tanx Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg å sette opp en SSH tunnel? Jeg vet det grunleggende bak det, men jeg sliter med en del smådetaljer. Mvh TanX. Lenke til kommentar
ap3 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Kan du kanskje forklar litt mer om hva du skal gjøre. Hvis du bare skal kopiere filer via ssh protokollen til en windows pc er det enkleste å bare bruke WinSCP. Hvis det er snakk om kopiering mellom to linux PC-er uten å skrive passord er det litt mere jobb. Da må du generere keys etc. Lenke til kommentar
twhoffma Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg å sette opp en SSH tunnel? Jeg vet det grunleggende bak det, men jeg sliter med en del smådetaljer. Mvh TanX. Normalt sett vil du sette opp tunnelen (programvaren som oppretter tunnelen) med brukernavn og passord mellom din lokale maskin og den andre maskinen. Tunnelen binder seg dermed til en port på din lokale maskin. Deretter konfigurerer du programvaren som skal bruke tunnelen til å koble seg til din lokale maskin på den porten som tunnelen nå er bundet til. Det er det aller enkleste tilfellet jeg kan komme på. //Torgeir Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg har laget en guide til Winsshd og tunnelier på min hjemmeisde. Winsshd er SSH2 server som kan tunnele alt du måtte ønske, har ett veldig bra brukergrensesnitt. Tunnelier er SSH2 klienten. Kanskje verdt å se nærmere på? Link til winsshd og tunnelier Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Les litt på man ssh (regner med på at du er på en linuxmaskin?) spesielt opsjonene -f, -N -g, og -L Lenke til kommentar
tanx Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg har laget en guide til Winsshd og tunnelier på min hjemmeisde. Winsshd er SSH2 server som kan tunnele alt du måtte ønske, har ett veldig bra brukergrensesnitt. Tunnelier er SSH2 klienten. Kanskje verdt å se nærmere på? Link til winsshd og tunnelier Takker! Jeg tror jeg kjører på denne løsningen. Les litt på man ssh (regner med på at du er på en linuxmaskin?) spesielt opsjonene -f, -N -g, og -L Linux er jeg ikke veldig dreven i, men det kan så absolutt være ett alternativ om ovenfornevnte ikke viser seg å være noe særlig. Men takker for tipset. Forøvrig: Takk til dere andre. Primærmålet mitt er å flytte filer. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hyggelig å kunne være til hjelp. Vil nok med tiden komme flere guider anngående Winsshd. Spesiellt med tanke på optimalisering og sikring av serveren. Lenke til kommentar
twhoffma Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Forøvrig: Takk til dere andre. Primærmålet mitt er å flytte filer. Hvis primærmålet ditt er å flytte filer må jeg få si at jeg synes du skyter spurv med kanon. Så lenge serveren du skal bruke har ssh (elles vil jo ikke en tunnel funke i det hele tatt), så har du jo alltids pscp (windows) eller scp. Eksempel: # pscp <fil som skal flyttes> <brukernavn>@<maskin> # password: Trenger du resume, har man rsync --rsh=ssh -P Bruker forøvrig enten ssh eller scp daglig, og det funker utmerket. //Torgeir Endret 29. februar 2008 av twhoffma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå