz. (Er nok litt overkill) Kjørte Orthos i 40min uten error med disse instillingene hvertfall(BIOS bilder)

 

Eirik: Du sa jeg måtte stille på VTT, er det samme som CPU Voltage?

(disabled ellers CPU Spread Spectrum idag, så mine forsøk på 4GHz igår var til ingen nytte?)

- Andre ting jeg bør disable, endre?

 

Ellers får jeg gjerne denne feilmld i Orthos på 4GHz(bilde)

 

Takk for hjelp, nå sitter jeg hvertfall stødig på 3,6GHz virker det som. Men jeg vil et stykke videre, nye råd? jeg tester nå videre ikveld.

post-82701-1209459467_thumb.jpg

post-82701-1209459477_thumb.jpg

post-82701-1209459483_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alle Spectrum bør være "disable", den siste linjen er ikke på bilde, men bør være disabel også.

 

VTT= FSB Voltage i BIOS.

VTT FSB Voltage : To ensure every core device has close operating voltage, the VTT FSB Voltage must go up as well. The value should not be high, or it will cause bed effect.

 

Ellers har du 8G RAM og kjører disse på 1066MHZ, dette kan ha noe å si. Jeg har 4GB og kjører dem på "Auto" og de ender opp på 1000MHZ. Du kunne prøve å sette RAM-frekvensy på Auto og teste litt.

jeg kan ikke se detalierte meldingene fra Orthos, men det er godt mulige at den kikker på din RAM.

Lenke til kommentar
@Sam_Oslo:

Du tar ikke til deg info'n jeg prøver å gi deg.

 

Den eneste måten du kan finne ut av hva som er den reelle temperaturen i/nær kjernen er å *måle* det.

Ved å "modde" HS med kalibert føler, kjøre uten kjøler/måle med IR-temp (slik "Unclewebb" har gjort).

 

Alt det du skrev i forrige post bekrefter bare at du er veldig opphengt i det du tror er faktiske temperaturer, og at du er bekymret for at CPU skal være "for varm".

50, 62.. 85 grader er *ikke* "meltdown".. 120 grader derimot er det. :)

 

En gang til:

Du kan ikke stole på sensorene (som annet enn retningsgivende tall for ditt system).

Er det stabilt, uansett temp, så er det ikke noe å bruke så mye energi på. Jeg skal beholde dette inttil Q4950 kommer på markedet, da skal jeg bytte denne.

 

@Ourasi:

Jepp.

Jeg har nok en "tvilsom" E8400.

Den ene sensoren (Core 1) er definitvt "stuck".

Går aldri under 38(28) grader, og følger Core0 (i sync) derfra.

Men ikke mye over 45 grader ved moderat VCore (dvs. betraktelig høyere enn de fleste andre som poster om E8400).

Og det er nok ikke helt reelt nei. :)

Sam_Oslo m/fl skulle nok hatt denne, men da hadde de jo blitt misfornøyd med klokken. :)

 

Jeg hører deg. Nå er jeg veldige fornøyd med både temperaturene og stabilteten.

 

jeg har den berømte E8400 Q804, pack date 03.05.08 og den kjører som skudd på høye frekvenser med svært lave spenninger, og jeg ville aldri bytte den.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Sam_Oslo, hvor mye spenning trenger din Q804 på 4.2ghz? Er bare nysgjerig, min bruker 1.36v load og 1.33 idle på 4.1ghz stabilt i orthos, men må over 1.4V på 4.2 ghz :(

 

Er det særriøst trygt med den spenninga ?

Det kan forklare hvorfor jeg ikke får cpuen over 3.1ghz, spenninga mi er 1.12v. Må jeg høyere for å få den stabil ?

Og, for å enklest klokke skal jeg skru ned multiplier og opp med fsb ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...