perpyro Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Oppdaga du ikke at det var lekasje i koblingsskapet? Men sabotasje kan man jo selvsagt ikke garantere seg for og for å si det enkelt så sliter elektrikere også med overivrige snekkere med både skru og spikerpistol. De feilene jeg tengte på var mere av typen åpne varerør i kjøkkeninnredning, koblingsstokker montert over himling i både kontorlandskap og på bad og feilmontering av veggbokser som lekker ut i konstruksjonen. Men morsomst er det når polske nekkere spikrer i rør med kabel i, oppdager det og trekker ut spikeren uten å si noe til noen. Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville ikke skjulte kobber-rør i mitt hus i alle fall. Har du noen argument som tilsier at det ikke er anbefalt å legge kobber i veggene? Må løpe på jobb nå.. *rørlegger* Tjaaa. Går sikkert fint å bruke kobber i veggene, men det er ikke i nærheten av å være like sikkert som rør-i-rør. Kjedelig om noen slår en spiker gjennom røret og det lekker i flere uker før det blir oppdaget. Såg på et rør nede i en kjeller, korrosjon? Oh yes! Det var heldigvis lagt synelig, men kunne like godt vært inne i en vegg/tak/gulv. Hadde det gått noen år til så hadde det røret garanter begynt å lekke. Har faktisk hørt om helt nye kobberør som det har gått hull på etter kun 1 år pga. dårlig vannkvalitet. Rør-i-rør er nærmest idiotsikkert om man kun bruker godkjente deler, og følger monteringsanvisningen. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tjaaa. Går sikkert fint å bruke kobber i veggene, men det er ikke i nærheten av å være like sikkert som rør-i-rør. Kjedelig om noen slår en spiker gjennom røret og det lekker i flere uker før det blir oppdaget. Såg på et rør nede i en kjeller, korrosjon? Oh yes! Det var heldigvis lagt synelig, men kunne like godt vært inne i en vegg/tak/gulv. Hadde det gått noen år til så hadde det røret garanter begynt å lekke. Har faktisk hørt om helt nye kobberør som det har gått hull på etter kun 1 år pga. dårlig vannkvalitet. Rør-i-rør er nærmest idiotsikkert om man kun bruker godkjente deler, og følger monteringsanvisningen. Spiker? Hull? Leste du posten min ang. lekkasje med rør-i-rør? Jeg vet ikke hva du jobber med eller har erfaring med men jeg har sagt det tidligere og sier det igjen; jeg har ikke sett antydning til sprekker i eldre kobberrør annet enn de med frostskade i min karriere. Men det er verdt å nevne at kobberrørprodusentene har spart inn på godstykkelsen i dagens kapillarrør, noe som ikke er helt bra. Rør-i-rør er dagens standard og kan man legge pex så gjør man det. Men å påstå at kobberrør i vegg er bannlyst er å dra det litt langt. Hadde det vært så ille som du skal ha det til hadde det blitt laget forskrifter der det forbys å bruke kobber i veggene. Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Det står i tekniske bestemmelser, og plan og bygningsloven at kobber kun skal legges synlig. Endret 14. mars 2008 av Bliv1n Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Det står i tekniske bestemmelser, og plan og bygningsloven at kobber kun skal legges synlig. Sitter her med heftet "Tekniske bestemmelser" (Normalreglement for sanitæranlegg) og en bunke fagbøker. Har problemer med å finne frem hvor det står at kobber kun skal legges synlig. Det nærmeste jeg kommer er følgende på side 17 i Tekniske bestemmelser: For å redusere risikoen for vannskade skal ledninger gjennom etasjeskiller av betong legges som rør-i-rør Det er mulig at jeg tar feil, og kanskje mitt hefte er eldre enn det du har til rådighet. Kanskje du kunne dokumentere påstanden din for å kaste lys på saken? God helg! edit: Hvilket yrke har du? Jeg for min del har fagbrevet som vvs-rørlegger og nå videreutdanner jeg meg som industrirørlegger. Her er et bilde fra siste prosjektet jeg var med på før jeg flyttet nordover Endret 14. mars 2008 av Xander^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå