Gå til innhold

E8400 i Norge ?


BrorBsd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
P5K skal ikke ha noen problemer med E8400, er ikke noe dårlig kort det.

Husk å ta 1.1V på VTT eller 1.2V hvis 1.1 ikke fins, 1.45V på NB og 1.60V på SB.

Hvor mye volt får du i idle på cpu-z hvis du har 1.40V på bios?

 

Er ingen kløpper innen overklokking, så jeg fant ikke VTT eller SB volt settings. Jeg fant derimot noe som hette CPU-PLL og FSB Termination Voltage, som ca. matcha det du nevnte i volt. Har ikke stilt på de dog.

På 1.4v i bios sier CPU-Z 1.368 ved idle.

 

Opelpower: godt mulig den kjører 3.8-4ghz ved 1.5v+, men det tør jeg ikke teste..

Lenke til kommentar
P5K skal ikke ha noen problemer med E8400, er ikke noe dårlig kort det.

Husk å ta 1.1V på VTT eller 1.2V hvis 1.1 ikke fins, 1.45V på NB og 1.60V på SB.

Hvor mye volt får du i idle på cpu-z hvis du har 1.40V på bios?

 

Er ingen kløpper innen overklokking, så jeg fant ikke VTT eller SB volt settings. Jeg fant derimot noe som hette CPU-PLL og FSB Termination Voltage, som ca. matcha det du nevnte i volt. Har ikke stilt på de dog.

På 1.4v i bios sier CPU-Z 1.368 ved idle.

 

Opelpower: godt mulig den kjører 3.8-4ghz ved 1.5v+, men det tør jeg ikke teste..

Fsb termination voltage er cpu vtt ja, ta den på 1.1V eller 1.2V og la PLL stå på auto.

Kunne du sjekket volten på idle/load i cpu-z når du kjører 4ghz og den volten den trenger i bios?

Lenke til kommentar
Fsb termination voltage er cpu vtt ja, ta den på 1.1V eller 1.2V og la PLL stå på auto.

Kunne du sjekket volten på idle/load i cpu-z når du kjører 4ghz og den volten den trenger i bios?

 

Fikk så vidt boota windows på 4ghz ved 1.5volt, men fikk BSOD mens den drev å boota bakgrunnsprogrammer.

Nå kjører jeg Orthos stress test på 3.75ghz ved 1.375v, om det er stabilt lar jeg den bare være der. Virker som at den har en FSB-wall rundt 400FSB, og må pøses på med volt for å få den særlig høyere.

Endret av Roy E
Lenke til kommentar
Fsb termination voltage er cpu vtt ja, ta den på 1.1V eller 1.2V og la PLL stå på auto.

Kunne du sjekket volten på idle/load i cpu-z når du kjører 4ghz og den volten den trenger i bios?

 

Fikk så vidt boota windows på 4ghz ved 1.5volt, men fikk BSOD mens den drev å boota bakgrunnsprogrammer.

Nå kjører jeg Orthos stress test på 3.75ghz ved 1.375v, om det er stabilt lar jeg den bare være der. Virker som at den har en FSB-wall rundt 400FSB, og må pøses på med volt for å få den særlig høyere.

Har aldri vært borti det med cpu pll, men googla litt og det ser ut som det hjelper å oppnå mer fsb hvis man øker volten på denne. Prøv å øk den for hver gang og bruk ca 1.45V på cpu i bios, ikke bruk mer en 1.9V på pll. Håper det går bedre.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Fikk så vidt boota windows på 4ghz ved 1.5volt...

 

Det klarer jo E6850 med litt høyere Vcore, det klarte den fint på mit Asus 780i...

 

Er det varmen som er problemet, eller at du er redd får V-core? (man skal vere forsiktig da :yes: )

 

Edit:

Skal ikke si får mye, er ikke noen ekspert på OC.. Spesielt ikke på 45nm

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Fikk så vidt boota windows på 4ghz ved 1.5volt...

 

Det klarer jo E6850 med litt høyere Vcore, det klarte den fint på mit Asus 780i...

 

Er det varmen som er problemet, eller at du er redd får V-core? (man skal vere forsiktig da :yes: )

 

Edit:

Skal ikke si får mye, er ikke noen ekspert på OC.. Spesielt ikke på 45nm

 

Varmen er jeg ikke bekymra for, har en TRUE-120 kjøler. Men har h ørt at man kan skade CPU'en med for mye Vcore.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fsb termination voltage er cpu vtt ja, ta den på 1.1V eller 1.2V og la PLL stå på auto.

Kunne du sjekket volten på idle/load i cpu-z når du kjører 4ghz og den volten den trenger i bios?

 

Fikk så vidt boota windows på 4ghz ved 1.5volt, men fikk BSOD mens den drev å boota bakgrunnsprogrammer.

Nå kjører jeg Orthos stress test på 3.75ghz ved 1.375v, om det er stabilt lar jeg den bare være der. Virker som at den har en FSB-wall rundt 400FSB, og må pøses på med volt for å få den særlig høyere.

