Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke Secondary master/slave disker

Anbefalte innlegg

Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem: Windows xp prof, service pack 1 Hovedkort: ECS 945P-A (3 PCI, 1 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN) Hardisker: WDC WD3200KS-00PFB0 (298 Gb, IDE)x3 WDC WD7500AAKS-00RBA0 (698 Gb, IDE) den siste er helt ny.

Når oppstod problemene? Første problem var at min F disk datt ut for ca. 2 måneder siden (slave)så kjøpte en ny harddisk som kom i dag WDC 750GB tenkte bare den gamle var blitt for slapp :p og regna med at nå skulle jeg få fart i sakene, men PC-en fikkk ikke detekta den da jeg satte den inn der den gamle stod. så prøvde jeg å bytte med en av de andre hardiskene og da fant jeg den, men en av de andre ble borte. så tenkte kanskje kabelene var ødelagt og bytta litt fram og tilbake og fant ut at hardiskene ble ikke funnet når jeg satte dem i slave portene på hovedkortet.

Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før? Nei tror ikke det.

Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der? Fikk noen errors første gang hardisken ble borte, men husker ikke akkurat hva det stod der nå (sorry)

Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram? JA (AVG)

Har du nyeste drivere til all maskinvaren din? Regner med det. alle hardisker fungere i master portene.

Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows? nei.

Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm. ja :)

Håper dette var bra med info og noen har en ide til en løsning, takker for all hjelp som du kan ha :)

Endret av krigul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, trodde at disse hkene bare hadde 1 IDE kontakt, dvs. maks to IDE disker ...

Jeg går utfra det at du har husket å stille jumperen bak på diskene, sett de til master/slave istedet for cable select. Ellers har du jo bios, gjenkjennes diskene der, og har du ev. valg for å disable/enable IDE disker på samme måte som enkelte hk har for SATA disker?

Lenke til kommentar

For mest mulig problemfri håndtering.

- Maks 2 IDE-enheter pr IDE-signalkabel.

- Benytt Cable Select på alle enheter ved bruk av 80-konnektor signalkabel.

- 80-konnektor signalkabel er retningsstyrt. Konnektor som skal i hovedkort har avvikende farve.

Lenke til kommentar
hmm, trodde at disse hkene bare hadde 1 IDE kontakt, dvs. maks to IDE disker ...

Jeg går utfra det at du har husket å stille jumperen bak på diskene, sett de til master/slave istedet for cable select. Ellers har du jo bios, gjenkjennes diskene der, og har du ev. valg for å disable/enable IDE disker på samme måte som enkelte hk har for SATA disker?

HK har 4 SATA kontakter og 2IDE om det er de gamle flate greine der har jeg bare dvd spillern.

på de 3 første diskene som var der fiksa ikke jeg noe med jumper, vet ikke helt hva det var men den ble satt sammen i butikken jeg bestilte den fra, og fungerte fint i over et år sånn. finner diskene i bios, men bare om de står på 2 av koblingene, de to andre fungerer ikke. vet ikke helt hva du mente med den siste.

Lenke til kommentar
For mest mulig problemfri håndtering.

- Maks 2 IDE-enheter pr IDE-signalkabel.

- Benytt Cable Select på alle enheter ved bruk av 80-konnektor signalkabel.

- 80-konnektor signalkabel er retningsstyrt. Konnektor som skal i hovedkort har avvikende farve.

er 2 på den ene kablen og 1 på den andre. det cable select greiene vet jeg ikke hva er :/ har noen oransje kabler som kom med hovedkortet eller sata diskene. avvikende farve? at den ene enden er anderledes? så hvidt jeg vet er den oransj og 2 svarte ender. men skal undersjøker nærmere.

