Gå til innhold

E8400 i Norge ?


BrorBsd

Anbefalte innlegg

Min [email protected] Q804 Pack Date: 03.05.08 klarer seg på 1.280v 100% load 8 timer SmallFFT Prime95 stabilt, og allt annet jeg kan hive etter den.

Etter dette er det ganske stor voltøkning som skal til for stabilitet, 1.352v for 4.2 blant annet. Men, siden jeg var ute etter en kjørlig chip med meget bra ytelse, blir 4.1ghz med en maxtemp på 50C er jo ikke så galt og mitt 24/7 oppsett.

Det litt fine med denne chippen er at jeg knapt behøver å gå over 1.20v for å nå 4ghz stabilt, kjekt for 35 graders sommerdager selv om jeg har bestemt meg for en kurant aircon, uaktuellt med flere søvnløse hotte sommernetter gispende etter luft. Også litt kos for PC-en da, og ikke minst bikkjene;)

 

Jeg har også Q804, pack date 03.05.08. Jeg holder fremdeles med å eksperimenter med temperaturene, men er veldig fornøyed med enne CPUen. Men på eksen og rett ved siden av datoen står det: 1.225V max. Er Det ikke litt rat at denne volten er ikke det samme som Intel anbefaler ellers?.

 

Dette er vel max volt for standard frekvens, og har ingenting med max OC volt å gjøre;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er en kjent sak at mange E8400 "batcher" har en core med "stuck sensor".

På min E8400 er det over 15 grader forskjell idle (avhengig av hvor kaldt vannet er/kald luft på rommet).

Core0 er "korrekt", Core1 viser aldri mindre enn 38grader (max. ca 45 full load @ 1.36VCore).

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått min E8400 opp til 4GHZ (500x8) på 1.28v. Da "Mushkin PC8000 Redline 2x2048" klarte seg glatt på Windows memtest @1000MHZ på 2.1v. Alt på kun luft.

 

Oppsette klarte seg fint på 1 time OCCT test, og 1 time prime95 tortur. Fremdeles holder jeg med å eksprimentere og vil komme med endlige resultater om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått min E8400 opp til 4GHZ (500x8) på 1.28v. Da "Mushkin PC8000 Redline 2x2048" klarte seg glatt på Windows memtest @1000MHZ på 2.1v. Alt på kun luft.

 

Oppsette klarte seg fint på 1 time OCCT test, og 1 time prime95 tortur. Fremdeles holder jeg med å eksprimentere og vil komme med endlige resultater om ikke så lenge.

 

Bah! Jeg har samme CPU(Q750?) og RAM som deg, men jeg klarer ikke 500x8. Når den restartet og skulle kjøre det, så fikk den error, og maskinen viste at det var satt på 500x9!! Sikkert BIOS som er f***a. Tror jeg skal prøve å installere en annen BIOS, så kjøre 500x8, for da får jeg 1000MHz på rammen, og ikke 888Mhz! :\

 

Bra volt også ;D

Lenke til kommentar

Jeg har Q804, pack date 03.05.08, og denne klarer seg fint med 1.28v (realt) på 4GHZ.

 

I BIOS satt jeg "DRAM Frequency" på "Auto", og "DRAM Timing Control" på "Manual" med 5-5-5-15. Og "Row Refresh Cylcle Time" på 55, på 2.1v (realt). Detter er BIOS v. 1004.

 

Windows Vista 64 oppstart teller RAM og viser 1000MHZ hastighet, og windows kjører den på 1000MHZ. CPUZ viser "DRAM Frequency" på 500 MHZ 1:1, 2T.

 

Jeg er ikke helt ferdi med eksperimentene anda, men legger noen bilder av BIOS og CPU-Z for at du kan se alle RAM innstilingene.

 

ram1ni3.th.jpg ram2yw7.th.jpg ramcpuzzk9.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå har jeg fått min E8400 opp til 4GHZ (500x8) på 1.28v. Da "Mushkin PC8000 Redline 2x2048" klarte seg glatt på Windows memtest @1000MHZ på 2.1v. Alt på kun luft.

 

Oppsette klarte seg fint på 1 time OCCT test, og 1 time prime95 tortur. Fremdeles holder jeg med å eksprimentere og vil komme med endlige resultater om ikke så lenge.

 

Bah! Jeg har samme CPU(Q750?) og RAM som deg, men jeg klarer ikke 500x8. Når den restartet og skulle kjøre det, så fikk den error, og maskinen viste at det var satt på 500x9!! Sikkert BIOS som er f***a. Tror jeg skal prøve å installere en annen BIOS, så kjøre 500x8, for da får jeg 1000MHz på rammen, og ikke 888Mhz! :\

 

Bra volt også ;D

 

Hvorfor må du poste så mye "tøys"?

 

Sammenlikning av to 3DMark06-resultater som ikke viser noe annet enn at det ene systemet er klokket vesentlig lenger?

