Gå til innhold

USA-tur, road trip fra NY til LA

Anbefalte innlegg

Jeg og dama skal kjøre gjennom USA til sommeren og tenkte å spørre om generelle råd og tips. Ruta finner dere her, den er ganske midlertidig men grovt sett blir den slik. Flyr til NY 23 juni, blir der et par dager og henter deretter ut bil fra AVIS. Alt bestilt gjennom Kilroy. Vi er fremme i LA omtrent 23. juli slik vi har beregnet nå men her er det muligheter for slakk. Vi må være hjemme i Norge ca 2-3. august, men vi hadde håpet å rekke en snartur innom typ Cuba/Mellom-Amerika/random kul ferieøy på veien hjem.

Spørsmål:

1. Hva synes dere om ruta? Stoppestedene (overnattinger, noen av stedene blir vi en ekstra dag eller to) er vist, er det flere steder som er verdt en lengre stopp på ruta? Rutevalget fra Dallas-ish til Las Vegas er jeg ekstra åpen for innspill på, kan feks kjøre nord til Amarillo istedet?

2. Angående bil. Er det noen som har gjort lignende og kjøpt bil der borte isteden for leie? Erfaringer? Tips?

3. Trenger en bra GPS for å rettlede meg på de 9k km jeg skal kjøre. Noen spesifikke tips til GPS, og bør jeg kjøpe i Norge eller vente til jeg kommer til NY?

4. Forslag til stoppesteder på vei tilbake fra LA? Som nevnt har vi tenkt på feks Cuba. Jamaica ble nevnt av Kilroy, noen kjentsfolk skal innom den Domunikanske republikk. Kan regne med å ha ca en uke til disp fra LA til vi må være i Norge.

Setter stor pris på innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg kjørte strekningen New York - San Francisco sommeren 2003. Fulgte da i hovedsak I-40 via stoppesteder som DC., Nashville, Memphis, Oklahoma City, Grand Canyon, Las Vegas, Los Angeles og til slutt opp til Frisco. Vi brukte 1 måned på turen, inkludert 4 dager i NY, 6 dager i LA og 4 dager i SF.

Under har jeg forsøkt å svare på spørsmålene dine utfra egne kunnskaper og erfaringer uten at dette på noen måte er "fasitsvar".

1. Jeg håper du er glad i å kjøre, for denne ruta er vanvittig lang. Ikke gjør den feilen at du skal ha med deg "alt" på en tur og ender med å haste fra sted til sted. USA er uendelig stort, og du kan uten problemer bruke en måned bare i New York eller Florida. Skjønner at det kan være vanskelig å prioritere, men å få sett alt på en måned kan du uansett bare glemme. Ut fra egne erfaringer mener jeg at du har lagt opp et alt for tett løp med veldig mange lange kjøredager. Mitt fremste tips er å korte inn kjøreruta dramatisk, evt. beregne vestentlig lengre tid. Unngå å kjøre for mye Interstate. Fremkommeligheten på interstaten er høy, men du ser ikke mye spennende fra disse veiene. Velg heller litt mindre veier. Unngå dagsetapper som er særlig mye lengre enn 40 mil, ha ihvertfall ikke mange av disse etappene.

Skal jeg likevel ta utganspunkt i ruta du har lagt opp, har jeg følgende tips å komme med:

-Kjør et lite stykke vestover på I-66 fra DC (ca 6 mil). Kjør så sydover gjennom Shenadoah Valley Nat. Park og følg Blue Ridge pkw videre. Dette er USA sin mest besøkte Nasjonalpark og absolutt verdt et besøk.

-Kjør US 90 mellom San Antonio og El Paso og få med deg Big Bend Nat. Park (den lille grønne flekken helt syd). Skal visstnok være veldig flott. Å følge I-10 hele veien her vil ihvertfall være en skam.

-Få for all del med deg Grand Canyon når du først er i Arizona.

-Når du kjører fra Flagstaff til Kingman kan du velge å kjøre Route 66 et stykke - dette er pr. i dag det lengste sammenhengende stykket som er igjen av moderveien og absolutt verdt å få med seg.

-Kjør via Death Valley og få også med deg Yosemite nasjonalpark mellom Vegas og SF.

Avstikkerne ovenfor krever selvsagt ytterligere med tid og nettopp derfor anbefaler jeg deg å korte ned ruta - for å få tid til å se det som faktisk er verdt å se på veien!

2. Lei bil. Det er billig, du slipper å få ødelagt ferien hvis bilen bryter sammen og du slipper en helvetes papirmølle. Skulle du vært i USA 6 måneder ville saken stilt seg noe annerledes. Å kjøpe bil i USA for en norsk statsborger er forholdsvis komplisert.

3. Kjøp i USA. Er nok vanskelig å få tak i Navigasjonssystem med amerikanske kart her i Norge, vet heller ikke om de vil funke i USA. Avis tilbyr leie av Navigasjon for ca 10 dollar pr. dag, men med en måned på veien lønner det seg kanskje å kjøpe.

