Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

er det lov å linke til torrenter?

Gabsterino

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver for tiden med en side som heter www.undertekster.no

hvor brukere kan laste ned undertekster til filmene.

Jeg er nesten ferdig med siden, men har et spørsmål.....

Kan jeg lovlig skrive: Filmen finner du her! (og så linke til siden torrenten ligger på piratebay osv) ???

Og skrive under at jeg ikke er ansvarlig for ulovlig innhold på eksterne sider?

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Kan jeg lovlig skrive: Filmen finner du her! (og så linke til siden torrenten ligger på piratebay osv) ???

Thomas

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen. Ved å skrive at man finner den ulovlige filen, for deretter å oppgi link, er det samme som å referrere til ulovlig materiale. Du kan få problemer i forhold til loven, men jeg er ikke helt sikker på dette.

Om det er noen som faktisk jobber med Juss som leser dette, vil du nok få et mer utfyllende svar enn det jeg nå har gitt. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen!

Lenke til kommentar
Hei!

Thomas

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen. Ved å skrive at man finner den ulovlige filen, for deretter å oppgi link, er det samme som å referrere til ulovlig materiale. Du kan få problemer i forhold til loven, men jeg er ikke helt sikker på dette.

Om det er noen som faktisk jobber med Juss som leser dette, vil du nok få et mer utfyllende svar enn det jeg nå har gitt. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen!

Men jeg vil jo ikke linke direkte til materialet, vil jo linke til en side som har ulovlig materiale. :p om det hjelper:)

Men får høre:)

Lenke til kommentar
Hei!

Thomas

Men jeg vil jo ikke linke direkte til materialet, vil jo linke til en side som har ulovlig materiale. :p om det hjelper:)

Men får høre:)

Det du alltids kan gjøre, er å henvende deg til en jurist på internett. Det finnes et par sider som er norske, hvor jurister svarer deg på alt som har med Juss å gjøre. Dessverre er dette en tjeneste som koster litt penger.

Lenke til kommentar

Har snakket med en advokat nå, det er ingen som har noen nøyaktige svar på dette, han sa dette kom opp i "napster" saken, men fikk ikke svar på det da heller.

Men jeg kunne regne med søksmål fra filmindustrien uansett en gang, så fikk anbefaling om å la være:)

Så sånn er det:)

faen...

Lenke til kommentar
Har snakket med en advokat nå, det er ingen som har noen nøyaktige svar på dette, han sa dette kom opp i "napster" saken, men fikk ikke svar på det da heller.

Men jeg kunne regne med søksmål fra filmindustrien uansett en gang, så fikk anbefaling om å la være:)

Så sånn er det:)

faen...

Hehe. Trist å høre. Disse lovene om åndsverkloven og dette med piratkopiering og slikt er så forvirrende.

Det er vanskelig både for "oss dødelige" og en jurist å fastslå nøyaktig HVA disse lovene sier i noen tilfeller.

Med et så rotete lovverk i forhold til dette, kan man ikke forvente annet enn at folk også bryter dem, på grunn av uvitenhet osv.

Lenke til kommentar

Følg med på saken mot PB i Sverige. Utfallet av den vil nok i stor grad predikere hvordan norske myndigheter vil stille seg til tilsvarende saker.

Problemet til saksøkerne er jo at en torrent ikke inneholder materialet som er beskyttet av kopirett.

Som du sikkert vet er det kun en metafil, så problemet er om det er ulovlig å fortelle hvor du kan finne noe å stjele?

Og vil det da være ulovlig å si til kompisen din at han kan men ikke må stjele på butikken.

(Vil ikke ta opp begrepet å stjele, men da det er brukt ihht åndsverk så bruker jeg det her også)

Personlig tror jeg du tar en større risk med å legge ut undertekster enn å linke til filmene.

Jeg tror at:

Undertekster er også en reproduksjon av samtaler etc bare i skriftlig form, som også er underlagt åndsverkloven på lik linje med bilder og lyd.

Kanskje noe andre vet mer om det?

Lenke til kommentar
Følg med på saken mot PB i Sverige. Utfallet av den vil nok i stor grad predikere hvordan norske myndigheter vil stille seg til tilsvarende saker.

Problemet til saksøkerne er jo at en torrent ikke inneholder materialet som er beskyttet av kopirett.

Som du sikkert vet er det kun en metafil, så problemet er om det er ulovlig å fortelle hvor du kan finne noe å stjele?

Og vil det da være ulovlig å si til kompisen din at han kan men ikke må stjele på butikken.

(Vil ikke ta opp begrepet å stjele, men da det er brukt ihht åndsverk så bruker jeg det her også)

Personlig tror jeg du tar en større risk med å legge ut undertekster enn å linke til filmene.

Jeg tror at:

Undertekster er også en reproduksjon av samtaler etc bare i skriftlig form, som også er underlagt åndsverkloven på lik linje med bilder og lyd.

Kanskje noe andre vet mer om det?

så lenge det er han som leger eller han har fått tillatelse av de som har lagd underteksten så er det da ingenting i veien for at han kan legge ut undertekster.

men å rippe undertekster fra en dvd og legge det ut uten tillatelse kan vel bli problemetisk ja.

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg derimot at det var en ren avskrift av verket.

Om jeg skriver av Harry Potter, gir det til en kompis, og han gjør det tilgjenglig på nettet så er det likefullt plagiering.

Og samtaler/konversjoner er et produkt av en skribents ideer som han eller firmaet hans har rettighetene til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...