Gå til innhold

Diskusjonstråd for rimelige objektiv til Canon EOS serien


Anbefalte innlegg

Når det gjelder bildekvalitet er dermed forskjellen adskillig mindre,faktisk er det omtrent umulig å finne forskjeller på bilder opp mot 180 mm, men derfra og ut kan en se enkelte forskjeller, dog ikke store.

Vil vel si at 70-300 er like skarp på 300 mm som 55-250 er på 250 mm.

Hei! Har du lest den nyeste utgaven av bladet "digital foto"? For der står det dette om objektivene:

Bldekvaliteten er klart bedre, særlig i teleområdet.

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan de har kommet frem til dette, men det er i hvertfall det DF mener..

 

Edit: Ang. øyenstikkere-debatten er Mr. Olsen, med sine macrobilder tatt på 150mm er bevis på at det er fullt mulig å ta knallgode bilder på den brennvidden..

 

Abbonerer på bladet,men vurderer faktisk å si det opp nettop fordi det står mye rart og/eller mye "gammelt" nytt når det kommer ut .

Nå har det seg slik at jeg sitter med begge objektivene her 55-250 IS og 70-300 IS og jeg har testet en del med disse og det jeg har kommet frem til er at disse to er temmelig like helt opp til rundt 150-170 mm over det drar 70-300 fra en del,det kan du se bla ved å forstørre opp bildene.

Men begge linsene taper seg litt jo mere en zoomer og en kan si at 55-250 er tilnærmet like skarp på 250 mm som 70-300 er på 300mm, dette ser ut til å stemme rimelig bra med det som står feks her:

 

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

 

Personelig har jeg solgt 55-250mm den nye eiern har bare ikke hentet den enda (kommer i kveld)

Når vi snakker om byggekvalitet så er ikke det et tema for alle EF objektiv er betydelig bedre bygget enn EF-S og det er vel der en finner den største forskjellen mellom disse to.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okai, om det er din mening, så. Jeg har ikke erfaring med noen av dem, så jeg skal ikke uttale meg sikkert om noe som helst. Lykke til med nytt objektiv da :)

 

Jepp,poenget er uansett at Canon EF-S 55-250mm f/3,5-5,6 IS er et godt objektiv og gir utrolig mye for pengene.

Dette viser jo tester også,at det så blir slått av et EF objektiv som koster over dobbelt så mye skulle vel bare mangle, etter min mening .

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Som sagt så bruker jeg en Canon 55-250 mm IS til ca 2400 kr og er svært godt fornøyd med den, i signaturen min ligger "mine bilder" som er tatt med den.

 

canon_ef_s_55_250mm_f4_5_6_is_-47081322_0_Big.jpg

 

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=98430

 

 

Omtale/test finner du her:

 

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review

 

 

Kult:) Men passer denne til EOS 450D? Står bare 400D og nedover. Men det er vell for at det ikke er oppdatert?

Lenke til kommentar
Kult:) Men passer denne til EOS 450D? Står bare 400D og nedover. Men det er vell for at det ikke er oppdatert?
Den passer til alle Canon-modeller som tar EF-S-objektiver. Med andre ord alle modellene med 1,6-crop APS-C-sensor (alle med betegnelse av formen xxxxD, xxxD og xxD).

 

Den passer ikke på filmhus, samt 5D og 1D/1Ds-seriene.

 

EDIT: for å utdype, EF-S-objektiver passer fysisk på husene med større sensor, men fordi de stikker lengre inn i kamerahuset enn EF-objektivene så kan speilet slå borti bakkanten av objektivet og bli skadet. Så det er noe å være obs på hvis du oppgraderer til et hus med større sensor i fremtiden.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Den passer til alle Canon-modeller som tar EF-S-objektiver. Med andre ord alle modellene med 1,6-crop APS-C-sensor (alle med betegnelse av formen xxxxD, xxxD og xxD).

 

Den passer ikke på filmhus, samt 5D og 1D/1Ds-seriene.

 

EDIT: for å utdype, EF-S-objektiver passer fysisk på husene med større sensor, men fordi de stikker lengre inn i kamerahuset enn EF-objektivene så kan speilet slå borti bakkanten av objektivet og bli skadet. Så det er noe å være obs på hvis du oppgraderer til et hus med større sensor i fremtiden.

Det er faktisk ikke alle xxxD og xxD som kan bruke EF-S objektiver. Nærmere bestemt 300D, 10D og 60D. Kilde: Wikipedia.

 

Tom

 

edit: 300D tar selvfølgelig også EF-S. My bad

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen!

Har sittet og lest lister opp ned i timer.....utrolig mye for en amatør.

Jeg har en EOS400D med efs 18-55 mm og Sigma DC 55-200mm 1,4-5,6.

Jeg er ikke helt fornøyd med bildene jeg tar kan jo være meg det da..............

Bildene blir flotte når det er klart vær ute uten sol.Ellers blir det feil her eller der.

Er langt mellom blinkskudda for å si det slik.

Kan noen fortelle meg hva disse linsene er gode for og hva di skal brukes til.Er som dere ser helt grønn.....fikk det i gave....

 

Er det noen linser jeg skulle bytta disse ut med?

Fotograferer blomster som jeg legger ut på blomstergrupper på internett.

Og så vil jeg gjerne få med mere på bildene.Når jeg står nede i hagen og tar bildet av huset

må jeg ta flere bilder for å få med alt.Det er slitsomt og mye ekstra jobbing med beskjering

og liming for å få et bildet av huset i hele sin lengde.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg her med dette da blir jeg lettet..... :yes:

Lenke til kommentar
Fotograferer blomster som jeg legger ut på blomstergrupper på internett.Og så vil jeg gjerne få med mere på bildene.Når jeg står nede i hagen og tar bildet av huset

må jeg ta flere bilder for å få med alt.Det er slitsomt og mye ekstra jobbing med beskjering

og liming for å få et bildet av huset i hele sin lengde.

 

 

 

Velkommen til forumet.

 

 

Her høres det ut som du bla kan ha behov for litt videre vinkel,hva med feks canon 10-22mm ?

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=20231

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet.

 

 

Her høres det ut som du bla kan ha behov for litt videre vinkel,hva med feks canon 10-22mm ?

 

Hei takk for velkommende her...........

Jeg var inne og tittet på denne skal prøve den da jeg ringte en venn av meg og han kommer

innom så jeg kan låne den en stund så får vi se.

 

Er det andre som også er vidvinkel men en combi...........

 

 

Else Marie

 

takker for hjelp så langt...........

Lenke til kommentar

Hei!

 

 

EF-S 60mm macro kjøpte jeg på nettet i går denne trenger jeg nok tror jeg.

Jeg kjøpte også Canon 55-250 mm IS.

 

Så får jeg prøve disse først.

 

Er det noen som vet om gode fotoblader----bøker ---eller online kurs

 

Driver og forhører meg lokalt her også men det ser ikke så lyst ut bor foresten i Sarpsborg,

Østfold..............

 

 

Else Marie

Lenke til kommentar

De engelske fotobladene har en del artikler som kan være nyttige for nybegynnere; særlig synes jeg Digital Photographer, Digital Camera World, og Digitial SLR Photography har en brukbar kvalitet. Det eneste er at testene der er overfaldiske og til tider lukter bestilt ... Svenske Foto er alltid en vinner; men de har ikke så mye nybegynner stoff.

 

Tror du vil bli fornøyd med de nye objektivene du har bestilt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om gode fotoblader----bøker ---eller online kurs

 

Else Marie

 

Hei og velkommen.

 

Har du lest disse postene om fotografering her på forumet,er veldig informative.

 

Denne er for Canon.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287

 

Her har du fotokompendiumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Denne forklarer blender/iso/lukkertider på en grei måte.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her synes jeg det var litt lite bilder :p

 

Er amtør og har selv et sigma 30mm 1.4 objektiv og et canon 70-200 4.0L objektiv.

 

Planen er å:

- bruke sigmaen til bilder innendørs (da jeg vil helst unngå å bruke blits)

- bruke canonen utendørs til motorsport/fugler og portrett

- etter jul kjøpe meg en tamron 17-50mm 2.8. Denne har fått mye ros og har en gangske hyggelig pris; ca 3200,-( i hvert fall om du sammenlikner med Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM som ligger på 8000,- ++). Skal bruke den til landskapsfotografi og generelt som en "all around"-linse.

 

 

Lekte meg litt med blender 1.4 :p

Her er bilder fra siggyen tatt med eos 30d (jpg rett fra kamera, har bare gjort dem litt mindre):

 

1/80 F/1.4 ISO800 - Fokus på krydderpølsa

post-144855-1228263859_thumb.jpg

 

1/125 F1.4 ISO800 - Fokus på den lyse patéen

post-144855-1228264165_thumb.jpg

 

Julehilsen Hiss

 

Edit: skriveleif

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...