Gå til innhold

Mye negativt om Islam/muslimer på vg.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt seriøst: Jeg kjenner en del muslimer. Fine og ok folk alt sammen, men det er enkeltpersoner (kjenner både noen gale muslimer og gale nordmenn også da)

Men når vi ser STORT på det. Finnes det noe positivt med muslimer som er så positivt at det kunne vært en nyhet i VG? Jeg er ikke rasist, men synes kanskje muslimene lager litt mye krøll for seg selv.

 

Håper noen skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Jeg er luta lei av å høre folk si at dette bare er ekstremister som er i klart mindretall. Ekstremisme er mye vanligere enn vi liker å tro. Titusenvis av rasende demonstranter i Khartoum nylig. Muslimer flest er greie (de muslimene du kjenner er så klart greie, fordi du ikke ville valgt kuksugere som venner), men det er faen meg mange som er skutt i huet også.

Lenke til kommentar
Jeg er luta lei av å høre folk si at dette bare er ekstremister som er i klart mindretall. Ekstremisme er mye vanligere enn vi liker å tro. Titusenvis av rasende demonstranter i Khartoum nylig. Muslimer flest er greie (de muslimene du kjenner er så klart greie, fordi du ikke ville valgt kuksugere som venner), men det er faen meg mange som er skutt i huet også.

 

Jeg er forsåvidt enig. Det er en grunn til at ekstremistene får overleve, vokse og bli flere. Se på palestinerne. "Vi skyter raketter på de dumme israelerne som skyter oss - stakkars oss, det er de dumme israelerne som er slemme"

Jada israel overragerer, men om naboen satt og skjøt raketter på huset mitt dag etter dag og ikke fatta det når jeg sa nok er nok, så hadde jaggu jeg tatt fram hagla også.

 

Kan ikke bare Bush teppebombe hele midtøsten? Så kan vi plante skog der og motvirke CO2 istedet?

 

Kanskje Bibelen har rett alikevell at slaget som gjør slutt på alt vondt (armagedon) skal skje i midtøsten?

Lenke til kommentar

Så lenge de moderate muslimene (de finnes) gir sin stilltiende - og i noen tilfeller, ikke fullt så stilltiende - støtte til de som tyr til ekstremisme, kommer sistnevnte til å vokse i antall, innflytelse og makt.

 

De trenger en reformasjon for å endevende hele religionspraksisen sin, men har de en Martin Luther?

Lenke til kommentar
Hva er en moderat muslim? En som egentlig ikke tror på Koranen?

 

"Moderat muslim" er et litt tullete, men typisk vestlig begrep. Kan antageligvis omsettes til "Muslimer som ikke lager bråk"

 

Denne oppsummeringen her (av en professor) er egentlig brukbar:

 

there are three types of Muslims.

Militants, like al-Qaida members, want to restore God’s law. Because they believe all human beings are born Muslim, they think their actions are for the good of mankind, Kelsay said.

The second group, which is the vast majority of Muslims, supports an Islamic state but objects to how groups like al-Qaida try to establish it. They believe the problems that plague the West are based on too much freedom and a lack of a moral compass; the fruit of not having a religious establishment, Kelsay said.

The third group, which is the smallest, is Muslim democrats."

http://www.nwfdailynews.com/article/12409

 

De "moderate" er de i midten, men som man ser av beskrivelsen er det ikke akkurat en lystig gjeng. Mye stilltiende aksept ute og går hos de såkalt moderate, mens det er de demokratiske muslimene som legger hodet på blokka.

 

At det bare er dårlige nyheter om muslimer er nok litt selve nyhetskonseptets "feil" også. Det er ingen som springer på TV for å si at en eller annen fyr i Midtøsten sa noe klokt i dag, selv om det har skjedd. Det blir egentlig det samme som at norske gladnyheter stort sett havner i Norge Rundt, (evt. Distriktsnyhetene) og ikke på Dagsreveyen.

Men ingen kan skylde på media for at det blir veldig mange dårlige nyheter.

Lenke til kommentar

Innen sufismen er de fleste balansert, men sett under ett er den rettningen i mindretall.

 

En ting jeg har lagt merke til i slike debatter rundt de fæle muslimene er at mange på den andre siden er like rabiate i sine ytringer, hmm.. ja, det er mye rart folk sier i affekt. Ingen i denne tråden jeg siktet til, men har vært moderator på et annet forum og når noen går tom for argumenter så går de over på det emosjonelle.

 

Btw.. insj Allah!

Lenke til kommentar

Etter min mening finnes det egentlig ikke ekte muslimer; i likhet med alle andre religiøse ignorer de delene som ikke passer dem.

 

Militante ekstremister gjør jo også dette.

 

Men det har kommet mye negativ omtale om muslimer i det siste, men det er vel kanskje mer det at mediene er blitt mer oppmerksom på akkurat dette etter hendelsen med karikaturtegningene.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye postivt å skrive om islam nei :whistle:

 

BTW: litt offtopic men, traadstarter: Har du noe annet liv enn hardware? :p Du har samlet mer innlegg på 16 dager, enn jeg har gjort på et år!(og jeg føler meg aktiv) 54 innlegg daglig er ganske drøyt, forsetter du sånn er det ikke lenge før du har mest på dette forumet :roll:

Lenke til kommentar

Et par grunner på hvorfor det står så mye dritt om muslimer.

 

1. Hver gang muslimene gjør eeeeeen liten feil så trykker media det opp på første side.

 

Eks...

En sliten muslimsk mann skal hjem etter en lang dag på jobben. Han får en bot får å ha parkert feil. Havner i en liten krangel med parkeringsvakten. Det går heftig for seg og før de vet ordet av det har de havnet i en liten "fight".

Neste dag i avisa...

 

Gal MUSLIMSK man ANGREP parkerings vakt!!!

 

 

2. Terroristene ødelgger mye for resten av de "ordentlige" muslimene.

 

Eks...

Terroristene som er slemme, mordere, kalde, LITE troverdige mennesker som skriker "jihad!!!", "Allha!!" mens de sprenger seg selv i lufta, er liksom muslimer. Dooh! Muslimene har sagt mange ganger "Terroristene har ingenting med oss å gjøre!!" men dere tror mer på terroristene (som som sprenger familiene deres i lufta) enn muslimene.

 

3. A-gjengen, B-gjengen, young guns osv.

 

Eks...

Veldig enkelt. Innvandrere= muslimer= bråk= gjenger= gre alle over en kam. Jeg har ikke anelse på hva jeg gjorde der så ikke spørr engang. Håper du skjønte.

Var ikke så enkelt likevel.

 

Flere grunner kommer! Men er såpass trøtt at jeg svimmer nesten av, såpass at du hører et klart "krssjjjj" når jeg blunker, såpass at hjernen min streiker og såpass at senga mi har forbandlet seg til huldra og synger en nydelig sang....

Lenke til kommentar

Både Bibelen og Koranen inneholder mye som kan tolkes til fordel for ekstremisme og fundamentalisme. I tillegg kan nevnes det faktum at mye av den vestlige og mer moderne verden har Kristendom som sin religion, der Islam holder sted i generelt mindre utviklede og fattigere deler av verden. Dette er nok en viktig faktor. Om Islam (som er en relativt ung religion) med tiden kommer til å utvikle seg i samme retning gjenstår å se.

 

Trenden er uansett i deler av den vestlige verden at man velger bort de mer fundamentalistiske tolkningene av Bibelen og beholder det som omfatter blant annet etikk og moral, og som stort sett går på det samme enten man er religiøs eller ikke.

 

Fremmedfrykt har vært en grunnleggende menneskelig egenskap i uminnelige tider. Folk reagerer gjerne sterkt når andre gjør en feil, og vi velger å se bort i fra våre egne feil. Narsissisme er nok ganske så menneskelig. Det at media gladelig hiver seg på denne bølgen er smakløst, men folket betaler for saftig sladder om andres tabber, enten det er Se & Hør om kjendiser eller VG om muslimer.

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

Et post er slettet. Invendinger taes ikke i tråden men PM til moderator :)

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...