Gå til innhold

E8400 i Norge ?


BrorBsd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
EDIT:

VID Voltage Range : 0.85V – 1.3625V

Står det på Intel sin side.

 

Ja. Det er korrekt.

VID Range for normal min-max Speedstep/C1E (tidligere kalt EIST).

 

Her er PDF.

Les pkt. 2.6.1 "Absolute Maximum and minimum Ratings".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Min [email protected] Q804 Pack Date: 03.05.08 klarer seg på 1.280v 100% load 8 timer SmallFFT Prime95 stabilt, og allt annet jeg kan hive etter den.

Etter dette er det ganske stor voltøkning som skal til for stabilitet, 1.352v for 4.2 blant annet. Men, siden jeg var ute etter en kjørlig chip med meget bra ytelse, blir 4.1ghz med en maxtemp på 50C er jo ikke så galt og mitt 24/7 oppsett.

Det litt fine med denne chippen er at jeg knapt behøver å gå over 1.20v for å nå 4ghz stabilt, kjekt for 35 graders sommerdager selv om jeg har bestemt meg for en kurant aircon, uaktuellt med flere søvnløse hotte sommernetter gispende etter luft. Også litt kos for PC-en da, og ikke minst bikkjene;)

post-72177-1208309685_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
At conditions exceeding absolute maximum and minimum ratings, neither functionality

nor long-term reliability can be expected.

 

Jeg tror ikke jeg trenger 1,4V for å få stabilt på 4,0GHz, tror jeg heller må prøve å justere på noe annet. Kanskje sette opp frekvensen på rammen, og øke spenningen på den? Eller kanskje øke spenningen på NB/SB?

Lenke til kommentar
At conditions exceeding absolute maximum and minimum ratings, neither functionality

nor long-term reliability can be expected.

 

Jeg tror ikke jeg trenger 1,4V for å få stabilt på 4,0GHz, tror jeg heller må prøve å justere på noe annet. Kanskje sette opp frekvensen på rammen, og øke spenningen på den? Eller kanskje øke spenningen på NB/SB?

Hvorfor skulle den ikke trenge 1.4V for å få den stabil? Er mange dårlige batcher ute som trenger det. Hvis pcen din er stabil nå på 3.9ghz så trenger du ikke øke på noe mer en cpu volt. Husk å ha den laveste cpu fsb volt / cpu vtt som hovedkortet ditt viser.

Lenke til kommentar

Har selv hatt denne i ca 2 uker og bare brukte Asus AI boster. satt den til ca3,4Ghz. Da ble havnet volt på 1,33. CPU'n ligger på load 56 grader. Har ikek giddet og ordne noe mere egentlig. Får se om intressen kommer etterhvert, litt synd kanskje da jeg også har Asus Maximus Forumla.

Lenke til kommentar

Kjørte Orthos for å stress teste CPU og RAM i natt, kjørte 7 timer uten stans @ 3,9GHz. Holder på fortsatt mens jeg er på skolen, regner med den kan holde på uendelig lenge sånn den er nå :p

 

Men, jeg har så sykt lyst til å få den på 4GHz+ og at rammen skal være på 1GHz+. Kjører nå 1.3V@3900MHz, og 2.1V@888MHz eller noe.

Hva skal jeg gjøre for å øke CPU og RAM frekvens uten at den failer?

Øke CPU volt til 1.35++, og øke ram til 2.2V? Hva bør jeg gjøre med NB volt og sånt? Har økt det litt tror jeg, hvor mye kan man øke på SB og NB volt? Noen som vet om maks voltverdier for hovedkortet mitt?

Noen som har E8400 på P35 hovedkort? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
BTW: Jeg har 8pin på hovedkortet, og 8 pin fra strømforsyningen. Men jeg bruker bare 4pin, bør jeg gå over til 8 pin for å overklokke lettere?

 

Det er jo mildt sagt "teit" å kun bruke 4-pins når du har hk/PSU med 8-pins, men tror ikke det har mye å si for den "fisleklokkinga" du bedriver.

 

Isf å poste innnlegg på innlegg om dine "issues" om 4Ghz vs. VCore < 1.nn synes jeg du skal bestemme deg for hva som er viktigst.

 

4Ghz eller å tro på "dommedagsprofetene" som sier at din (billige) E8400 vil dø dersom den får VCore > 1.36 over tid.

Det er det etter min mening ikke avklart, og det pågår nå en debatt om dette på xs.org.

 

Er du redd for hardwaren din så klokker du ikke.

Enkelt og greit.

:roll:

Lenke til kommentar
BTW: Jeg har 8pin på hovedkortet, og 8 pin fra strømforsyningen. Men jeg bruker bare 4pin, bør jeg gå over til 8 pin for å overklokke lettere?

 

Det er jo mildt sagt "teit" å kun bruke 4-pins når du har hk/PSU med 8-pins, men tror ikke det har mye å si for den "fisleklokkinga" du bedriver.

 

Isf å poste innnlegg på innlegg om dine "issues" om 4Ghz vs. VCore < 1.nn synes jeg du skal bestemme deg for hva som er viktigst.

 

4Ghz eller å tro på "dommedagsprofetene" som sier at din (billige) E8400 vil dø dersom den får VCore > 1.36 over tid.

Det er det etter min mening ikke avklart, og det pågår nå en debatt om dette på xs.org.

 

Er du redd for hardwaren din så klokker du ikke.

Enkelt og greit.

:roll:

 

Det at jeg bruker 4pin er fordi at jeg var ikke sikker på i hvilke tilfeller man skal bruke 8pin, så jeg testet med 4pin først, og det fungerte, så da gadd jeg ikke sette inn resten av 8pin :p

 

Jeg har en billig CPU ja, det er nettopp fordi jeg ikke har mer penger å bruke på evt. ny CPU, så hvorfor skal jeg gå lenger enn det de fleste sier er "safe", fordi du mener det er bull? Selv om jeg ikke tør å overklokke CPU til [email protected], så kan jeg vel safe med en [email protected]?

 

 

BTW: Her er Orthos resultatet etter i natt:

14timer39.jpg

:)

Lenke til kommentar
Ta 444fsb * 9 multiplier, 1.65 SB voltage, 1.50 NB voltage og 1.10V eller 1.20V FSB/VTT voltage i bios. Start med 1.35V på cpu voltage og øk den et hakk opp hvis den feiler i orthos og post dine resultater.

 

Takker for hjelpen! :D Kjører 444x9(4GHz)@1,35V- rammen er på [email protected](prøvde å øke FSB/RAM forrholdet til 1:1.2(1067MHz), men failed med en gang :\)

 

Her er Orthos resultatet, 30 minutter:

30min4GHz.jpg

Hmm. Tenkte ikke på å kjøre Everest samtidig for å sjekke temperaturen nå, men regner med den er lav nok :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ligger nå på 68 grader ved load, går bra det? :)

 

Jada.

Du har en tilsynelatende helt stabil klokk, og en "snill" VCore.

Om ikke den aller-aller beste E8400 så vil jeg si du skal være fornøyd.

Og ikke være helt oppsatt på å ha 24/7 klokk på over 4Ghz. :)

Lenke til kommentar
Min [email protected] Q804 Pack Date: 03.05.08 klarer seg på 1.280v 100% load 8 timer SmallFFT Prime95 stabilt, og allt annet jeg kan hive etter den.

Etter dette er det ganske stor voltøkning som skal til for stabilitet, 1.352v for 4.2 blant annet. Men, siden jeg var ute etter en kjørlig chip med meget bra ytelse, blir 4.1ghz med en maxtemp på 50C er jo ikke så galt og mitt 24/7 oppsett.

Det litt fine med denne chippen er at jeg knapt behøver å gå over 1.20v for å nå 4ghz stabilt, kjekt for 35 graders sommerdager selv om jeg har bestemt meg for en kurant aircon, uaktuellt med flere søvnløse hotte sommernetter gispende etter luft. Også litt kos for PC-en da, og ikke minst bikkjene;)

 

Jeg har også Q804, pack date 03.05.08. Jeg holder fremdeles med å eksperimenter med temperaturene, men er veldig fornøyed med enne CPUen. Men på eksen og rett ved siden av datoen står det: 1.225V max. Er Det ikke litt rat at denne volten er ikke det samme som Intel anbefaler ellers?.

Lenke til kommentar
Jada.

Du har en tilsynelatende helt stabil klokk, og en "snill" VCore.

Om ikke den aller-aller beste E8400 så vil jeg si du skal være fornøyd.

Og ikke være helt oppsatt på å ha 24/7 klokk på over 4Ghz. :)

 

Jepp, det er nettopp det, pcen skal kjøre 24/7 innimellom, da er det ikke lurt å overklokke så sykt mye mer enn det jeg har gjort, hvertfall ikke på en kjøler til 250 kr :p

 

Målet mitt var 4GHz, det har jeg oppnådd, og jeg er fornøyd :D

 

Stabilt i Orthos i 3 timer:

3timer4GHz.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...