Gå til innhold

Fotograferer du i råformat eller jpeg?

Spørsmålet gjelder kun digital _speilrefleks_.  

488 stemmer

1. 1. Hvilket bildeformat fotograferer du oftest bilder i?

• Jpeg
      133
    • råformat (.crw, .cr2, .nef eller tilsvarende)
      238
    • Jpeg + råformat _samtidig_
      116

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

K100D kan kun enten ta RAW eller JPEG. Antar at det er det samme med den eldre *ist-serien, samt Samsungs versjoner av disse (GX-1).

Samsungversjonene av K10D, K20D og K200D har nær garantert de samme funksjonene.

Har et K100D selv og bruker mest JPEG, men også RAW dersom det er hensiktsmessig, f.eks. hvor jeg har god tid eller vil gjøre noe med bildet etterpå.

Lenke til kommentar

Fotografere alltid med rå + minste jpg. Liker å ha de små jpg filene til å søke, se gjennom, sende rundt. Og så "fremkaller" jeg bare de beste. Gidder uansett ikke konvertere alt.

Skulle bare ønske jeg fant en måte å slette to og to samtidig. Skjønner at jeg bare kan merke dem begge. Men når man skal se gjennom hadde det vært kjekt å bare trykke del og vips var de borte begge to. Slik er det i kamera, men ikke på pcen. Lite problem, men irriterende nok når man skal gjennom tre hundre bilder og helst være ferdig om fem minutter.

Lenke til kommentar

Hvor stor plass bruker raw + fine jpg/jpeg på rundt 8 mp? Skal snart handle inn nytt sett med raskere minne, så vurderer litt hvor store og hvor mange kort jeg skal ha. (noen som evt har tips til de gode kortene?)

Lenke til kommentar
Hvor stor plass bruker raw + fine jpg/jpeg på rundt 8 mp?

Det avhenger av hvor mye bildene komprimeres, som igjen avhenger av hvilket kameramerke og modell du bruker.

Etter å ha gått fra 350D til 1D Mark II opplevde jeg at bildene er rundt 3 ganger så store - og det på "JPEG-kvalitet" 6 (av 10).

Lenke til kommentar
Hvor stor plass bruker raw + fine jpg/jpeg på rundt 8 mp?

Det avhenger av hvor mye bildene komprimeres, som igjen avhenger av hvilket kameramerke og modell du bruker.

Etter å ha gått fra 350D til 1D Mark II opplevde jeg at bildene er rundt 3 ganger så store - og det på "JPEG-kvalitet" 6 (av 10).

Canon 30D. Sånn ca hvor mange mb?

Lenke til kommentar

Vi er her inne på det faktum at pressefotografer er avhengige av gode jpg-filer, noe Canon naturlig nok tar hensyn til (det er jo deres "folk"). Skulle ønske Canon også forstod at oss amatører også kan ha bruk for gode jpg-filer, for de skamkomprimerte filene min 20D lager holder egentlig ikke mål.

Lenke til kommentar
Canon 30D. Sånn ca hvor mange mb?

20D'n min gir 2 filer på tilsammen ca 10-11mb i Raw + beste jpeg.

I begynnelsen "knipset" jeg i raw + minste jpeg/fine. Dette dro utrolig mye plass på mitt 512mb kort, så jeg fikk vel plass til rundt 50-60 bilder alt etter komprimeringsgrad. Vel, et 1gb kort ble kjøpt etter kort tid, men i 2004 var de schwiin-dyre, tror jeg betalte ca €150,- på utførsel på Schiphol for Sandisk Ultra II.

På 1gb-kortet ble det "skutt" i raw+ største jpeg/fine, og fikk vel plass til mellom 80 og 100 bilder her.

Var snarest innom et 2gb Apacer-kort som jeg egentlig ikke stolte på, så for halvannet års tid siden røsket jeg ut 2 stk Sandisk 4gb Extreme III, til gunstig pris.

Da fikk jeg goood plass, men lagring og oppdeling av jpeg og raw fra Canons, etter min mening, tåpelige folderstruktur på kortet ble noe herk som tok unødvendig tid.

Nå fotograferer jeg (har avansert fra knipsing via skyting til fotografering) kun i raw og bruker PhaseOne sin importfunksjon (fulgte med 4gb-kortene) til PC. Ettersom jeg har lovlig windows xp kunne jeg laste ned å bruke M$ sin raw-leser. Denne funker greit for blaing i bildene, mens eventuell etterredigering/konvertering/nedskalering skjer i Adobe Camera Raw eller av og til også DPP.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bytter på ganske ofte. Hvis jeg er i skateparken, og andre steder jeg fotograferer maange bilder på kort tid og ikke har noen spesiell plan for bildene etterpå bruker jeg jpeg. Men hvis det er bilder i forbindelse med skole og bilder jeg skal bruke i etterkant, så blir det raw, evt. raw + jpg.

Skulle bare ønske jeg hadde større minnekort akkurat nå -_-

Lenke til kommentar
Oh la la. Gissan er såpass kløktig at han aldri kommer til å innrømme hvor treige de 2gb-kortene er. (Evt tar jeg grusomt feil. Det gjør jeg ofte)

Hmm.. Hvor raske minnekort har du når du kaller Extreme III treig? :whistle:

Nok en gang - jeg er magisk! :)

Lenke til kommentar
Oh la la. Gissan er såpass kløktig at han aldri kommer til å innrømme hvor treige de 2gb-kortene er. (Evt tar jeg grusomt feil. Det gjør jeg ofte)

Disse som vanlige dødelige betaler 200kr stykket for, fikk du for 68kr stykket? Da har du enten blitt lurt, kjøpt av en heler, eller gjort et KNALLKJØP.

Lenke til kommentar

Godt at du ikke påstår at du er smart ;) Du har ikke kjøpt noen fake kort på ebay nåda?

Tom

Lenke til kommentar
Godt at du ikke påstår at du er smart ;) Du har ikke kjøpt noen fake kort på ebay nåda?

Tja, du kan nok tro det.. ;) Jeg har nok ikke kjøpt de på eBay, og ei heller er kortene særlig fake - med mindre de er utstyrt med tidsinnstilte bomber.. Fungerer - gjør de ihvertfall.. :)

Igjen; I have a magical gift. :whistle::ph34r:

Da har du enten blitt lurt, kjøpt av en heler, eller gjort et KNALLKJØP.

Jeg er jammen ikke sikker, men jeg satser på det siste! ;)

Lenke til kommentar

Hei godtfolk

Ny her på dette forumet jeg bare har lest på ei stund nå.

Jeg har tidligere tatt bare jpeg format med mitt d40 og d80, men har omsider fått mitt nye d300 nå og finner meg selv i å trives svært godt med å ta bilder i tiff format.

Tiff fremfor raw fordi raw bruker endel mer tid å laste inn på min vista basrerte pc når jeg kikker igjennom bildene. Tiff filene tar betraktelig mindre tid. :)

Er det noen som evt har noen ide til hvordan jeg kan få raw filene til å laste inn fortere, så kanskje jeg kan revurdere raw bruken igjen.. :)

Tar imot forslag med takk.

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...