Gå til innhold

Hvor mye plass tar Linux på OS-partisjonen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Hvor stor plass bruker et typisk 64bits Linux OS på harddisken?

10 GB tar min OpenSuSE 10.3 64-bit. Har en god del skolearbeid og ekstraprogrammer på den da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du med alle binære, libs, logs etc?

Hoderegninga mi er ikke spesielt god idag, og med en ny titt er det egentlig bare 7 gigg.post-74596-1204194303_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finnes ikke ei mappe tilsvarende «windows»-mappa i Linux. Men om du tenker på kjerna så tar den ikke spesielt stor plass. Synes det hørte ekstremt lite ut, men kjerna mi tar tydeligvis 1,5 MB (hvis jeg skal tru hva GRUB mener er kjerna).

Lenke til kommentar
Jeg mener det som tilsvarer windows' "WINDOWS"-mappe på harddisken. Hvor mye plass tar "linux?" på denne windows-PC-en er det nesten 2GB

Du har ikke noe som tilsvarer windows-mappa i Linux, da du har bibliotekmapper, binærmapper, konfigurasjon osv, så det er ikke lett å si. Dessuten kan det være vanskelig å si hva du skal kalle operativsystemet og hva som er programvare.

Lenke til kommentar
Jøss, 10 GB? Systemmappa for Mac OS X 10.4.11 er på 1,26 GB på Mac-en min.

Jeg mener å huske at en standardinstallasjon av Tiger krevet 10-15GiB, og Leopard har minimumskrav til 20GiB ledig plass. Så om du prøver å få det til å virke som om Macen er et lite og smidig system så er jeg ikke imponert. Det er vel kanskje en av de tingene jeg er minst fornøyd med i Leopard/Tiger også, hele systemet virker litt tregere enn diverse GNU/Linux-distroer.

Lenke til kommentar
Min Fedora 7 med MASSE programmer og ikke rydda opp i i det hele tatt tar 6G.

Det blir hva du gjør det til.

Fedora bruker fort litt plass, og mitt inntrykk er at den krever mer enn f.eks. Ubuntu og OpenSUSE. Men det blir litt unøyaktig å sammenlikne på denne måten, siden softwaren som følger med ut av boksen er så forskjellig i de ulike distroene.

I tillegg tar det nok også litt mer plass med 64-bits kontra 32-bits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...