Gå til innhold

hva er bensin prisen der du bor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De siste dagene har den ligget stabilt på rundt 12,95kr for 95 blyfri her i Tromsø, men den lå stabilt på 13,51kr for en liten stund siden. Forbanna drittpriser, hvordan skal det hjelpe på miljøet egentlig? Folk kjører jo ikke mindre uansett.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

det var jo en debatt får noen måneder siden der de trodde at ved å la liters prisen tilsvare 30 kr så ville folk sluttet å bruke bilen, men vi er jo avhengig av transport.

 

noe faren min alltid klager på er hvorfor vi ikke kan legge en jernbane over hele Norge, den stopper jo i Bodø, men uansett.. er ikke det logisk viss vi la alt av trailer gods blitt fraktet med tog så har jo vi stoppet litt av den "enorme utslippet" den norske bilbrukeren spyr ut. og i tillegg ville jo transporten gått raskere.

 

jeg så jo på en dokumentar på nrk for noen dager siden og skrev dette for de som er interessert.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=921583&hl=

Lenke til kommentar

Skal man bli kvitt biltrafikken må man finne alternativer. Jeg kan bruke tog/buss til jobb, men da bruker jeg 6 timer på det som tar under 2 timer med bil (tur retur). Her jeg bor er det masse fine alternativer om man jobber normal 9-16 jobb, men med en gang det blir kveld/natt/helg jobbing er det ikke noen alternativer.

 

Jeg betaler gladlig 30kr literen for å spare 4 timer reise om dagen, så bensinprisøkning er ikke en måte å få meg til å kjøre mindre bil på.

 

EDIT: hmm, etter nærmere ettertanke så betaler jeg nok ikke de 30kr literen gladlig. Høyst sannsynlig kommer jeg til å klage masse, men jeg vil likefullt betal.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

det er jo nettopp det som er problemet hvis staten setter den opp så mye, vi trenger bil uansett pris på bensin.

 

vi kunne jo ha brukt bio-bensin, men hvor mange trær må vi ødelegge får å lage per liter? så bio-drivstoff er ikke så bra uansett når du tenker på hvor mye maisplanter og annet vi må ødelegge for å tilfredsstille bensin behovet vårt i Norge. :hmm:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Bensinen er jo latterlig billig i Norge, både sett i forhold til prisene i det 20. århundre (inflasjonsjustert) og i forhold til de fleste andre steder i verden (kjøpekraftjustert). I disse miljøtider hadde det passet bedre om bensinen kostet 20-25 kroner literen, det er ingen som hadde gått konkurs av det. Bensinutgifter er tross alt en liten del av totalkostnaden ved bilholdet, og hvis jeg fikk velge mellom fremdeles lave bensinpriser og reduksjon i engangsavgift ved import av drivstoffgjerrige, moderne biler, vet jeg hva jeg ville valgt.

 

Hadde de fått til en skikkelig rushtidsavgift rundt Oslo også (minst 50 kroner), så kanskje det hadde vært mulig å komme fram for lastebiler og andre nyttekjøretøyer, samt de som MÅ bruke bil til jobb.

 

Sytingen over bensinpriser er tøysete, lav bensinpris er et incentiv for å kjøpe/beholde gamle, tunge, usikre og forurensende biler. Lav bensinpris bremser fornying av bilparken, i mange tilfeller kan man jo halvere drivstofforbruket ved kjøp av en nyere dieselbil, og da får man også økt sikkerhet, lavere miljøbelastning, bedre komfort etc med på kjøpet. Og ved en dobling av bensinprisen vil jo drivstoffutgiftene være de samme...

Lenke til kommentar

tja.. med tanke på at Kina har en liters pris på 5-7 krone literen og usa har rundt en dollar, så jeg vil konkludere med at det er en skam at prisen er så høy som den er, men en del av den dyre prisen går jo til utbygging av veier og ikke en krone blir satt til å finansiere dette, så hvorfor skal vi da betale 13 kroner literen? kan du være helt ærlig å svare på det?

Lenke til kommentar
tja.. med tanke på at Kina har en liters pris på 5-7 krone literen og usa har rundt en dollar, så jeg vil konkludere med at det er en skam at prisen er så høy som den er, men en del av den dyre prisen går jo til utbygging av veier og ikke en krone blir satt til å finansiere dette, så hvorfor skal vi da betale 13 kroner literen? kan du være helt ærlig å svare på det?

Velkommen til Norge, landet med totalt unødvendige hendelser.

 

Søndag i dag, dagen jeg hadde håpet å tanke min kjære full, droppa det når jeg så 12,30. :no:

Lenke til kommentar

mens vi snakker fikk jeg litt lyst til å legge in et annet innlegg jeg skrev for noen dager siden selv om dette ikke angår denne trådens argumentasjon :ermm:

 

 

jeg ble så irritert når jeg nettopp så på NRK som viste Norges forskning på hvordan vi skal redusere CO2 utslippet i Norge. på dette programmet sa de at bilene er den store CO2 verstingen i Norge, men det er jeg uenig i. den Norske bilbrukeren slipper ut ca 0,006% av CO2 utslippet på verdens basis, i tillegg så forurenser ikke bilene like mye som fabrikkene og oljestasjonene som er i Norge , men hvorfor kan ikke staten gå etter de store verstingene i Norge? jeg har så lyst til å være tøff når jeg sier at staten ikke ønsker dette, siden de vil tape store summer på dette og dermed ikke ønsker ikke å sette verstingene i rampelyset.

