bigkrizz Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei Jeg har pusset opp badet og lurer på følgende. Vi brukte er rørlegger firma som tok hele jobben, og de la opp et rør i rør system. Jeg har hørt at man skal ha et koblingsskap, noe ikke vi har. Det er heller ikke installert noe "hull" hvor evt lekasjer kan renne ut på gulvet. Rørlegger sa at det ikke var påbudt med noe slikt og at vi ikke kunne ha dette kun på badet da vi ikke har rør i rør system i hele huset. Stemmer dette ?? Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 synes du det hadde vært bedre med kobber eller ønsker du rett og slett bare å betale mer en nødvendig? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Altså rør i rør er et sikkert vannsystem, når jeg monterer rør i rør (Sanipex) har jeg koblingskap med samlestokker for kaldt og varmt vann. Koblingskapet har jeg i et rom som har en sluk lett tilgjengelig så tilfelle det skulle skje noe så blir det hvertfall ikke lekkasje utover hele huset. Det kan hende de som jobbet hos deg bare valgte å erstatte kobberrør med pex rør fordi det er enklere å sette opp. Viss du har rør i rør bare for vanntilførsel så trur jeg du neppe trenger et koblingskap da dette blir mye dyrere. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 jeg ville hatt kobber sel. Rør i rør har for mange irriterende ulemper Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kom gjerne med ulempene, etter så mye med rør i rør har jeg bare posetive ting, utenom prisen. Rør i rør er flexibelt, slipper bend, mer vannsikkert, enkel å sette opp. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Det er ikke mulig å trekke om når det blir 3-4 svinger, dyrt som du sier. Men det mest irriterende er når du skal ha kaldt vann, og avhengig av hvor langt det er til skapet så kommer det plutselig lunket vann. Altså det kalde vannet i skapet er blitt varmt. Det blir også mye mer rør siden hvert uttak må til skapet. Skjønner forøvrig ikke hvadu mener med flexibelt? For det er det vel hvertfall ikke? Om man i ettertid f.eks vil ha et ekstra uttak så må man jo helt til skapet, for man kan ikke som med kobber finne nermeste rør og lodde seg på? Endret 2. mars 2008 av Alfaromeo Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det er ikke for ingenting det er beskrevet maks antal bend pr. rør med rør i rør systemet. Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 hehe,sant d. Å såhjelper det jo godt på om man klarer å lage bøyene så "myke" som mulig:) Om man planlegger litt i forveien så slipper man også å lage extra uttak senere:) Lenke til kommentar
clink Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Har inntrykk av at den gjennomsnittlige elektriker bruker ferdigtrukne k-rør (slanger) som de bare kaster fra seg inni veggen. Sjelden mulig å trekke om sånt. Og stive rør (plast) tror jeg knapt mange har hørt om, men er absolutt verdt å legge fremfor k-rør i de fleste tilfeller. Men dyrere naturligvis. Men et godt tips er uansett å legge 20mm og ikke bare 16. Finnes forresten ferdigtrukket 20? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 K-rør er da helt greit om de er lagt rett. Å begynne med stivrør blir å gå baklengs inn i framtiden men man trenger ikke å hive fra seg rørene selv om de er ferdigtrekte. Tror det har litt med holdningene og opplæringen til de som gjør jobben. Forresten hvorfor 20MM rør? Man har da skjelden behov for flere en 5 ledere i et rør og skulle man ha behov for mere så er det fortsatt plass til et par til om man virkelig vil. Og sist men ikke minst er det behov for mere legger man 2 rør. 20mm K-rør har nemlig ulempen med at de er vanskelig å få gjennom trekkefjær når strekkene blir litt lange. Trekkefjæra får nemlig anledning tuil å sikksakke seg gjennom røret som i sin tur skaper friksjon og låsing om man skal langt. Og joda jeg bruker også en del ferdigtrekte rør men legger de slik at de lar seg trekke om. Da var da noen tanker jeg har gjort meg opp om emnet. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 som de bare kaster fra seg inni veggen. :!: Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 stive rør er helt KONGE! bruker nesten bare 16mm pvc rør på jobben. det er noe av det beste man kan trekke kabler i! 6+jord i et 16mm pvc, no problem. hadde det vært k-rør, glem det... mine tanker om det emnet... Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 jeg ville hatt kobber sel. Rør i rør har for mange irriterende ulemper Sinnsykt kult om et slikt rør begynner å lekke inne i veggen. Å bytte ut røret koster vel noen få mynter, men følgeskadene kan komme opp i millionbeløp. Kobber = bannlyst inne i vegger. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Kobber = bannlyst inne i vegger. Javell? Du mener vel skjøter i vegg er bannlyst? Endret 12. mars 2008 av Xander^ Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville ikke skjulte kobber-rør i mitt hus i alle fall. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville ikke skjulte kobber-rør i mitt hus i alle fall. Har du noen argument som tilsier at det ikke er anbefalt å legge kobber i veggene? Må løpe på jobb nå.. *rørlegger* Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Bortsett fra at kobberør kan sprekke/ lekke midt i veggen uten at noen vet om det før det er for sent så er det ingenting galt med kobberør i vegger. Rør i rør derimot utført i henhold til bruksanvisning skal være mye tryggere for lekasjer. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Bortsett fra at kobberør kan sprekke/ lekke midt i veggen uten at noen vet om det før det er for sent så er det ingenting galt med kobberør i vegger.Rør i rør derimot utført i henhold til bruksanvisning skal være mye tryggere for lekasjer. Har aldri opplevd eller hørt om at kobberrør plutselig sprekker uten videre. De gangene jeg har reparert sprukne kobberrør er når de har blitt utsatt for frost. Jeg har lagt noen mil med pex-rør samt koblet en god del veggbokser og er enig i at rør-i-rør er den enkleste måten å legge rør. Det går fort og resultatet blir som regel 100%. Skulle jeg totalrenovere badet så hadde jeg nok montert opp noen veggbokser for rør-i-rør. Det jeg reagerer på er at en påstår at kobberør i vegg er "bannlyst", noe som er riv ruskende galt. Koblinger og skjøter i vegg derimot er ikke å anbefale. Rør-i-rør er på ingen måte idiotsikkert da jeg har sett situasjoner der vare-røret hadde null funksjon, og de måtte rive tak og ett par vegger. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Når rør i rør anlegg har null funksjon må det vel være noe mere inn i bildet en bare det at det var rør i rør som var benyttet. Vet om mange idiotiske opplegg med dette men det betyr ingenting annet en at anlegge er utført feil og ikke at systemet ikke fungerer. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Når rør i rør anlegg har null funksjon må det vel være noe mere inn i bildet en bare det at det var rør i rør som var benyttet.Vet om mange idiotiske opplegg med dette men det betyr ingenting annet en at anlegge er utført feil og ikke at systemet ikke fungerer. Vel, årsaken til lekkasjen var to tykke skruer som var skrudd rett gjennom vannrøret og vare-røret. Feilen du snakker om må være snekkerens, for alt var lagt forskriftsmessig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå