Gå til innhold

Fotograferer du i råformat eller jpeg?

Spørsmålet gjelder kun digital _speilrefleks_.  

488 stemmer

1. 1. Hvilket bildeformat fotograferer du oftest bilder i?

• Jpeg
      133
    • råformat (.crw, .cr2, .nef eller tilsvarende)
      238
    • Jpeg + råformat _samtidig_
      116

Anbefalte innlegg

Når du bruker ditt digitale speilreflekskamera, hvilket format lagrer du som oftest bildene i?

Jpeg - Alle speilreflekskameraer kan skrive til dette formatet

Råformat - Dette er egentlig en samling av ulike råformater. Se oversikt her. Alle digitale speilreflekskameraer støtter ett av råformatene.

Jpeg + råformat - Noen speilreflekskameraer kan lagre bilder i begge formatene samtidig. Altså at hvert eneste bilde blir lagret i to filer, ett med råformat og ett med jpeg. Dette skjer i selve kameraet og ikke i programvare på en PC/mac i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotograferer forresten ALLTID i raw+jpg. Man vet aldri når man får et blinkskudd man gjerne skulle ha mulighet til å jobbe mer med. Og så billig som minnekort og harddiskplass er nå for tiden, så er det ikke noe problem. De ekstra JPGene brukes som folk sier, til kjappe hverdagsbilder som skal fordeles rundt, og/eller som siste instans backup. Om alle andre backupdisker skulle gå åt skogen så har man i alle fall noe.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med nyere Nikon-modeller i dette henseende?

D80 og oppover kan i det minste ta jpeg i beste kvalitet + raw. Jeg har mao. muligheten på min D200, men har aldri brukt den fordi jeg ikke kan se at det gir meg noe (sikkert fordi jeg fortsatt bruker D70en mye, så jeg batchprosesserer uansett).

Forøvrig er jeg ganske enig med Aetius. Knipsing er ikke noe jeg driver med.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker egentlig begge deler fordi jeg veldig ofte er fornøyd med jpeg direkte fra kamera, og da slipper jeg en del unødvendig prosessering. Men med D70s har jeg kun mulighet til RAW + jpeg basic, dermed blir det kun RAW.
Basic-filene ligger uansett embedded i råfilene til Nikon.

Tar alle bilder i raw, og konverterer dem jeg trenger til noe. Siden det finnes programmer som kan vise råfilene direkte, trenger jeg ikke noe mer. Har også mulighet til å "fremkalle" bildene i kameraet i ettertid, så er man på tur og skal dele et bilde på en PC er det nokså greit...

Lenke til kommentar
Hva mener du? Kan man ta et bilde i RAW, og så få kameraet til å produsere en jpeg i ettertid? Eller er dette en Pentax-funksjon?
Ja, det er sånn det fungerer. Jeg tror D80 har samme mulighet, men Pentax har det i hvert fall i K10D (og Samsung i GX-10). Veldig kjekt, du har da mulighet til å tweake hvert bilde for seg, med de samme innstillingene som du har på jpg i kameraet (med tanke på tonekurver, oppskarping, kontrast etc)... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Blir foreløpig stort sett brukt jpeg.

Dette fordi jeg har hatt speilrefleks i kun 1 uke enda og knipser i vei for å teste ut forskjellige innstillinger på kameraet. Kommer nok til å bruke RAW + Jpeg når jeg begynner å fotografere :)

Kjøpte Canon Eos 30D på MPX for 4000,- inkl. kit objektiv og er allerede på jakt etter bedre objektiver til dette :)

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke skaffet meg speilrefleks tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...