 

men store Norge her jo funnet en løsning på CO2 utslippet, de skal nemlig plante enorme mengder nye skog om råder og sier at dette vil løse problemet, vi kunne ha like godt tatt en potteplante og stukket den langt inn i eksospotta. og om ikke det var nok så vil disse nye områdene bli slik som nasjonalparkene vi har, men det som er pussig er at i disse nasjonalparkene så har skogen blitt rasert siden ingen passer på å rydde i døde trær og i alle parkene her det vist seg at etter tid at dette var en feil siden skogen døde ut, og nå mangler dyrene mat, etter at skogen sakte men sikkert dør ut blir jo det mangel på mat. og hvorfor blir det det? jo lar du dyr være i fred ikke

skyter dem blir det flere av dem og jo flere det blir jo mere mat trenger de.

selv i Steigen er jo det ulovlig å skyte elg, disse elgene drar nå i en flokk på opptil 12 - 20 dyr. og nemlig elgen har rasert enorme kvadrat kilometer skog.

 

men skal man akkurat å få bort den lille andel de norske bilene forurenser, vil staten at vi skal kjøpe miljøvennlige biller for, tja.. skal vi si 200.000 - 300.000,-? og så må jo staten ha avgifter på den nye bilen til 30.000 - 90.000,-

så vil jo du spørre hvor jeg har disse tallene fra, i går var faren min som jobbet på vare avdelingen på et bilverksted, han var på en bil utstilling i Svolvær og snakket tilfeldig med en selger av en varebil, kjøper du en splitter ny vare bil uten to ekstra seter koster det ca 80.000,- men om du tar med seter vil det koste 30.000,- som staten skal ha i tillegg til den høy prisen som en ny bil koster.

 

og nye veier kan ikke staten ha, neida.. da vil vi bruke bilen mer og dermed forurenser vi mere, men gode veier vil jo gi mindre utslipp og hvorfor? med dårlige veier må bilen bruke mer kraft og bruker da dermed mer bensin, med gode veier vil bilen jobbe lettere og dermed reduseres utslippet. men hvis vi skulle bygge vei så har jo ikke staten råd til dette, selv etter disse avgiftene.

 

- årsavgift på bil

- avgift på bensin

- piggdekk avgift

- rush avgift

- diverse små avgifter

- CO2 som andre land slipper ut (denne avgiften betaler vi i blant annet strøm

- avgift når kommunen skal asfaltere veien i din gate

 

og på toppen av det hele skal vi ha en bomstasjon som skal betale bygging av vei. og etter alle disse avgiftene så er jo det den enkelte mann i gate som skal finansiere hele veiutbyggingen i Norge. men hvor blir det av

disse pengene? spør deg selv og har du reist på E6 så vet du med sikkerhet at vei standarden i Norge er dårlig, men man har jo ikke nevnt veiene i byene i Norge, jeg kan jo ta et eksempel med Bodø. her er den gjennomsnittlige vei standarden noe å skamme seg for, enkelte plasser er hullene i veien 15cm dyp, og jeg har personlig gått ut med en linjal og målt, noen kvartaler fra meg her en vei lengde på 20 meter ca 80 hull på 10 - 20 cm i diameter på hver eneste hull, og dette er en liten prosent av Bodø, man ikke farsken har vi råd til veier, men.. vi har råd til nye skulpturer og nye kulturbygg over hele kommunen.

 

på autobanen i tyskland er imponerende, hver kilometer av veien bruker de ca 900.000€, mens lille vesle Norge ikke har råd. og noe annet som er helt på tryne er at Norske forskere sier at energi produksjonen er så skadelig på verdens basis, man vi lager jo et av og kanskje verdens reneste energi, kan dere fortelle meg hva i et vannkraftverk som er så skadelig for naturen når du samenligner atomkraftverk, gasskraftverk og kullkraftverk?

 

som systemet er i dag er det mannen i gata i Norge som skal redde verden fra globaloppvarming, til oppsummering kan man samenligne Norge, Amerika og Asias utslipp og kan dere fortelle meg hvorfor forskere mener at Norge er en av verdens største verstingene?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

CO2 fra bil er en av kildene, men langt fra noen versting i den store sammenheng. Hvis det stemmer at forskerene har sagt dette mister hvertfall jeg det lille jeg har igjen av respekt for disse, C02 hysteriet har blitt så stort at alle skal tas, og hvilken som helst som kan kalle seg forsker(til og med de som ikke er det) kan uttale seg om hvor farlig dette er.

 

Må være fint å sitte å styre et land som tjener store penger på å slippe ut CO2 samtidig som man vil skattelegge det hardt. Blir omtrent som å selge dop og tilby rusbehanlding for mangefoldige kroner etterpå :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
tja.. med tanke på at Kina har en liters pris på 5-7 krone literen og usa har rundt en dollar, så jeg vil konkludere med at det er en skam at prisen er så høy som den er, men en del av den dyre prisen går jo til utbygging av veier og ikke en krone blir satt til å finansiere dette, så hvorfor skal vi da betale 13 kroner literen? kan du være helt ærlig å svare på det?

 

Kina er fullt av fattige mennesker som jobber til en luselønn opp til 16 timer om dagen. For dem kan 5-7 kroner virke mye.

Når det gjelder USA så har man der andre ekstrautgifter som veier opp.

 

Vis man ser på bensinpris og lønnsvekst de siste 20åra så har bensinprisen ikke gått opp men ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...