Gå til innhold

Finne mac adresse på nettverket

Illyria

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det er mulig å spore noen som har vært på et trådløstnettverk. Om det på noen som helst måte lå igjen en mac adresse eller liknende. Hva må til for at dette skal være mulig? Så lurer jeg på hvorfor alle pcene på en trådløs ruter får samme ip-adresse når de er på internett, ikke på lokalnett?

Håper noen kan hjelpe meg:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg lurer på om det er mulig å spore noen som har vært på et trådløstnettverk. Om det på noen som helst måte lå igjen en mac adresse eller liknende. Hva må til for at dette skal være mulig? Så lurer jeg på hvorfor alle pcene på en trådløs ruter får samme ip-adresse når de er på internett, ikke på lokalnett?

Håper noen kan hjelpe meg:D

På et nettverk er det ofte en DHCP-server som deler ut ip adresser. Denne har en oppføring på mac-adresse for folk som har fått ip. Det kan finnes logger på dette i den trådløse ruteren.

Hvorfor folk i et lokal nettverk deler på en felles Offisiell Ip er grunnet mangelen på unike Ip adresser i verden og sikkerhet kommer inn i bildet..

Lenke til kommentar
Åjja, men vet du hvordan man får tilgang til DHCP-serveren? Det er på min router så jeg er administrator.

Takk=)

Den har en ipadresse du kan skrive inn på en nettleser der du kan konfigurere routeren.

Du bør da koble til routeren med kabel og se hvilken gateway den gir deg. på kjør. skriv: cmd

deretter skriver du inn: ipconfig /all i den boksen som kommer.

Skriv inn gateway Ip-en i en nettleser og du er inne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...