Gå til innhold

Beste Linux distrubsjon?

Laka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er smak og behag du....

For øyeblikket benytter jeg slackware, men skal prøve LFS (Linux From Scratch) snart.

Men er du ny kan jeg anbefale RedHat/Mandrake, da helst RedHat siden Mandrake sliter litt øknomisk.

Viss du vil lære noe, så er slackware en fin ting. Den er ikke så "ferdigoppsatt" og lett å skjønne som RedHat/MDK.

Men den er (etter min erfaring) raskere en RedHat 8 som var en generelt treg distro.

Lenke til kommentar

Jeg mener Slackware er best. Jeg begynte med Slackware som newbie og tror jeg har lært mye av det. Jeg klarer ikke og kjøre noen annen distro, siden jeg føler jeg ikke har "kontroll" over systemet på f.eks. RedHat og Mandrake, så mye møl som kjører og alt er ferdig konfigurert. Slackware gir deg total kontroll over systemet.

Lenke til kommentar
Den beste linux distroen ville vel bli den du laget selv....

Ja, helt klart at man kan sitte og lage en ny linux distro selv uten å ha prøvd noen andre distroer...

Han spurte hvem som ville være best.. den beste er alltid den man lager selv.. Da får man med alt man trenger, og ikke alt man ikke trenger...

Selvlagd, er vellagd .. eller noe i den duren :yes:

Lenke til kommentar
Selvlagd, er vellagd .. eller noe i den duren :yes:

Det er klart at neste Linux prosjekt på min PC skal være LFS (linux from scratch). Dersom jeg i tillegg klarer å føre en skikkelig loggbok over prosessen skal man ikke se bort ifra at jeg kommer til å lære ganske mye :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37
Jeg mener Slackware er best. Jeg begynte med Slackware som newbie og tror jeg har lært mye av det. Jeg klarer ikke og kjøre noen annen distro, siden jeg føler jeg ikke har "kontroll" over systemet på f.eks. RedHat og Mandrake, så mye møl som kjører og alt er ferdig konfigurert. Slackware gir deg total kontroll over systemet.

jepp, sånn er det med meg og! installerte red hat, men skjønte nesten ikke noe. Liker slackware jeg. Skal teste Debian snart, men den klikker under installering!!? :shrug:

Lenke til kommentar

Kan sterkt anbefale Suse 8.1 8)

En meget proff distro som virker stabil og oversiktelig.

Installerte den nettop over FTP, og den installerte all hardware greit

(les disker, raid kontroller, audigy, Nvidia ti4200, CD-R etc) uten probs!

Til og med Nvidia driverne gikk helt glatt inn :yes:

Lenke til kommentar

Suse er en god distro, men eg vil ikkje sei at den er noko start distro... Eg har Suse var litt vanskelig i begynnelsen (har LITT innvikla Hardware, der chipsetet mitt ikkje var heilt i sitt ess...... (gammalt chipset!) ) Men det går å lære seg det fra scratch... Folk meiner og at SuSe er ein litt u-standard det vil sei at dei kjøyrer (men berre litt da!) sitt eige løp med div ting i systemet sitt... men SuSe er en VELDIG god og GJENOMMFØRT distro!

5/6 i scor

Lenke til kommentar

Jeg tror også Suse er på høyde med mdk/rh.

Problemet er at det er så få som bruker Suse. Dette kommer av at de ikke gjør isoer tilgjengelige for nedlasting. Meldingstrafikken her på forumet og på kilde nr. 1 for løsninger på problem, usenet, er betydelig høyere for mdk/rh enn for Suse.

Kan man lese tysk går det sikkert litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...