Gå til innhold

Fotograferer du i råformat eller jpeg?


Spørsmålet gjelder kun digital _speilrefleks_.  

488 stemmer

  1. 1. Hvilket bildeformat fotograferer du oftest bilder i?

    • Jpeg
      133
    • råformat (.crw, .cr2, .nef eller tilsvarende)
      238
    • Jpeg + råformat _samtidig_
      116


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chris 300:

 

Bruk minnekortleser! Hvorfor har du så dårlig tid når du skal laste inn bildene dine?

 

Mente ikke laste bildene inn på pc`n, for det går fort som bare det.. :)

 

Jeg mente å åpne filene i for eks windows fotogalleri for å luke ut de jeg ønsker å jobbe videre med. Er så mye enklere å se de der før jeg evt laster de inn i ps. :)

Lenke til kommentar
Skulle bare ønske jeg hadde større minnekort akkurat nå -_-

Kvantitet fremfor kvalitet.

 

(Kjøpte nettopp 10 stk. 2GB-kort til den nette sum av 680 kroner.. :whistle: )

Hørtes heavenly ut. Mitt kosta rundt 150 kr eller noe, så det var ikke det dyreste. Men kvalitet er også noe det er greit å ha på minnekort. Å miste noe ufrivillig fra et minnekort må være noe av det kjipeste. Men jeg må nok kjøpe en 3-4 minnekort snart:D

Lenke til kommentar
Jeg mente å åpne filene i for eks windows fotogalleri for å luke ut de jeg ønsker å jobbe videre med. Er så mye enklere å se de der før jeg evt laster de inn i ps. :)
Bruk FastStone MaxView eller FSViewer til å se på bildene, så kan du se på råfilene direkte uten å konvertere dem først...
Lenke til kommentar
Men kvalitet er også noe det er greit å ha på minnekort. Å miste noe ufrivillig fra et minnekort må være noe av det kjipeste.

Hvorfor tror du det er dårlig kvalitet? Ordinær pris i den butikken jeg handlet var 399,- hvert objektiv.

 

Jeg mente å åpne filene i for eks windows fotogalleri for å luke ut de jeg ønsker å jobbe videre med. Er så mye enklere å se de der før jeg evt laster de inn i ps. :)

Adobe Bridge er vel inkludert i Photoshop CS2 og CS3 - og kan vise også RAW-bilder direkte. Bare å trykke "enter" på de bildene du liker, så åpner de seg i Photoshop automatisk.

Lenke til kommentar
Jeg mente å åpne filene i for eks windows fotogalleri for å luke ut de jeg ønsker å jobbe videre med. Er så mye enklere å se de der før jeg evt laster de inn i ps. :)

Adobe Bridge er vel inkludert i Photoshop CS2 og CS3 - og kan vise også RAW-bilder direkte. Bare å trykke "enter" på de bildene du liker, så åpner de seg i Photoshop automatisk.

 

Jeg bruker også Bridge.

 

Ctrl + 7 eller 8 så merker jeg alle som er ganske bra eller veldig bra.

Etterpå sorterer jeg på labels/etiketter og åpner alle de bra på én gang.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Jeg bruker også Bridge.

 

Ctrl + 7 eller 8 så merker jeg alle som er ganske bra eller veldig bra.

Etterpå sorterer jeg på labels/etiketter og åpner alle de bra på én gang.

Enkelt og greit.

Greit system, men jeg bruker ikke Bridge selv. Lightroom (eller Ljosstoga om du vil), derimot.

Lenke til kommentar
Jeg bruker også Bridge.

 

Ctrl + 7 eller 8 så merker jeg alle som er ganske bra eller veldig bra.

Etterpå sorterer jeg på labels/etiketter og åpner alle de bra på én gang.

Enkelt og greit.

Greit system, men jeg bruker ikke Bridge selv. Lightroom (eller Ljosstoga om du vil), derimot.

 

Har Lightroom også, men syns det ble for kronglete i bruk. Import først og så develop i to steg (først LR og deretter PS) tar for lang tid.

 

Bruker LR til å legge ut enkelte bilder på nett, samt lysbildeshow dog

Lenke til kommentar
Enig. Når du får bra arbeidsflyt i Lightroom gjer du ferdig eit bilde på 2sek. Så kan ein ta småplukk i PS etterpå om nødvendig. :)

 

Men hva er fordelene ved å gjøre det i LR kontra PS?

 

Når du får en god arbeidsflyt i PS går jo dette også på null komma svisj. I tillegg har man flere verktøy, filtre og plugins tilgjengelig til enhver tid.

Lenke til kommentar
Enig. Når du får bra arbeidsflyt i Lightroom gjer du ferdig eit bilde på 2sek. Så kan ein ta småplukk i PS etterpå om nødvendig. :)

 

Men hva er fordelene ved å gjøre det i LR kontra PS?

 

Når du får en god arbeidsflyt i PS går jo dette også på null komma svisj. I tillegg har man flere verktøy, filtre og plugins tilgjengelig til enhver tid.