Lenke til kommentar

Gjorde litt feil så jeg, i bios sto det at den fant primary IDE master og primary IDE slave. etter jeg snudde kablen til den tredje hardisken fant den nå en atai CD rom elns som socondary IDE master. Finner også 2 dvd rommer på Computer management > disk management, men bare 1 åpner seg når jeg tryker eject der, kanskje fordi jeg bare har en, og den tror at hardisken er en cd rom :S

Endret av krigul
Lenke til kommentar

Tror nok du surrer litt her for jeg er ganske sikker på at det Computer Management ikke viser disker du ikke har. Den andre DVD disken din er nok en virtuell disk, ala Daemnon Tools eller noe sånt.

Bak på alle IDE disker må du setter jumperen på baksiden av disken i riktig posisjon for å definere hva disken skal kjøre som, enten master eller slave (siden du kan ha to disker på en kabel). Om du setter jumperen til cable select så er det kabelen som definerer hvilken disk som skal kjøre som master og hvilken som kjører som slave, disken som er koblet i enden av kabelen blir master og disken koblet til kontakten litt innpå kabelen blir slave (på en 80pins kabel vel og merke).

Her er eksempel:

http://www.novell.com/coolsolutions/img/16837_hard-disk.gif

http://www.mfslive.org/images/wd_jumper.gif

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Bak på alle IDE disker må du setter jumperen på baksiden av disken i riktig posisjon for å definere hva disken skal kjøre som, enten master eller slave (siden du kan ha to disker på en kabel).

Har 3 SATA disker og SATA kabler. med bare 1 harddisk per kabel. 80 pins er vel den breie flate kablen? om det er den så bruker jeg ikke den på SATA disker.

Lenke til kommentar

Nei, du bruker ikke en IDE kabel på en SATA disk. Det er litt vanskelig å få inn kontakten, synes jeg. :whistle:

I start-posten din så nevnte du at dette gjaldt to IDE disker, så jeg har nå falt litt av. Hvilke disker har du, hvilke er det problemer med, hvilket grensesnitt er det på disse, og hvordan har du koblet de?

Lenke til kommentar
Nei, du bruker ikke en IDE kabel på en SATA disk. Det er litt vanskelig å få inn kontakten, synes jeg. :whistle:

I start-posten din så nevnte du at dette gjaldt to IDE disker, så jeg har nå falt litt av. Hvilke disker har du, hvilke er det problemer med, hvilket grensesnitt er det på disse, og hvordan har du koblet de?

Er 2x 320GB WDC SATA disker, og 1x 750GB WDC SATA. det som sto med IDE vet jeg ikke, kopierte info ut fra Everest. IDE pluggene mine blir brukt til CD spillere, er SATA kjøret jeg har problemer med :( er ikke sikker på hva grensesnitt er. og de er kobla med en kabel per HD og det funka fint med 3 hardisker i over et år, så datt en ut. men etter litt testing var det ikke hardisken men 2 av plugene. Så PC-en min greier ikke finne secondary master og secondary slave hardisker. håper det gjør det litt klarere :)

Lenke til kommentar

Greit. La oss først ta litt basis kunnskap: IDE og SATA er det som kalles grensesnitt, altså to forskjellige hovedtyper. IDE bruker den breie grå kabelen, hvor det kan være to disker per kabel, derfor er den ene master og den andre slave, noe som settes med en jumper bak på disken. IDE kontakt 0 (den første om du vil) på hovedkortet er primary kanal og IDE kontakt 1 er secondary. SATA derimot bruker bare en kabel per disk og det er derfor ingenting som heter master og slave på slike disker, ikke noe som heter jumpere, heller ikke er det noe som heter primary og seconday. SATA kontaktene kalles gjerne ports, og om man har støtte for fire disker på hovedkortet er dette ports 1 - 4, noe man finner i bios.

Om jeg har forstått deg rett etter den siste posten din har du en (1) cdrom koblet til en IDE kabel og den fungerer fint, altså er det ikke noe problem med IDE. Videre har du tre disker koblet til SATA, hvor bare to virker. Isåfall så lurer jeg på hva du mente i post lenger oppe hvor du sa at i bios har du funnet både primary IDE master og slave, og seconday IDE master, altså totalt 3 IDE disker, for det kan rett og slett og ikke stemme. Dette stemmer heller ikke i forhold til det du sa i den første posten din, hvor du sa du hadde fire harddisker.

