Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Heisann Er i ferd med å investere i nytt kamera. Er ærlig talt usikker på om det lureste er et digitalkamera eller speilrefleks, men jeg har lyst til å prøve meg på speilrefleks. Jeg ser at Nikon D40 blir trukket frem som et godt kamera for en nybegynner, men jeg vet ikke helt om jeg burde være litt skeptisk til at det ikke har autofokus i kamerahuset. Hvilke andre kameraer er det å anbefale til amatører ? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg ser at Nikon D40 blir trukket frem som et godt kamera for en nybegynner, men jeg vet ikke helt om jeg burde være litt skeptisk til at det ikke har autofokus i kamerahuset.Det har ikke autofokusmotor i kamerahuset. Jeg ville ærlig talt ikke brydd meg så veldig mye om det hvis du er fullstendig nybegynner og ikke har spesielle behov på optikkfronten. Men hvis du har bruk for bestemte objektiver som ikke finnes i AF-S-versjon (f.eks. en del fastoptikk) eller har lyst til å kjøpe brukt optikk så er det en ulempe at huset mangler skruedrift. Ellers ville jeg personlig sett litt på tilsvarende hus fra f.eks. Pentax/Samsung (K100D/GX-1L), siden "Pentung" har en designfilosofi som ligner mye på Nikons. Hvis du ikke har noe forhold til Nikon-design så er f.eks. Olympus E-410 et saklig alternativ. Canons billighus havner i et litt høyere prissegment, men du kan kanskje finne 400D til en rimelig penge nå som 450D er lansert. Sony har vel Alpha 200 i omtrent samme prisområde, men jeg kjenner ikke så veldig mye til Sony sine hus. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Nikon D40 har dårlig med rimelig fastoptikk. Rimelig fastopikk er fint til å ta pene portretter med, og fint å ha på konsert. Det er også dårlig med bruktmarked for optikk til D40 (brukt optikk er en god idé, da taper du mindre penger når du evt. selger igjen senere). Helt ærlig ville jeg gått for f.eks. Pentax K100D Super (eller K200D når det kommer) eller Olympus E-510. Innebygget stabilisering er utrolig digg. Du kan ta bilder innendørs uten blitz som du ellers ville vært sjanseløs på å få noenlunde skarpe. Evt utendørs i skumringen. Mye spennende lys du plutselig får tilgang til. Og det sparer deg for penger når du senere evt skal kjøpe tele-optikk. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er enig meg jpsalvesen, men vil anbefale deg å kikke på Sony A200. Det har bedre høy iso egeneskaper enn hans alternativer og når det i tillegg har en autofokus banker dem ned i støvlene, blir dette en no-brainer. Forøvrig er det viktig at du går i butikken og kjenner etter at ergonomien stemmer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Takk for mange gode innspill! Da hopper jeg nok over Nikon D40 Prismessig ligger forsåvidt Pentax K100D Super, Olympus E-510 og Sony A200 relativt likt. Så hvis Sony A200 er det beste alternativet så er det kanskje lurt å ta en nærmere titt på det. Ser at japanphoto har det til 5500 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er enig meg jpsalvesen, men vil anbefale deg å kikke på Sony A200. Det har bedre høy iso egeneskaper enn hans alternativer og når det i tillegg har en autofokus banker dem ned i støvlene, blir dette en no-brainer.Vel, det er lite støy på høy ISO, men det er også lite detaljer. Støyfjerningen er temmelig hard... Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Amatør søker speilrefleks for koselige stunder Du mener selvutløser, stativ og.... Det er også dårlig med bruktmarked for optikk til D40 Nåvel Endret 28. februar 2008 av arela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Akam sin test av Sony Alpha A200 fører til at jeg nok heller vurderer Pentax og Olympus som ble nevnt tidligere, hvis dere ikke har noen andre alternativer i tilsvarende prisklasse ? Hvordan er det med Canon Eos 400D ? Endret 29. februar 2008 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 - Ypperlig bildekvalitet, - Ergonomi. Prøv i butikken - 400D passer ikke alle hender, passer det ikke dine, dropp det, ergonomi er key - Kitobjektivet kan være bra, det er ofte mindre bra (stikkord: dårlig kvalitetskontroll under produksjonen) - Noe knotete i mine hender (se ergonomi, det avhenger fra person til person) - Ikke bildestabilisator på all optikk. Kjøp gjerne kamerahuset for seg selv og legg et par ekstra kronasjer i et Canon EF-S 18-55 IS. Dette er i motstetning til 18-55 uten IS jevnt over skarpt, kanskje like viktig; det har IS, altså bildestabilisator - og det er godt å ha. Koster ikke mye mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Tusen takk, har tenkt meg innom Japanphoto i morgen for å prøveholde litt. Ser at de har tilbud på Canon 30D, vil det være et greit valg sammen med EF-S 18-55 IS ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Tusen takk, har tenkt meg innom Japanphoto i morgen for å prøveholde litt.Ser at de har tilbud på Canon 