 

Hvorfor påstå at Bios er f***a fordi Windows/annen software defaulter til å vise FSBxdefault MP?

 

Hvorfor ikke bruke en annen "divider" i BIos for FSB:RAM dersom det er så *fryktelig* viktig å kjøre RAM-brikkene på/over specs?

 

Hvorfor ikke oppdatere seg på at ikke alle hk/Bios'er klarer å kjøre FSB=500++ uten diverse tweaks for Volt-settings?

 

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet litt og hvis jeg setter "DRAM Frequency" på 1000MHZ i BIOS, da får jeg "DET RAM" og maskinen vill ikke starte i hele tatt. men hvis jeg setter dette på Auto, vil det kjøre på 1000MHZ uansett!

 

Da kan vi si at triksen for å kjøre "Mushkin PC8000 Redline 2x2048" på 1000MHZ på Maximus blir slikt:

 

BIOS v. 1004, Asus Maxiumus Formula.

Kjøre på (500 x 8)

DRAM Frequency : Auto

DRAM Timing Control : Manual, med 5-5-5-15

Row Refresh Cylcle Time: 55

på 2.1v (realt)

Lenke til kommentar
Hvorfor må du poste så mye "tøys"?

 

Sammenlikning av to 3DMark06-resultater som ikke viser noe annet enn at det ene systemet er klokket vesentlig lenger?

 

Hvorfor påstå at Bios er f***a fordi Windows/annen software defaulter til å vise FSBxdefault MP?

 

Hvorfor ikke bruke en annen "divider" i BIos for FSB:RAM dersom det er så *fryktelig* viktig å kjøre RAM-brikkene på/over specs?

 

Hvorfor ikke oppdatere seg på at ikke alle hk/Bios'er klarer å kjøre FSB=500++ uten diverse tweaks for Volt-settings?

 

:hmm:

 

Fordi jeg viser forskjell når man overklokker (1000 poeng er mye!)

 

Det står 500x9 i POST selv om jeg setter 500x8 i BIOS.

 

Jeg ønsker å kjøre 1000MHz, sånn er det bare.

 

Jeg kan ikke alt om OC enda, men jeg begynner å lære meg det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fordi jeg viser forskjell når man overklokker (1000 poeng er mye!)

 

Det står 500x9 i POST selv om jeg setter 500x8 i BIOS.

 

Jeg ønsker å kjøre 1000MHz, sånn er det bare.

 

Jeg kan ikke alt om OC enda, men jeg begynner å lære meg det :)

 

OK. :blush:

Da er jeg med.

 

PS/disclaimer:

Er grinebiter for tida, da posten har rota bort Gigabyte Mars kabinettet jeg hadde gledet meg til å montere bl.a. en Q9450 i. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har møtt flere grinebiter i dette forumet, men de fleste av dem har blitt grinete fordi de har forelsket seg i en 8800-kort, og når de hører at 8800-serien har blitt pesjonert og utdatert, da blir de virklig sure. Hva slags GPU har du forresten?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har møtt flere grinebiter i dette forumet, men de fleste av dem har blitt grinete fordi de har forelsket seg i en 8800-kort, og når de hører at 8800-serien har blitt pesjonert og utdatert, da blir de virklig sure. Hva slags GPU har du forresten?

 

Sjekk profilen min. :)

 

Jeg har 3x8800GT, 2xHD3850, 2xHD3870... og mye annet...

 

Og jeg vet du har ertet på deg noen i Nvidia tråder... aka "threadcrapping" :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har nådd toppen av det jeg selv kan kjøre min E8400 @ 3600. Trenger litt hjelp videre. Har hatt den i 3780 men ikke stabilt i Orthos. Noen som har tid? Legger ved bilde av CPU-Z.. Mål: 4GHz

 

Jeg kjører det meste på auto i Bios. Har stillt opp FSB, DRAM(manuelt), Multiplyer, testet litt Core volt økning uten noe særlig resultat(max 1,27).

 

Et lite foto i BIOS hadde hjulpet voldsomt.

 

Kjører forresten Mushkin min på 1066MHz til noen som snakket om det litt tidligere.

 

Edit; la til mål, fjernet like setninger

post-82701-1209377462_thumb.jpg

Endret av Djenzn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Toppen?

Max VCore=1.27?

 

Med ett slikt utgangspunkt vil jeg si det er like greit å la være å klokke, alternativt si seg fornøyd. :)

 

Dersom du *virkelig* er interessert i høyest mulig (stabil) klokk/ytelse, så setter du ned RAM-speed (kjør 1:1).

Sett VCore til 1.4++ og prøv deg fram.

 

Så kan du evt vurdere om du heller vil kjøre "better safe than sorry" seinere.

 

Det er *O-V-E-R-T-R-O* at en E8n00 "dør" ved VCore over 1.4 (eller 1.35 for den saks skyld).

 

(Dette tror jeg at jeg må gjenta ofte nå som diverse "liksom-eksperter" har spredd ryktet om at 45nm dør som fluer pga "høy" VCore).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...