lemonade Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Skal på en klassetur i neste, og har lyst å knipse noen bra bilder av venner i action (slalom, snowboard). Med tanke på sne,(muligens litt dis/tåke,) og himmel, er det da en fordel å gå til innkjøp av polariseringsfilter? Er det en spesiell teknikk man bruker for at ikke personer og andre objekter ikke skal bli undereksponert når all sneen og himmelen er riktig eksponert..? Er polariseringsfilter vanskelig å justere? Tenker da på at øyeblikk i slike skibakker ikke varer så lenge, dumt å gå glipp av noe pga en fikler med justeringer osv.. En annen digresjon; Fotostativ - er det nødvendig? Har hørt at så lenge en bruker lukkertid kortere enn 1/brennvidden så går det bra med håndholdt, stemmer dette..? Bruker et Samsung GX-10 med bildestabilisator i huset, tar med Pantax 16-45mm og Sigma 50-210mm.. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
pederk Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Polariseringsfilter+snø er kjent som en god kombinasjon, og jeg tør anbefale det selv om jeg ikke har hatt sjansen til å prøve selv enda. Det skal hjelpe til med å få mer detaljer i snøen. Såvidt jeg kan forstå vil polariseringsfilteret hjelpe til med å få mer korrekt eksponering av folk ute i snøen, siden det vil blokkere noe av lyset fra snøen og himmelen. Ikke at det burde være et problem uansett. Polariseringsfilteret er kjempelett å justere. Du bare vrir på det. Jeg vil anbefale at du følger med om du bytter mellom landskap-/portrettorientering, for da vil effekten av filteret endre seg. Hvis du skal ut i løpet av dagslyset vil stativ være unødvendig. Snøen hjelper til med å utnytte dagslyset mer. Du kommer til å gå rundt på en gigantisk reflektor. Når jeg tenker meg om så kan du la være å tenke på å ta med stativ i det hele tatt. Om det er så mørkt at du trenger stativ så er det så mørkt at du ikke får skikkelig actionbilder uansett. Du burde følge med to ting imens du skyter, og det er hvitbalansen og eksponeringen. Snøen har en tendens til å lure automatikken i kameraet til å gjøre bildene mørke og blå. Jeg foreslår at du stiller inn hvitbalansen manuelt og setter kameraet til å overeksponere en EV eller to. Lenke til kommentar
lemonade Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takker for supert svar! De første tingene du nevner har jeg hatt en viss ide om, men det er uansett godt å få de bekreftet Det med hvitbalansen og eksponeringen derimot var nytt for meg, så det skal jeg huske på når jeg står i bakken. Tror uansett jeg kommer til å knipse RAW, så da er det vel ikke helt krise om hvitbalansen glir litt ut. Kanskje ikke eksponeringen heller..?(innenfor visse verdier..) Og stativet dropper jeg da. Ble usikker siden mange utebilder på denne årstiden krever litt lukkertid, gikk helt i glemmeboka at sneen ble reflektor Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Du burde følge med to ting imens du skyter, og det er hvitbalansen og eksponeringen. Snøen har en tendens til å lure automatikken i kameraet til å gjøre bildene mørke og blå. Jeg foreslår at du stiller inn hvitbalansen manuelt og setter kameraet til å overeksponere en EV eller to. Ser dette rådet går igjen overalt. Mine Canonkameraer har vært helt supre på eksponeringen, også i forskjellige typer snøvær og snøkledde områder, så har ikke vært noe å tenke på. Om jeg har endret EV kompensasjonen, så er det mot minus et halvt steg. Bedre å få for mørke skygger enn for lyse lyspartier. Hvitbalanseproblemet omgår du elegant vha RAW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå