Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kulturo: Ulvenatten

ironic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var og så denne i kveld, syns den var bra til norsk å være. Ikke like intens og eksplosiv som traileren, men sånn er det vel alltid. :p Syns uansett det er gøy at man tør å prøve å lage sånne filmer i Norge. Føler vi har fått nok av de typiske, norske dramafilmene som spys ut hele tiden (uten at det er noe direkte negativt i det, det produseres mye bra norsk film), men denne var noe nytt og spennende i norsk film.

Midt i filmen føltes det som ting gikk litt trått, men mot slutten tok det seg opp på actionfronten. Skuespillet til enkelte var, som anmeldelsen til kulturo også sier, til tider noe dårlig, men alt i alt var det troverdig hos de viktigste karakterene. Reaksjonene i kinosalen etter at filmen var ferdig var mye at folk syns dette var veldig spennende, så jeg tror Ulvenatten vil underholde et norsk kinopublikum framover.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Hi all! For det første-beklager for min dårlig språk-)

Var også på premiere i kveld og jeg synes at kvaliteten var veldig god. Men underholdning? Tsjetsjenere = terrorister? Jeg trodde at det er bare russere som sier det for å rettferdiggjør sin terror i Tsjetsjenia…Ja, jeg vet hva en underholdnings film er, men dere vet at en film blir brukt som propaganda og. Den skaper holdninger og assosiasjoner. Jeg trenger ikke å forklare det til dere, man kan lage en tegneserie for barn, men denne kan ha en virkning på mennesker. Det er selvfølgelig dumt å skrive det jeg hadde skrevet, men jeg bryr meg.

Det er veldig lett å skape mening hos folket, det er lett å manipulere ved hjelp av massemedier og underholdningsfilmer. Det er blitt sånn at ”tsjetsjener” assosieres med ordet ”terrorist” takket være russisk propaganda og lignende underholdningsfilmer som handler om snille og onde tsjetsjenere. I dag, når jeg sier at jeg er tsjetsjener, blir jeg spurt ”er ikke dere som driver med å ta gisler i teater, skoler osv?” Da svarer jeg ”Ja, det er vi.” Fordi at det er vanskelig og bevise noe annet og ingen kommer til å hjelpe oss med det, fordi at det finnes filmer som er lett å lage, lett å selge og der trengs det ikke noe dyp mening.

Sum er slik:

premiere, første sesjonen, hvilken meste besøkt og det var i kun 1/3 fylte ihallen, av hvilken halv del var meste sannsynlig journalister…I filmen ofte lyder uttrykket «Chechen terrorists» som i treileren og kommenteringene til filmen, hvis vi betrakter hvilken prosentdel leser avisene i Norge, antallet de som har sett treileren og de som vil egentlig se film og kommer til å forstå at filmen egentlig i kkehandler om tsjetsjenske terrorister i Oslo, men om russisk mafia - forskjellen er enorm, hvis det var bare 1/3 fylt i premiere i Bergen! Derfor stor dels vil oppfatte denne filmen som en film om terrorister - fanatikere fra Tsjetsjenia...

Hilsen, en ung tsjetsjener, eller en ung terrorist

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...