[email protected] Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 I morgen skal jeg fremføre et selvvalgt dikt. Jeg orker ikke lange og pompøse surredikt, så noe morsomt, men likevel serriøst hadde passet bra. Håper noen kan komme med dikt, det begynner å haste. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 http://spenn.cappelen.no/c52256/artikkel/vis.html?tid=75451 ^^Liker dette jeg. Pga bildene det danner i hodet til folk. Lenke til kommentar
Zhyl0 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 "Når du blir gammel og ingen vil ha deg Sett deg på taket og la kråkene ta deg". Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Kjempekule dikt, men finnes det noen lengre? Kan dessverre ikke stå der i 4sek. og that's it Men bra forslag hittil Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 I morgen skal jeg fremføre et selvvalgt dikt. Jeg orker ikke lange og pompøse surredikt, så noe morsomt, men likevel serriøst hadde passet bra. Håper noen kan komme med dikt, det begynner å haste. Vet jo ikke hva du mener med kult, men her er et forslag: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/06/08/502987.html Ellers finner du typiske publikumsfriere her: http://home.no.net/thyra75/diktsia/inger_hagerup.htm Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Takk for forslag Er det noen som vet om dikt som er rettogslett MORSOMME? Mange av de jeg har sett til nå har vært det, men om noen vet om dikt som rett og slett er hysteriske, så kom med det! Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Takk for forslag Er det noen som vet om dikt som er rettogslett MORSOMME? Mange av de jeg har sett til nå har vært det, men om noen vet om dikt som rett og slett er hysteriske, så kom med det! Ikke lett å finne dikt om er både kule, korte, seriøse og morsomme. Morsomme dikt assosierer jeg med svart humor, som 'tatt av kvinnen', men det skal altså være noe kort. Hva med en limerick , da. Riktignok er humoren her litt på kanten. Her er en link til noe av det bedre: http://home.online.no/~harc/limericks/ Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Eenøret, trebenet, violblaa og fiin hopped omkring mig en liden Kanin. Min Barm var dens Hule, heihopsa! min Seng var blomstrende Høi, og mit Gulv var en Eng! Eenøret, trebenet, violblaa og fiin hopped omkring mig en liden Kanin. Den peeb til min Harpe, heihop! naar den sprang, en silkerød Sløife i Eenøret slang. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Takk for forslag! Fristen er utsatt med to uker! YEEEAH! Bedre tid til å finne dikt på! Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Takk for forslag! Fristen er utsatt med to uker! YEEEAH! Bedre tid til å finne dikt på! Så fint for deg. Det virker som du legger mye i dette. Hvorfor det egentlig? Er opgaven mer enn å lese opp et selvvalgt dikt? Må du forsvare valg av dikt, snakke som om diktet ER deg?? Men et dikt er da kun uttrykkk for en sinnstemning - der og da. Man kan ha mange følelser, og like mange slags dikt pr dag! Her er to helt ulike dikt: Barnerim om epler - av Harald Sverdrup. Min tante er et epletre og onkel kjønte sikkert det, for snart var han en sønnavind som sto mot hennes blomsterkinn. Nå strikker hun av sine bladers grønne garn små bukser til et hundre røde eplebarn. Ildfluene av Rolf Jacobsen. Det var den aftenen med ildfluene da vi sto og ventet på busssen til Velletri at vi så de to gamle som sto og kyssset hverandre under plantantreet. Det var da du sa, halvt ut i luften halvt til meg: Den som har elsket lenge har ikke levd forgjeves. Og det var da jeg fikk øye på de første ildfluene i mørket, knitrende med lysbllink rundt hodet ditt. Det var da. - Men kanskje er ikke de to diktene så ulike likevel? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Takk for forslag! Fristen er utsatt med to uker! YEEEAH! Bedre tid til å finne dikt på! Så fint for deg. Det virker som du legger mye i dette. Hvorfor det egentlig? Er opgaven mer enn å lese opp et selvvalgt dikt? Må du forsvare valg av dikt, snakke som om diktet ER deg?? Men et dikt er da kun uttrykkk for en sinnstemning - der og da. Man kan ha mange følelser, og like mange slags dikt pr dag! Her er to helt ulike dikt: Barnerim om epler - av Harald Sverdrup. Min tante er et epletre og onkel kjønte sikkert det, for snart var han en sønnavind som sto mot hennes blomsterkinn. Nå strikker hun av sine bladers grønne garn små bukser til et hundre røde eplebarn. Ildfluene av Rolf Jacobsen. Det var den aftenen med ildfluene da vi sto og ventet på busssen til Velletri at vi så de to gamle som sto