Gå til innhold

hva er bensin prisen der du bor?


Anbefalte innlegg

i bodø så er den gjennomsnittlige prisen 12,13kr og for noen dager siden var den helt opp i 12,59kr selv om den har vært høyere. og noe jeg reagerer sterkt på er en avtale bensinstasjonene i hele Bodø har inngått, alle bensinstasjonene har avtalt samme pris daglig, konkurransetilsynet skulle orde eller se på dette problemet for noen år siden men de kom aldri, så derfor lurer jeg på om de ble betalt for å stikke av :hmm:

 

den eneste stasjonen i hele Bodø kommune er 2 til 3 øre billigere enn de andre, en siste ting som jeg reagerte sterkt på var på nyhetene for noen ukersiden i Sørlandet, en hel kommune fikk sjokk da bensinprisen fikk en rekord dyr liters pris på hele 11,78 kr. derfor lurer jeg på om bensinprisen i nordland og lengre opp er dyrere slik at de i Sørlandet ikke skal betale så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, høres litt usannsynelig ut men vet jo aldri. Jeg fyller bestandig mandag morgen før jobb. Da pleier den og ligge alt mellom 10.50 - 12.50. Spretter gjerne en krone opp litt utpå mandagen.. Og her(Porsgrunn/Skien) varierer det fra stasjon til stasjon, de ubemannede ligger alltid ca 10 øre billigere..

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
sist jeg kan huske bensinen har vært nede i 10,50 kr var som ca 7-9 år siden.

men hvor i landet kommer du fra siden prisen er så lav?

Jeg fyllte for 10,39 en mandag morgen for 2 uker siden ca. I Lørenskog forøvrig. Prisene varierer ekstremt, denne uka har jeg venta på at det skulle krype under 11 men i går kveld MÅTTE jeg fylle og da ble det for over 12 tror jeg :-/

Lenke til kommentar
sist jeg kan huske bensinen har vært nede i 10,50 kr var som ca 7-9 år siden.

men hvor i landet kommer du fra siden prisen er så lav?

 

Porsgrunn..

Sør-Østlandet, to timer sør for Oslo.. Var under 10 kroner i høst husker jeg, hadde bilen til rep og fikk ikke fyllt :(

Lenke til kommentar

At bensinen er dyrere i Nord-Norge er ikke urimelig, dersom vi skal legge markedsprinsipper til grunn. Det er rett og slett lengre avstander man må frakte besinen får å forsyne færre kunder enn i Sør-Norge. Skulle prisen vært den samme hadde folk på Sørlandet subsidiert frakten nordover.

 

Men prissamarbeid er forbudt, så hvis prisen er kunstig høy er det en annen sak.

 

Ellers er bensinprisene så høye som de er fordi oljeprisen er høy for tiden, opp fra 70 dollar fatet for et år siden til 100 dollar nå. Det er ikke unikt for Norge. Eneste måten vi kan gjøre dem lavere er å senke de offentlige bensinavgiftene. De utgjør drøy fire kroner per liter (momsen ikke medregnet).

 

Et råoljefat er ca 160 liter, med en dollarkurs på 5,30 kroner betyr det at råoljen koster oss 3,30 kroner per lite bensin. Det er antagelig rimelig å gange dette med 1,5 for å dekke rafffinering, frakt og fortjeneste til selskaper og forhandlerledd. Så kommer moms på toppen og dermed får vi en markedspris på 6-7 kroner uten offentlige avgifter utover moms.

 

Men om det er riktig/forsvarlig/whatever er en annen diskusjon.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

kom til å tanke på noe hvis prisen er dyrere lengre opp i landet.

som jeg har forstått det så pumpes oljen opp i nordsjøen transporteres fra nordland til Sørlandet en plass og blir gjort om til bensin og diesel og så transporteres den tilbake til nordlandet. hvis dette er et tilfelle så ville jo vi ha spart mange kroner hvis råoljen som kommer direkte fra nordsjøen og blir omgjort til bensin og diesel i nordland og så transporteres rundt om i landet. man slipper jo den ekstra transporten :hmm:

Lenke til kommentar

Med tanke på hva man allerede betaler for å eie en bil (lån, forsikring, årsavgift) så synes jeg det er svinaktig dyrt for bensinen. Om det stemmer som Tom sier at markedsprisen ligger på 6-7 ,- literen så vil det med andre ord si at staten tar 5-6 ,- per literen i offentlige avgifter. Hvorfor?