Fair enough, men jeg LR knuser PS på fart.

 

Hovedsaklig fordi hvis man skal justere farger, kontrast, curves og eksponering må du opp, inn og ut av "image - adjustments" hver gang. I LR er alle spakene under hverandre, så jeg kan justere curves og kontrast (nesten) samtidig. Eller hvis jeg skal ha en god balanse mellom fargemetning og kontrast - da har jeg to spaker rett ved siden av hverandre som jeg kan justere på fram og tilbake. I PS måtte jeg gått inn i Image - Adjustments og valgt "Hue/Saturation" og så "Lightness/Contrast". (Joda, det er noen hurtigtaster, men ikke på alle funksjonene.)

 

Og andre filtre og "flere verktøy" så er jeg enig med deg - og det er nettopp det jeg bruker PS til. Men til all "ordinær" bildebehandlig som oppskarping, fargebehandling, kontrast og mye, mye mer bruker jeg LR fordi det er enormt kjapt. "Plukket" tar jeg i PS som kloning og andre mer kompliserte saker - men da har bildet allerede hvert en runde gjennom LR.

 

Samtidig er import-funksjonen i LR meget hendig. Den laster bildene fort inn fra minnekortet og du kan lagre etter dato (eller masse annet) hvis du ønsker. Bildene vises fort i "galleriet" etterpå, og så er det bare ett tastetrykk før man kan begynne å dra i spaker.

 

En annen fordel er at man enklere kan rette og skjeve horisonter ved hjelp av crop-toolet, en (i mine øyne) bedre funksjon for fjerning av støvpartikler på sensoren og fjerning av røde øyne. Alt dette kan man sikkert få også i PS, men da med en haug med plugins og styr. Samtidig tar det også mer tid.

 

En tredje (hehe) fordel med LR er at man kan se før/etter når man redigerer.

 

Dermed har jeg sagt mitt. :)

Lenke til kommentar

Til forsvar for PS:

-Camera RAW omlag det same som develop-modulen til Ljosstoga.

-Før/etter-visning er eigentleg ikkje noko problem, korkje i Camera RAW eller om ein redigerer i «sjølve» PS. (Red.: Forresten, før/etter i ACR gjeld vel berre for enkeltfanene, ikkje alt ein gjer)

-Ein kan lage seg hurtigtastar for dei verktøya ein treng (kanskje ikkje det beste argumentet, men mogelegheiten er der).

 

Når det er sagt, so bruker eg LR sjølv, og er godt nøgd med det – skulle eg valgt mellom PS og LR til å behandle og organisere bileta ville eg i dag valgt LR, men hadde eg utforska og lært meg Bridge kunne det sikkert vore eit greit alternativ.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Til forsvar for PS:

-Camera RAW omlag det same som develop-modulen til Ljosstoga.

-Før/etter-visning er eigentleg ikkje noko problem, korkje i Camera RAW eller om ein redigerer i «sjølve» PS. (Red.: Forresten, før/etter i ACR gjeld vel berre for enkeltfanene, ikkje alt ein gjer)

-Ein kan lage seg hurtigtastar for dei verktøya ein treng (kanskje ikkje det beste argumentet, men mogelegheiten er der).

 

Når det er sagt, so bruker eg LR sjølv, og er godt nøgd med det – skulle eg valgt mellom PS og LR til å behandle og organisere bileta ville eg i dag valgt LR, men hadde eg utforska og lært meg Bridge kunne det sikkert vore eit greit alternativ.

I Lightroom har du komplett historikk for hvert enkelt bilde. Alle endringer du har gjort lagres kronologisk, og er lista opp på venstre fane. Så du kan gå tilbake til akkurat hvilket punkt du måtte ønske i redigeringsprosessen. Dette er utrolig nyttig i noen tilfeller.

Har PS de samme mulighetene?

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Har prøvd LR littegrann og Bridge + PS veldig mye.

 

Jeg importerer mine bilder med EOS Utility. De legger seg altså da i mapper etter måned og dato og jeg slipper styret med importfunksjonen i LR.

 

Jeg går så gjennom bildene raskt i Bridge og merker de etter kvalitet/potensial.

 

Deretter sorterer jeg på etikett og åpner samtlige jeg ønsker å etterbehandle.

 

Bildene åpnes så i Camera Raw, som etter hva jeg kan se er veldig likt prosessen i Lightroom. Enkelt å rette horisonter, sette riktig hvitbalanse, tint, saturation, clarity, vibration osv.

 

Når de er klare i Camera Raw åpnes alle bildene i PS, der jeg kjører en rask levels, curves, sharpness-rutine om det ikke er mer som må gjøres (som å fjerne støvprikker, klone vekk trær etc)

 

Har alltid muligheten til å gå flere steg tilbake vha historypaletten.

 

Til slutt lagres bildene som 8 bits jpeg.

 

Å bruke LR først for deretter å kanskje måtte åpne i PS syns jeg er tungvint, og importeringen i LR er totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...