Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing bad og rør-i-rør

Anbefalte innlegg

Oppdaga du ikke at det var lekasje i koblingsskapet?

Men sabotasje kan man jo selvsagt ikke garantere seg for og for å si det enkelt så sliter elektrikere også med overivrige snekkere med både skru og spikerpistol.

De feilene jeg tengte på var mere av typen åpne varerør i kjøkkeninnredning, koblingsstokker montert over himling i både kontorlandskap og på bad og feilmontering av veggbokser som lekker ut i konstruksjonen.

Men morsomst er det når polske nekkere spikrer i rør med kabel i, oppdager det og trekker ut spikeren uten å si noe til noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ikke skjulte kobber-rør i mitt hus i alle fall.

Har du noen argument som tilsier at det ikke er anbefalt å legge kobber i veggene?

Må løpe på jobb nå.. *rørlegger* :)

Tjaaa. Går sikkert fint å bruke kobber i veggene, men det er ikke i nærheten av å være like sikkert som rør-i-rør. Kjedelig om noen slår en spiker gjennom røret og det lekker i flere uker før det blir oppdaget. Såg på et rør nede i en kjeller, korrosjon? Oh yes! Det var heldigvis lagt synelig, men kunne like godt vært inne i en vegg/tak/gulv. Hadde det gått noen år til så hadde det røret garanter begynt å lekke. Har faktisk hørt om helt nye kobberør som det har gått hull på etter kun 1 år pga. dårlig vannkvalitet.

Rør-i-rør er nærmest idiotsikkert om man kun bruker godkjente deler, og følger monteringsanvisningen.

Lenke til kommentar
Tjaaa. Går sikkert fint å bruke kobber i veggene, men det er ikke i nærheten av å være like sikkert som rør-i-rør. Kjedelig om noen slår en spiker gjennom røret og det lekker i flere uker før det blir oppdaget. Såg på et rør nede i en kjeller, korrosjon? Oh yes! Det var heldigvis lagt synelig, men kunne like godt vært inne i en vegg/tak/gulv. Hadde det gått noen år til så hadde det røret garanter begynt å lekke. Har faktisk hørt om helt nye kobberør som det har gått hull på etter kun 1 år pga. dårlig vannkvalitet.

Rør-i-rør er nærmest idiotsikkert om man kun bruker godkjente deler, og følger monteringsanvisningen.

Spiker? Hull? Leste du posten min ang. lekkasje med rør-i-rør?

Jeg vet ikke hva du jobber med eller har erfaring med men jeg har sagt det tidligere og sier det igjen; jeg har ikke sett antydning til sprekker i eldre kobberrør annet enn de med frostskade i min karriere.

Men det er verdt å nevne at kobberrørprodusentene har spart inn på godstykkelsen i dagens kapillarrør, noe som ikke er helt bra.

Rør-i-rør er dagens standard og kan man legge pex så gjør man det. Men å påstå at kobberrør i vegg er bannlyst er å dra det litt langt.

Hadde det vært så ille som du skal ha det til hadde det blitt laget forskrifter der det forbys å bruke kobber i veggene.

Lenke til kommentar
Det står i tekniske bestemmelser, og plan og bygningsloven at kobber kun skal legges synlig.

Sitter her med heftet "Tekniske bestemmelser" (Normalreglement for sanitæranlegg) og en bunke fagbøker. Har problemer med å finne frem hvor det står at kobber kun skal legges synlig.

Det nærmeste jeg kommer er følgende på side 17 i Tekniske bestemmelser:

For å redusere risikoen for vannskade skal ledninger gjennom etasjeskiller av betong legges som rør-i-rør

Det er mulig at jeg tar feil, og kanskje mitt hefte er eldre enn det du har til rådighet. Kanskje du kunne dokumentere påstanden din for å kaste lys på saken? :)

God helg! :)

edit: Hvilket yrke har du? Jeg for min del har fagbrevet som vvs-rørlegger og nå videreutdanner jeg meg som industrirørlegger.

Her er et bilde fra siste prosjektet jeg var med på før jeg flyttet nordover

post-21632-1205537852_thumb.jpg

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...