30D, vil det være et greit valg sammen med EF-S 18-55 IS ? Det er det - hvis de har noen igjen. Tom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Tusen takk, har tenkt meg innom Japanphoto i morgen for å prøveholde litt.Ser at de har tilbud på Canon 30D, vil det være et greit valg sammen med EF-S 18-55 IS ? Det er det - hvis de har noen igjen. Tom Finner ikke tilbudet på kun kamerahus på siden deres lengre, får ta meg en tur innom butikken i morgen for å se om de har flere igjen der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Oppdatering: Det ser ut som om EOS 30D er det greieste alternativet for meg, men jeg er litt usikker på hvilket objektiv jeg skal gå for Hvordan er f.eks CANON EF-S 17-85 MM F/4-5.6 IS USM ZOOM LENS til EOS 30D ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Oppdatering: Det ser ut som om EOS 30D er det greieste alternativet for meg, men jeg er litt usikker på hvilket objektiv jeg skal gå for Hvordan er f.eks CANON EF-S 17-85 MM F/4-5.6 IS USM ZOOM LENS til EOS 30D ? Har den selv,men har ikke fått prøvd den fult ut ennå.Men den ser ut til og funke greit. Les denne tråden den er om 17-85 IS. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=917301 Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg ville sett etter noe på bruktmarkedet til foto.no. Mange selger 30D om dagen, fordi 40D har kommet. 350D brukt er også et rimelig og godt alternativ. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Akam sin test av Sony Alpha A200 fører til at jeg nok heller vurderer Pentax og Olympus som ble nevnt tidligere, hvis dere ikke har noen andre alternativer i tilsvarende prisklasse ? Hvordan er det med Canon Eos 400D ? Husk bare at tester av Sony produkter ikke er serlig objektive her og de er kjøpt og betalt av to andre leirer. Vil anbefale deg å titte på tester av litt mer seriøse sider. Har selv forgjengeren og storebroren nå, samt brukt A200 mange ganger. Som entrylevelkamera er det et kanon kamera spør du meg. Linker til andre som har sett på kameraet: http://www.trustedreviews.com/digital-came...-Digital-SLR/p1 http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A200/ http://reviews.digitaltrends.com/review4998.html eller se http://www.dphotojournal.com/sony-alpha-a2...-sample-photos/ for flere som har testet kameraet. Akams resultater er "overraskende" anderledes.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Husk bare at tester av Sony produkter ikke er serlig objektive her og de er kjøpt og betalt av to andre leirer. Vil anbefale deg å titte på tester av litt mer seriøse sider. Har selv forgjengeren og storebroren nå, samt brukt A200 mange ganger. Som entrylevelkamera er det et kanon kamera spør du meg. Linker til andre som har sett på kameraet: http://www.trustedreviews.com/digital-came...-Digital-SLR/p1 http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A200/ http://reviews.digitaltrends.com/review4998.html eller se http://www.dphotojournal.com/sony-alpha-a2...-sample-photos/ for flere som har testet kameraet. Akams resultater er "overraskende" anderledes.... Det er bra at du kommer med linker til andre tester. Men å kalle sider som trustedreview seriøs er nok dessverre feil. Det er en side jeg synes er overfladisk og vilkårlig i resultatene de kommer frem til. Av de andre sidene du linket til, så er det vel kun cameralabs som jeg har et brukbart inntrykk av. Vi får håpe på at dpreview og dcresource kommer med noen tester snart. Tom Lenke til kommentar
Flums Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er bra at du kommer med linker til andre tester. Men å kalle sider som trustedreview seriøs er nok dessverre feil. Det er en side jeg synes er overfladisk og vilkårlig i resultatene de kommer frem til. Av de andre sidene du linket til, så er det vel kun cameralabs som jeg har et brukbart inntrykk av. Vi får håpe på at dpreview og dcresource kommer med noen tester snart. Tom Sammenlignet med Akam? Håper også dpreview kommer med sin test snart. Jeg sa ingenting om seriøsiteten til de enkelte sidene, sa at man burde titte på noen seriøse sider, se den siste linken min, der er det mange tester av kameraet. Og majoriteten sender kameraet en annen vei enn Akam. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Se på bildene. A200 sine bilder over på ISO800 og oppover ligner mer på impresjonistisk kunst enn bilder. De har putta inn en billig sensor og så kjører de masse fancy algoritmer for å prøve å lage gourmetmat av dårlige råvarer. Slik man jo gjør det i kompaktkamera-klassen. Om konkurransen er kompaktkameraer, så er A200 et bra kamera. Men i forhold til konkurransen så er jeg ikke imponert. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Sammenlignet med Akam? Nå valgte jeg å ikke uttale meg om Akams sine tester, da jeg ikke er enig med meg selv om hva jeg mener ... Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå