Gå til innhold

Link til jpg-fil

Anbefalte innlegg

Lager enkle nettsider på jobben til enkle brukere... Der har jeg bl a link til noen bilder, jpg-filer. Når disse bildene er store åpner bildet seg i redusert format og man kan etter en stund (pga jobbens trege linjer...) få opp forstørrelsesglasset i nedre høyre hjørne. Klikker man der åpner bildet seg i normalt format. Ikke alle brukerne skjønner dette, så jeg vil ha en løsning der bildet a) enten åpner seg direkte i naturlig format eller b) at linken åpner jpg-fila i programmet Paint eller lignende. Hva går, hva anbefales? Kanskje en løsning c)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lager enkle nettsider på jobben til enkle brukere... Der har jeg bl a link til noen bilder, jpg-filer. Når disse bildene er store åpner bildet seg i redusert format og man kan etter en stund (pga jobbens trege linjer...) få opp forstørrelsesglasset i nedre høyre hjørne. Klikker man der åpner bildet seg i normalt format. Ikke alle brukerne skjønner dette, så jeg vil ha en løsning der bildet a) enten åpner seg direkte i naturlig format eller b) at linken åpner jpg-fila i programmet Paint eller lignende. Hva går, hva anbefales? Kanskje en løsning c)?

Problemet du beskriver her ligger i Internet Explorer, ikkje i bildet/nettsidene sjølv. Evt. går det jo an å legge bilda inn i ei ellers tom HTML-side slik som Ekko skriv over her.

Mitt tips: Bytt nettlesar. Opera og Firefox er gode alternativ.

Lenke til kommentar

Dersom brukerne bare skal se bildet, og ikke trenger det i høy oppløsning for å jobbe videre med det, vil jeg anbefale at du reduserer alle bildene ned til f.eks. 800 pikslers bredde. Da blir bildene mindre, både i filstørrelse (gir raskere nedlasting) og i fysisk størrelse på skjermen, slik at et ikke blir noe behov for å zoome med forstørrelsesglassikonet, så sant de ikke har svært små skjermer eller nettleservinduer.

Dersom brukerne trenger bildet i stor oppløsning, bør du vurdere å lage en thumbnailside med ennå mindre versjoner der man kan se bildene uten for mye venting og behov for å zoome. Hver thumbnail kan da være link videre til bildet i full størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...