Gå til innhold

Veien til medisinstudiet

Pus_1808

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som studerer i Oslo: Hvor er det dere bor?

Mulig det er et "dumt" spm, men jeg liker å vite alt mulig før jeg evt. skal søke der om noen år.

Vet jo at det kan forandre seg, nye tilbud kommer og andre tilbud forsvinner. Men tenker på hvordan det er idag.

Lenke til kommentar

De fleste som studerer i Oslo, bor i Oslo. Noen kommer fra Lørenskog, 2-3 i klassen min tar toget fra Drammen. Mange har flyttet inn til Oslo.

Det beste er at man flytter inn til Oslo, om du skal studere her. Nytter ikke å pendle, fordi det er mye obligatorisk undervisning som skal følges. Om man ikke er til stede på diverse kurs, mister man rett til å ta eksamen. Og dessuten slutter endel kurs veldig sent, kl 19, derfor kan jeg tenke meg at det blir slitsomt om man skal pendle langveisfra i 6 år.

Lenke til kommentar

Vestgrensa Studentby er ideelt for medisinstudenter. Da bor man rett ved Domus Medica, Domus Athletica og med T-bane, buss og Blindern like i nærheten.

Selv bor jeg ikke der fordi jeg føler at jeg trenger litt mer plass enn det er i hyblene der.

Lenke til kommentar

Kommer med noen flere spm jeg:

1. Noen som har erfaringer med andre studentboliger?

2. Er Vestgrensa det beste alternativet?

3. Hva er best: studentboliger fra SiO eller leie hybel hos private?

4. Har medisin-studenter noen "førsterett" på noen av hyblene/leilighetene, eller stiller de på lik linje med alle andre?

...vi tar det i første omgang...:)

Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke selv bodd i noen av SiO studentboligene, men jeg vet at det skal være veldig fint og greit miljø på Bjølsen. I tillegg vil jeg advare deg mot å leie fra Anker Studentboliger: Skittent, bråkete og i et av Oslos verste strøk. I tillegg kan Blindern Studenterhjem nevnes om du ønsker å være svært sosial. Her bor man som på et internat hvor man får servert frokost, middag og kvelds hver dag. I tillegg er det veldig mange fester og arrangementer der.

2. Mtp. mobilitet er det det, ja, men du finner helt sikkert andre plasser hvor du kan få større plass, finere leilighet, men da er det kanskje også dyrere.

3. SiO-hybler er billige og greie med internett, TV og strøm inkludert i de fleste tilfeller. Studenthyblenes negative sider er kanskje at man kan få begrenset med plass og at det kan være litt bråk pga. mange andre studenter i nærheten. På den andre siden kan det også nevnes at det generelt er langt større toleranse for fester i SiO-hyblene enn om man leier privat.

4. Nei, medisinstudenter stiller nok på lik linje med alle andre i SiO-søknadene.

Lenke til kommentar

Etter litt kikking på SiO.no (Studentsamskipnaden i Oslo) så jeg at Vestgrensa Studentby også lå nærme Ullevål Universitetssykehus. Er man mye der også? Eller er man helst på et annet sykehus når man skal besøke klinikker etc?

Hvor mye er man på skolen per dag egentlig (ca)?

Går dagen fort, eller er det kjempe tungt hele tiden?

Har hørt rykter om at man nesten ikke får sove om nettene fordi man er så lenge på skolen, og har mye å gjøre når man kommer hjem. Er det sant?

..huff, jeg er nyskjerrig :blush: Men jeg født slik dessverre... :D

Det kommer nok flere spm etterhvert, men jeg vil ikke demotivere dere fra å svare ved å skrive x antall spm på en gang. ;)

Lenke til kommentar

De gjør det, ja, men husk at det ikke er så utrolig viktig med mobilitet i Oslo. Det er generelt ganske lett å komme seg rundt vha. kollektivløsningene. Det blir nok litt besøk på Ullevål etter hvert, men hvor mye er jeg ikke helt sikker på.

Første og andre semester har man i gjennomsnitt 1-2 forelesninger a 45 min per dag. I tillegg har man PBL på 1,5 timer to ganger i uka. I første og andre semester er det en studiedag der man har helt fri hver uke. Kanskje fortsetter det sånn videre i studiet og, men jeg er ikke helt sikker. I tillegg kommer det noen få kurs på første semester. Et høydepunkt av disse er full disseksjon av nydøde rotter. :) Generelt er egentlig første semester ganske lett med forholdsvis lite å gjøre. Er man strukturert og jobber litt hver uke går lesingen greit.

Andre semester er omtrent samme mengde forelesninger, kurs og PBL, men her er det mer pensum per uke. I alle fall de første ukene av andre semester.

Tredje semester er semesteret hvor man er lenge på skolen. Her er det massevis av kurs i undersøkelsesteknikk og disseksjon samt en god del forelesninger i anatomi. Ofte varer kursene til 19-tiden på kvelden, og det er ganske mye å lære seg her. Det som dog kan være en trøst er at man her igjen er på et ganske makroskopisk og mer praktisk nivå enn andre semester hvor alt består i cellebiologi og biokjemi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...