Gå til innhold

Objektiver til Nikon D80, evt. handle på ebay

Anbefalte innlegg

Eg har havnet inn på noe eg har liten peiling på. Derfor trenger eg litt hjelp.

Vurderer å gå til anskaffelse av et Nikon D80. Pga lav dollarkurs tenkte eg at det er jo en mulighet å handle fra USA. Bare for moroskyld var eg inne på ebay og søkte på D80, og der kom det frem bl.a. en del kamerapakker som inneholder kamerahus,objektiver, linser, stativ, minnekort, blitz, vesker osv. Dere kan jo evt inn og se selv.

Disse pakkene ligger på +-1000$, som ikke er avskremmende i seg selv. Men er dette noe å satse på? Er dette objektiver som egentlig er litt for dårlige til et slikt kamera? Noen av objektivene er Nikons egne, andre er fra Sigma, Tamron osv. Noen som er bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ett konkret eksempel er det lettere å gi råd, men typisk er objektivene som følger med i sånne "knalltilbud" avdanka objektvier som egnet seg greit nok på gamlefilmkamera, men som ikke akkurat egner seg på dSLR. Tilbehøret er som regel av billigste sortering og for å være helt ærlig så er mye av det ting jeg ikke hadde plukket opp om jeg fant det på gata engang... (sånne mini bord-stativer f.eks. er bare brukenes om du har ett særs lett kompaktkamera)

Lenke til kommentar

Generelt sett så er ekstrautstyret i sånne pakker verdt omtrent det du betaler for dem, m.a.o. så og si ingenting. Objektivene er ofte helt greie, men det er som oftest billigoptikk. Det er også typisk objektiver som egentlig er designet for filmbruk og derfor har upraktiske brennviddeområder og mangler coating som skal redusere interne refleksjoner på digitalkameraer.

Resten av utstyret er også sjelden noe å rope hurra for kvalitetsmessig. Når du tar med norsk moms som du må betale ved innføring til landet så blir det ikke så veldig mye billigere enn å kjøpe et kamerakit i Norge, og med norsk forbrukerlovgivning står du mye sterkere hvis noe skulle være galt.

Selv ville jeg heller kjøpt kamerahuset i Norge sånn at du får norsk reklamasjonsrett, og så eventuelt kjøpt annet ekstrautstyr separat fra USA. Dyrere optikk går helt greit å handle fra utenlandske fotobutikker (så lenge det er en kjent og seriøs sådan, selvsagt), filtre o.l. får du også billig fra ebay-forretninger. Minnekort og den slags er uansett rimelig billig i Norge.

Lenke til kommentar

For å si det slik, eg fikk de svarene eg regnet med å få.

Får lete litt rundt etter kamerahus. Det med ekstrautstyr er ganske greit, kjenner såpass med folk som er ute og reiser både til østen og til USA at skikkelige objektiver bør vel etterhvert bli en kurrant affere å få tak i.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er gift med D80 bør du ta en titt på 30D tilbudet til japanfoto (?)
4000-kroners-tilbudet er vel avsluttet, med mindre noen butikker har et par hus igjen. Finner det i hvert fall ikke på nettsidene til JP lenger.

De billige 30D-ene gikk jo som varmt hvetebrød, så de er nok solgt ut for lengst.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en sånn pakke fra USA. Det gikk helt greit for meg. Kameraet og objektivene er helt fine de. Var et 18-55, et 70-300 og et fast 50. Alt er i topp stand.

Som de andre sier er ekstrautstyret ikke noe og rope hurra for. Noe av det kan fungere greit.

Skal du vurdere en sånn pakke, burde du gå for de pakkene med minst utstyr. Blant annet nikon d80 med et 18-200 linse. Som sagt, dollaren er uhyre lav, så det kan kanskje være noe og hente med å bestille fra USA, men som de sier. De norske forbrukerrettighetene er gode å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...