 

Dette er "fisleklokk" og "fisleFSB" Iceman.

Skal ikke være nødvendig å "tukle" med noe annet Voltsettings enn evt VDimm i tillegg til VCore (avh av brikker/minneklokk).

 

P5K + E8n00 skal vanligivis greit klare FSB500. Dette sjekker du ut ved å senke MP i BIos,. til f.eks. 6 og øke FSB til du evt finner FSB-"wall" for hk/CPU.

 

Når det gjelder VCore er det mange, særlig "skrytpaver" på xs.org og tilsvarende som synes 1.55 - 1.6 er helt grei 24/7-klokk. For E8n00. Det er deres valg. :)

E8n00 responderer vanligvis godt på økning av VCore.

Om man er komfortabel med å kjøre langt over det Intel sier er max er jo opp til hver enkelt.

Jeg gjør det ikke. :)

Men skal man klokke så må man ta litt risiko, ihvertfall dersom man vil teste ut en max.klokk for benching, "suicide-screen", 24/7 "OCCT-stabil".

Det er jo eneste måten å finne ut om hvor bra "chipen" man har kjøpt er.

 

Det er forøvrig korrekt det som bl.a. Opelpower viser til at det ikke er noe automatikk i at 45nm "wolfies" er mye bedre enn 65nm "Conroes". Sistnevnte tåler jo teoretisk (og praktisk) en god del høyere VCore.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har lest litt på forum i natt om E8x00 og V-core..

 

Er utrolig mange som nevner at E8x00 tar selvmord på V-core over 1,4+..

(kun en måtte å finne ut det på :ph34r: )

 

Og så er det dem som kjører dem på 1,5V 27/7 på 1800fsb, i flere månder..

 

Hva skal man tro??

 

Måtte opp i 1,56V får å kjøre 3,7Ghz på E6850 på mit HK, tragisk..

Kan ikke sammenlignes med 780i som gjorde 3,9ghz uten problem i prime95... (bota på 4ghz i vista, høy temp)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Opelpower:

Dersom du har P5N-E SLI så må du ikke glemme at VCore "drop'er" så mye under load at 1.56 bios/idle ikke er mer enn 1.48 (ca) ved load. Dette er tross ett "råbillig" (og bra) hk. :)

Og det er ikke spesielt høyt for en E6850.

Litt dyrere hk fra Asus har jo "Voltage damper" (også tilsvarend for noen Gigabyte) som kompenserer VCore ved load (dvs. gir litt mer "juice" under load slik at idle/load blir omtrent lik).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Flere om har sett hvor små kjølere det følger med på E8500?

 

Ja.

Alle som har kjøpt en eller lest (mange) tester på nettet. :)

 

Den er helt adekvat da 45nm (særlig quad-utgavene) bruker langt mindre strøm/genererer mindre varme enn sine 65nm "ancestors".

 

For entusiaster spiller dette 0 - null - rolle da vi *aldri* bruker en stock Intel kjøler. Gjentar; *Aldri* :D

Lenke til kommentar

Coretemp og hardware monitor viser 50idel og 70 under load i prime95, det er jo helt laterlig..

Dette er på 3,6ghz med 9 i multimere, temp var 35 i del i bios... (TRUE@2200rpm)

 

Hvorfor viser disse feil temp, kjøler og hk er ikke på langt ner 70 grader..

Kansje 45-50grader..

 

Hvilke program kan jeg bruke får å lese V-core bedre enn hardware monitor ?

 

Edit

Pcen hadde jo klikka når den kommer opp i 73grader som coretemp viser nå :/

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Sjekk hva real temp viser, har hørt mye bra om denne og at den skal være mer nøyaktig en de som er ute.

Last ned her.

 

Den viste 62 grader max i prime95, og 39 idel... Litt mere sansynnelig, men v-core er bare på 1,34 nå på 3,72ghz (x9)

 

Edit:

Har 100% lik temppå 3,82 også i prime95...

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Den viste 62 grader max i prime95, og 39 idel... Litt mere sansynnelig, men v-core er bare på 1,34 nå på 3,72ghz (x9)

 

Edit:

Har 100% lik temppå 3,82 også i prime95...

 

Min E8400 på 3.85 1.4125v er 31 grader idle, og 47-48 stress prime95 i følge real temp, ca. samme ifølge everest.

Lenke til kommentar

Poster et bilde jeg, E8500 4ghz (x9) på 1,34 i V-core / drop til 1,28V-core. :/

Dette med reserve HK mitt til 700,-

 

Har ikke hatt et problem enda, blir max oc i dag...

Bilde tatt under prime95 v25,6

 

Realtemp har vist 62-63 grader uansett klokk, HW-monitor har vist 73 uansett klokk..

Så temp er jeg ganske usikkert på :/

 

(prime95 har KUN stått på i 20min til nå!)

 

post-147791-1206915129_thumb.jpg

 

Edit:

Vet a f**n hvorfor bildet ble så litte og dårlig

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...