Hvis vi går utfra at du hadde 3 SATA disker og du kjøpte en ny SATA disk for å erstatte en SATA disk som var gått ned, og den nye ikke gjenkjennes selv om du setter den i den samme kontakten som den gamle SATA disken, ville jeg undersøkt om den nye disken har et annet SATA grensesnitt en den gamle disken, pluss hvilket SATA grensesnitt hovedkortet støtter. Det er så langt to ulike SATA grensesnitt, SATA (eller SATA 1 om du vil) og SATA II (eller SATA 2). Problem oppstår gjerne hvis du forsøker å koble en SATA II disk på et SATA (altså SATA 1) hovedkort. Om grensensittene er ulike er det sikkert noen med mer kunnskap om SATA enn meg her, men mulige løsninger er:

- sjekk SATA instillingene i bios, bl.a. at porten som disken er koblet til ikke er blitt satt til disable når du tok ut den gamle disken

- sjekk websidene til hovedkortleverandøren, mulig du trenger nye SATA drivere

- sjekk at kabelen støtter SATA II om den nye disken din er SATA II

- sjekk at du får strøm på disken

Endret av substeve
Lenke til kommentar
- sjekk SATA instillingene i bios, bl.a. at porten som disken er koblet til ikke er blitt satt til disable når du tok ut den gamle disken

- sjekk websidene til hovedkortleverandøren, mulig du trenger nye SATA drivere

- sjekk at kabelen støtter SATA II om den nye disken din er SATA II

- sjekk at du får strøm på disken

Vet ikke helt åssen jeg får sjekket de SATA instillingene da. men er ingen av de andre tingen som det kan være.

hovekortproblemql6.th.jpg

Her ser du problemet, diskene fungerer fint på 2 av pluggene, men ikke de andre.

og det er 3stk: http://www.hardware.info/en-UK/productdb/b...ar_SE16_320_GB/

og 1 stk: http://www.hardware.info/en-US/productdb/b..._GB_WD7500AAKS/

på et: http://www.digit-life.com/articles2/mainbo...5p-a-i945p.html hovedkort.

Trodde problemene var litt anderledes i starten, og beklager at jeg ikke forklarte godt nok.

Men er fint at du fortsatt prøver å hjelpe en desperat kar her.

Takker for all hjelp så langt :)

Endret av krigul
Lenke til kommentar

Du har SATA II både på hket og på diskene så da er ikke det noe problem. Bildet ditt tyder på at det er den ene gruppen av SATA porter som ikke virker. Om du går inn i bios, har du da et slikt bilde som dette her ? (legger merke til hvor det står "SATA3/SATA4" på bildet og som står som disable, i motsetning til for "SATA1/SATA2", dette er på det bildet her i en undermeny i bios, det står "Onboard devices" helt øverst):

http://www.mysuperpc.com/build/sata_bios_settings_9.jpg

Ville også anbefalt deg å ta en kikk i manualen for hovedkortet ditt og lese om SATA settingene der.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

ok, har kikka i manalen og jeg tror du finner svaret på spørsmålet ditt på side 33. Gå inn i bios, inn i advanced bios features, og inn i ide configuration. Der har du et valg som heter Ata/ide configuration som skal stå på enhanced istedet for compatible (når den står på compatible virker bare to av sata portene dine). Du har også et valg rett under som heter legacy ide channels som muligens også må stilles inn, men manualen er noe uklar på dette.

Lenke til kommentar

Yes, gjorde som du sa, og reboota. nå fungerer alt perfekt, tenker jeg setter inn den 4. hardisken så fort jeg får enda en kabel å da :) TUSEN TAKK for all hjelp substeve :) lurer på en siste liten ting, går det å ha 4 SATA disker og en IDE disk på HK mitt? har jo en ledig IDE plugg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...