 

Synes prisen på bensin er alt for dyr, her koster det rundt 13 kr literen, og det kjennes på pengeboka når du fyller bensin for opp mot 1500 ,- i månden, det er alt for mye mener jeg. Og ikke får man mye igjen for dette heller om man bruker bilen til å kjøre på jobb.

Lenke til kommentar
Med tanke på hva man allerede betaler for å eie en bil (lån, forsikring, årsavgift) så synes jeg det er svinaktig dyrt for bensinen. Om det stemmer som Tom sier at markedsprisen ligger på 6-7 ,- literen så vil det med andre ord si at staten tar 5-6 ,- per literen i offentlige avgifter. Hvorfor?

 

 

Fordi velgerne av våre udugelige politikere mener at den politikken med at staten tar mesteparten av dine penger og bruker de på hva DE vil og ikke hva du som enkeltperson vil er greit. Hadde det ikke vært for udugelige politikere hadde denne politikken fungert, men faktumet er at de greier å sløse enorme summer på dritt, rett og slett.

 

jeg føler at alt statlig her i Norge er gjort halvveis.

Endret av sull
Lenke til kommentar
Med tanke på hva man allerede betaler for å eie en bil (lån, forsikring, årsavgift) så synes jeg det er svinaktig dyrt for bensinen. Om det stemmer som Tom sier at markedsprisen ligger på 6-7 ,- literen så vil det med andre ord si at staten tar 5-6 ,- per literen i offentlige avgifter. Hvorfor?

Staten tar 4,17 kroner (tror jeg) per liter i bensinavgift. Så tar de selvsagt(!) moms også på disse pengene, altså 5,25 kroner i avgift til sammen. I tillegg tar de moms på resten av bensinprisen, men det er en annen diskusjon.

 

Hvorfor? Fordi de kan. Offisielt er begrunnelsen denne:

 

Drivstoffavgiftene (bensinavgiften og autodieselavgiften) er bruksavhengige motorvognavgifter som skal prise samfunnsøkonomiske kostnader ved bruk av kjøretøy, som bl.a. ulykker, kø, støy, lokale utslipp og veislitasje.

Den som er glad i departemental newspeak (eller har eksamen i sos.øk.) kan jo bryne seg på denne:

 

En riktig utformet miljøavgift skal i prinsippet settes lik marginal ekstern kostnad ved det samfunnsøkonomisk optimale nivået på utslipp, jf. kapittel 5. Miljøavgiften tilsvarer da den marginale rensekostnaden. Riktig utformede miljøavgifter sikrer at markedsprisene på miljøskadelige aktiviteter samsvarer med reelle samfunnsøkonomiske kostnader. Dermed oppnås en samfunnsøkonomisk effektiv bruk av ressurser.

 

Politiske myndigheter har på en rekke områder vedtatt konkrete miljøpolitiske målsettinger i form av internasjonale bindende avtaler (for eksempel Kyotoprotokollen og Gøteborgprotokollen, se nærmere omtale i kapittel 4) eller rent nasjonale målsettinger. Slike målsettinger samsvarer ikke nødvendigvis med de samfunnsøkonomisk optimale utslippsnivåene. Et gitt utslippsmål oppnås til lavest mulige kostnad når miljøavgiften settes lik verdien på den marginale rensekostnaden ved dette målet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
At bensinen er dyrere i Nord-Norge er ikke urimelig, dersom vi skal legge markedsprinsipper til grunn. Det er rett og slett lengre avstander man må frakte besinen får å forsyne færre kunder enn i Sør-Norge. Skulle prisen vært den samme hadde folk på Sørlandet subsidiert frakten nordover.

 

Var av den oppfatning at det faktisk eksisterer slike subsidier? Jobber selv på Mongstad og her har vi en bensinstasjon cirka 1 km unna, men der er prisen a la Nordlandseksempelet. De andre bensinstasjonene i regionen ligger på samme nivå. Nå kommmer det kanskje inn et konkurranseaspekt i tillegg da. Er det noen som vet hva prisen ligger på i Bergensområdet (der det kanskje er større konkurranse)?

Lenke til kommentar
1. De lengst nord har lavere inntektsskatt. Slutt å klag.

 

2. Er bensin så dyrt, sammenlignet med lønnsnivået vårt?

her diskuterer vi hva vi mener om olje prisene, hva det koster i hvert enkel kommune og ikke om lønns nivået, men en ting til. hva synes du om bensinprisen i kina er rund 5-6 nok og i USA er den rund en dollar, mens i Norge er du på 12-13 kroner?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...