4. Jeg var på Cuba i 2005 og kan absolutt anbefale dette reisemålet. Forholdet mellom Cuba og USA er imidlertid ganske kjølig, og det er forbudt for amerikanske statsborgere å reise til Cuba, med andre ord finnes det ingen ordinære flyruter mellom landene. Når sant skal være sagt synes jeg vel egentlig at reiseplanen din er mer enn ambisiøs nok som den er og vil heller anbefale deg å bruke den siste uka i USA. Flett den inn i resten av reiseplanen slik at dagsetappene blir overkommelige. LA er forresten en by du gjerne kan bruke en uke i. Fine strender er det der også hvis du vil slacke.

Et siste tips: USA om sommeren er varmt, og så godt som hele ruta di går gjennom varme områder. Regn med 30-40 grader i skyggen. Gjennom ørkenen mellom Vegas og LA hadde vi 50 grader!

Bare spør hvis du har noen flere spørsmål. Jeg ønsker dere en riktig god tur, men tro meg når jeg sier at reiseplanen er alt for stram slik den fremstår i dag!

Lenke til kommentar

Å kjøre nr. 5 fra Las Vegas til SanF kan bli litt kjedeligt, kjør heller igjennom Death Valley. Så får du sett det også!

Kjør nord fra Las Vegas til Beatty og kjør så igjennom parken til Lone Pine, derifra opp til Mammoth Lakes som er en flashy liten by for skiturister. Derifra kan du våge deg igjennom yosemite passet, men det er som regel stengt om vinteren. Om det er det fortsetter du opp til Lake Tahoe, med et stopp i Virgina City som er en søt liten by oså kjennt fra Tvserien Bonanza. Derifra inn til Sanf, via Sacramento. På den måten kommer du også den "riktige" veien inn i Sanf. Altså via Golden gate:)

Litt mye og det tar nok noen ekstra dager. men det er gøy.

Ruten du har valgt Flagstaff-Las Vegas er en bra rute!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd her, men jeg og noen kompiser vurderer en roadtrip i USA, en ganske "laidback" tur som vi kommer til å evt. sette av 1-2 måneder til. Den turen satt opp her virker jo på mange måter "perfekt" da man får med seg fantastisk mye.

Lurer svært på hvordan denne turen her gikk :)

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd her, men jeg og noen kompiser vurderer en roadtrip i USA, en ganske "laidback" tur som vi kommer til å evt. sette av 1-2 måneder til. Den turen satt opp her virker jo på mange måter "perfekt" da man får med seg fantastisk mye.

På 1-2 måneder burde denne ruten passe.

På en treukers blir det mye stress og lite ferie.

Det finnes få ting så kjedelig som amrecian highways.

Ville tatt turen ned til Mexico Gulfen via Panama City.

Stopp gjerne i Apalachicola og føl på roen,

før dere følger gulfen til Pencacola.

Lenke til kommentar

På 1-2 måneder burde denne ruten passe.

På en treukers blir det mye stress og lite ferie.

Det finnes få ting så kjedelig som amrecian highways.

Ville tatt turen ned til Mexico Gulfen via Panama City.

Stopp gjerne i Apalachicola og føl på roen,

før dere følger gulfen til Pencacola.

Så du mener at turen egentlig er kjedelig? Kan se for meg at det blir mye kjøring ja, samtidig som det blir mye stopp i forskjellige byer og aktiviteter.

Lenke til kommentar

Så du mener at turen egentlig er kjedelig? Kan se for meg at det blir mye kjøring ja, samtidig som det blir mye stopp i forskjellige byer og aktiviteter.

Ren transport er kjedelig. Fra Highwayen ser en ikke stort annet enn vei, biler og trær plantet for å skjerme omgivelsene.

Det å ha tid til småveier og stopp på småsteder er absolutt ikke kjedelig.

Google spyttet ut at denne turen skulle ta 92 timer.

Vi snakker da 92 timer ren kjøring og det på de raske veiene.

Med andre ord ca. 4,5 timer ren transport hver dag på en en treukers.

I tillegg kommer måltider, bensinfylling, køer rundt byer etc.

Deretter skan en finne hotell og sjekke inn før en er klar for å oppleve noe annet.

Det er mulig andre drar til USA for å kjøre motorveier, men etter to ferier der borte anbefaler jeg alle å bruke dagene til mer spennende ting.

StoreMy

Lenke til kommentar

Så først nå denne tråden jeg også. Hadde jeg derimot sett den før vedkommende skulle reist, så tror jeg at jeg hadde anbefalt å ta fly fra New York til feks Chicago, og kjørt derfra. Tror det er mange som har vært lite eller aldri i USA før som ikke helt forstår seg på faktisk hvor latterlig stort USA egentlig er. Har allerede kjørt både gamle veien langs kysten og den kjedelige ruta i fjeller og ørken fra LA til SF 2 ganger nå, og bare den "korteste" veien strekker seg til 7 timer èn vei.

StoreMyen summerer forsåvidt opp alt annet jeg hadde i tankene, men ikke gadd å skrive ned. Med unntak av når egne barn er gamle nok til å bli med på en av turene til USA, så tviler jeg på at jeg noen gang gidder å kjøre så langt igjen der borte. Ja, det er lettvint å kjøre der borte pga gode veier (Tenk Tyskland), men fytti grisen så kjedelig det er.

Sparer seg mye brydderi med å like greit fly noen ekstra etapper mens man er der borte, selv om det er relativt kostbart, akkurat som innenlands i Norge er.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...