og kyssset hverandre under plantantreet. Det var da du sa, halvt ut i luften halvt til meg: Den som har elsket lenge har ikke levd forgjeves. Og det var da jeg fikk øye på de første ildfluene i mørket, knitrende med lysbllink rundt hodet ditt. Det var da. - Men kanskje er ikke de to diktene så ulike likevel? Det er riktig at jeg legger mye i dette. Det skal fremføres på en forestilling, og beskjeden har vært klar: God fremførelse vipper deg oppover Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Takk for forslag! Fristen er utsatt med to uker! YEEEAH! Bedre tid til å finne dikt på! Så fint for deg. Det virker som du legger mye i dette. Hvorfor det egentlig? Er opgaven mer enn å lese opp et selvvalgt dikt? Må du forsvare valg av dikt, snakke som om diktet ER deg?? Men et dikt er da kun uttrykkk for en sinnstemning - der og da. Man kan ha mange følelser, og like mange slags dikt pr dag! Her er to helt ulike dikt: Barnerim om epler - av Harald Sverdrup. Min tante er et epletre og onkel kjønte sikkert det, for snart var han en sønnavind som sto mot hennes blomsterkinn. Nå strikker hun av sine bladers grønne garn små bukser til et hundre røde eplebarn. Ildfluene av Rolf Jacobsen. Det var den aftenen med ildfluene da vi sto og ventet på busssen til Velletri at vi så de to gamle som sto og kyssset hverandre under plantantreet. Det var da du sa, halvt ut i luften halvt til meg: Den som har elsket lenge har ikke levd forgjeves. Og det var da jeg fikk øye på de første ildfluene i mørket, knitrende med lysbllink rundt hodet ditt. Det var da. - Men kanskje er ikke de to diktene så ulike likevel? Det er riktig at jeg legger mye i dette. Det skal fremføres på en forestilling, og beskjeden har vært klar: God fremførelse vipper deg oppover Ok. Da ville jeg ha oppsøkt nærmeste bibliotek. Folka der har god peil på ulike type dikt, og bør kunne gi deg noe å velge mellom. Siden framføringen, dramatiseringen, er det viktigste, burde du snart velge dikt, og få bruke litt tid på å lære og framføre diktet. X kross fingers for You X Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Takk for forslag! Fristen er utsatt med to uker! YEEEAH! Bedre tid til å finne dikt på! Så fint for deg. Det virker som du legger mye i dette. Hvorfor det egentlig? Er opgaven mer enn å lese opp et selvvalgt dikt? Må du forsvare valg av dikt, snakke som om diktet ER deg?? Men et dikt er da kun uttrykkk for en sinnstemning - der og da. Man kan ha mange følelser, og like mange slags dikt pr dag! Her er to helt ulike dikt: Barnerim om epler - av Harald Sverdrup. Min tante er et epletre og onkel kjønte sikkert det, for snart var han en sønnavind som sto mot hennes blomsterkinn. Nå strikker hun av sine bladers grønne garn små bukser til et hundre røde eplebarn. Ildfluene av Rolf Jacobsen. Det var den aftenen med ildfluene da vi sto og ventet på busssen til Velletri at vi så de to gamle som sto og kyssset hverandre under plantantreet. Det var da du sa, halvt ut i luften halvt til meg: Den som har elsket lenge har ikke levd forgjeves. Og det var da jeg fikk øye på de første ildfluene i mørket, knitrende med lysbllink rundt hodet ditt. Det var da. - Men kanskje er ikke de to diktene så ulike likevel? Det er riktig at jeg legger mye i dette. Det skal fremføres på en forestilling, og beskjeden har vært klar: God fremførelse vipper deg oppover Ok. Da ville jeg ha oppsøkt nærmeste bibliotek. Folka der har god peil på ulike type dikt, og bør kunne gi deg noe å velge mellom. Siden framføringen, dramatiseringen, er det viktigste, burde du snart velge dikt, og få bruke litt tid på å lære og framføre diktet. X kross fingers for You X Takk Takk Lenke til kommentar
AjaMaja Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 "Amor fati André Bjerke Ikke som en cæsar gjorde, skal du med et sverd bevæbne deg mot verden, men med ordet; Amor Fati - elsk din skjebne. Denne formel skal du fatte som din sterkeste befrier: Du har valgt din sti i krattet. Ikke skjel mot andre stier! Også smerten er din tjener. Lammet, sønderknust, elendig ser du at den gjenforener deg med det som er nødvendig. Også fallet, også sviket hjelper deg som dine venner. Dine nederlag er rike gaver, lagt i dine hender. Engang skal du, tilfredsstillet av å bli din skjebne verdig vite: Dette har jeg villet. Alt som skjer meg skjer rettferdig. Si da, når din levegledes grønne skog er gjennomvandret: Intet vil jeg anderledes. Intet ønsker jeg forandret. " Verdens fineste dikt! Dette ville jeg ha fremført. Det er ikke pompøst, men vakkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå