SurfingElite Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 2.8 USD for en gallon eller noe. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 2. Er bensin så dyrt, sammenlignet med lønnsnivået vårt? her diskuterer vi hva vi mener om olje prisene, hva det koster i hvert enkel kommune og ikke om lønns nivået, men en ting til. hva synes du om bensinprisen i kina er rund 5-6 nok og i USA er den rund en dollar, mens i Norge er du på 12-13 kroner? Er jo nettopp det som er poenget hans. Hvis det stemmer at bensin i Kina koster 5-6 kroner er jeg overrasket over at noen av dem i det hele tatt har råd til å kjøre bil. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 2. Er bensin så dyrt, sammenlignet med lønnsnivået vårt? her diskuterer vi hva vi mener om olje prisene, hva det koster i hvert enkel kommune og ikke om lønns nivået, men en ting til. hva synes du om bensinprisen i kina er rund 5-6 nok og i USA er den rund en dollar, mens i Norge er du på 12-13 kroner? Er jo nettopp det som er poenget hans. Hvis det stemmer at bensin i Kina koster 5-6 kroner er jeg overrasket over at noen av dem i det hele tatt har råd til å kjøre bil. Middelklassen der har god råd. Og de er mange................................selv om de bare utgjør 15 %. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Men prissamarbeid er forbudt, så hvis prisen er kunstig høy er det en annen sak. Edgeworth price cycle har blitt brukt i stor grad til å forklare prising mellom bensinstasjoner. At bensinstasjoner har en tendens til å lokalisere seg tett ved siden av hverandre (som bilforhandler mm og forklares av "Selge brus på stranden prinsippet") gjør at de har god oversikt over hverandres priser. Drivstoffavgiftene (bensinavgiften og autodieselavgiften) er bruksavhengige motorvognavgifter som skal prise samfunnsøkonomiske kostnader ved bruk av kjøretøy, som bl.a. ulykker, kø, støy, lokale utslipp og veislitasje. Den som er glad i departemental newspeak (eller har eksamen i sos.øk.) kan jo bryne seg på denne: En riktig utformet miljøavgift skal i prinsippet settes lik marginal ekstern kostnad ved det samfunnsøkonomisk optimale nivået på utslipp, jf. kapittel 5. Miljøavgiften tilsvarer da den marginale rensekostnaden. Riktig utformede miljøavgifter sikrer at markedsprisene på miljøskadelige aktiviteter samsvarer med reelle samfunnsøkonomiske kostnader. Dermed oppnås en samfunnsøkonomisk effektiv bruk av ressurser. Eksternaliteter Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 i bergen fant jeg en bensin stasjon som var helt nede i 10-11kr :O men det var på mandag morgen og da er jo bensin prisen ofte lavere samme med søndag kveld, men ellers ligger de på 12+ her i bergen Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Mener jeg så dieselprisen var på 12 blank når jeg kjørte hjem fra jobb istad. Kikker ikke på bensin men, kan aldri tenke meg denne var noe lavere . Var Trondheim i dette tilfellet. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Oslo, 11.25 kr literen Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Var oppe i 12.74 for litern (95 blyfri). Midten av Oppland. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Uno X på Kjørbekk (Porsgrunn) hadde 11.18 i dag................ *fylle* Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Oslo, 11.25 kr literen ikke mer? det var jo billig Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Oslo, 11.25 kr literen ikke mer? det var jo billig Så det både på Esso på Ryen og Shell ved Nydalen sånn ca rundt 1000 og 1400. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Pleier å være billigst på søndagskvelden. Ikke lenge siden jeg fylte for 9,89 på Jet på nittedal. Men prisen pleier å ligge fra 10-12,80 avhengig av dag og stasjon. Litt morro er det jo at prisen litt utenfor oslo som regel er mye lavere enn i oslo. Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Uno X på Kjørbekk (Porsgrunn) hadde 11.18 i dag................ *fylle* Uten å skryte på meg lokalkjennskaper, men kjørbekk er vel i Skien? 11.69 for 98 på uno-x på herøya i formiddag. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 13.04 for blyfri 95 på Løkken Verk. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Rasshølan i området skal ha 12-13 spenn for 95 i Oslo området atm. Tanker alltid på søndager dog, har en gang vært så lavt som 10,03 ved en Esso stasjon! Da tanka jeg så bilen sprengte. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Mente det var på 12.28 på Esso'en på Stabekk i Bærum da jeg kjørte til jobb. Endret 6. mars 2008 av GnoMiz Lenke til kommentar
parleur Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Her på Heimdal er det 12.60 i dag. Hva med folk i nord, har man ikke tilgang til billig bensin med tanke på Russland? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) i bergen fant jeg en bensin stasjon som var helt nede i 10-11kr :O Hvor i Bergen var dette? Garantert ikke Fana. Endret 7. mars 2008 av SurfingElite Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Var i moss for noen uker siden, der var den utrolige 10.39! Ble fort full tank da. Her hjemme( ski-Oslo) Så er den på 12.11 sist jeg så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå