Gå til innhold

Diskusjonstråd for rimelige objektiv til Canon EOS serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har den telezoomen som magnusgl refererer til (dog med IS), og jeg er knallfornøyd :thumbup: og til jul skal jeg ha den tamronen :grin:

 

Husk at det er mulig å kjøpe brukt også, kan spare noen tusenlapper slik.

 

Hiss

Jeg har ikke funnet Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon med IS :( ??

Finnes det? Hvis det er den linsa du snakker om da og IS står for antivibrasjon. :)

 

Arne M

 

Nei det finnes ikke, jeg snakker om 70-200mm telezoomen til canon ;)

 

Hiss

Lenke til kommentar
Evt stativ bør vel da også kombineres med en fjernutløser, enten kabel, eller trådløs IR eller radiosender - her finnes det jo mye billig på ebay...
Sikkert greit med fjernutløser, men for min del funker selvutløser utmerket :)

:) Joda, selvutløser fungerer fint det... prøvde bare å "gire" kjøpelysta litt :p

 

En annen dings som kan være kjekk å ha ved stativ-bruk er en sjakt-søker med forstørring :p

Lenke til kommentar
Evt stativ bør vel da også kombineres med en fjernutløser, enten kabel, eller trådløs IR eller radiosender - her finnes det jo mye billig på ebay...
Sikkert greit med fjernutløser, men for min del funker selvutløser utmerket :)

:) Joda, selvutløser fungerer fint det... prøvde bare å "gire" kjøpelysta litt :p

 

En annen dings som kan være kjekk å ha ved stativ-bruk er en sjakt-søker med forstørring :p

 

Kjøpelysten er der den..hehe :) Har allerede fjernutløser, vil ikke være foruten etter at jeg har blitt vant til den. Kunne godt tenkt meg sjaktsøker, peiling på pris og hvem som selger? :)

Lenke til kommentar
Kjøpelysten er der den..hehe :) Har allerede fjernutløser, vil ikke være foruten etter at jeg har blitt vant til den. Kunne godt tenkt meg sjaktsøker, peiling på pris og hvem som selger? :)

Hehe... ser at Scandinavian Photo selger en orginal Canon sak, men den er litt dyr da, ca 1700 :eek: ( http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=5611285 ), mener å huske å ha lest at en uorginal sak fra Seagull er fullt brukbar. Koster iallefall en brøkdel av orginal-saken, ca 30£ på ebay (søk etter seagull angle), feks her (har ingen info om denne selgeren) http://cgi.ebay.co.uk/Seagull-1X-2X-Angle-...A1%7C240%3A1318

 

Har ikke kjøpt en slik sak selv, men den står på listen... :)

Lenke til kommentar

Takker for linken! :) Har kjøpt mye krimskrams fra HongKong tidligere med bare gode erfaringer så jeg har ingen problemer med å kjøpe derfra.

 

Ser at selgern du linker til har 99,1% positive tilbakemeldinger. Blir nok bestillt i løpet av ettermiddagen tenker jeg. Jeg er ikke så proff at jeg orker å bruke 1700,- på en original fra canon iallefall :)

Lenke til kommentar
Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for Canon EF 70-200mm f/4L USM, men det var en som sa at jeg burde bruke stativ med det objektivet. Siden der ikke er stabilisator. Er det tilfelle? Jeg kommer ikke til å ta med mej stativ når jeg er ute å går tur.

 

Takker for all hjelp

 

Lønner seg med stativ av noe slag, ja. Men dersom du er noenlunde stø på hånda, kan det holde med monopod. Jeg har brukt det med hell.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Har no bestilt EOS40D.

Det jeg lurte på er om noen kan hjelpe meg med valg av objektiv.

Kommer til å ta bilde ut i naturen og familiebilder.

Jeg er amatør så vil ikke kjøpe av dei dyreste(2000-3000kr).Kanskje litt mer.

Jeg vil kanskje kjøpe 2 stk til samme pris viss det er bedre.

 

Takker for alle svar

Her er objektivene jeg har brukt på 40D og kan anbefale hvis det er skarpe bilder du prioriterer:

- Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, pris i Norge idag ca 8.100,- Standard utendørs, bygninger, arkitektur, natur, reiser. Har aldri gitt et dårlig bilde, gir alle muligheter også i svakt dagslys og på regnværsdager.

- Canon EF 200mm f/2.8L II USM, i underkant av kr. 6000. Også med 1.4x som gir et 280mm f4 objektiv. Kompakt og lett. For alt der et begrenset utsnitt ønskes, fungerer til foto av fugler og dyr. Det beste jeg har prøvd når det gjelder skarphet.

- Canon EF 85mm f/1.8 kr. 3.300,- Portrett og annet ved behov for brennvidde mellom 55 og 200. Nesten like skarpt som 200 mm objektivet.

Om jeg stod uten objektiv og skulle kjøpt mitt første med kr 3000 i budsjett ville jeg lagt på 300 kr ekstra og kjøpt Canon EF 85mm f/1.8 kr. Kanskje skrapt sammen 800 kr ekstra til et EF 50mm 1.8 som gir helt OK skarpe bilder på f8. Nytten av IS og zoom er ofte overdrevet.

Lenke til kommentar

...Kommer til å ta bilde ut i naturen og familiebilder.

Jeg er amatør så vil ikke kjøpe av dei dyreste(2000-3000kr).Kanskje litt mer.

Jeg vil kanskje kjøpe 2 stk til samme pris viss det er bedre.

Her er objektivene jeg har brukt på 40D og kan anbefale hvis det er skarpe bilder du prioriterer:

- Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, pris i Norge idag ca 8.100,- Standard utendørs, bygninger, arkitektur, natur, reiser. Har aldri gitt et dårlig bilde, gir alle muligheter også i svakt dagslys og på regnværsdager.

- Canon EF 200mm f/2.8L II USM, i underkant av kr. 6000. Også med 1.4x som gir et 280mm f4 objektiv. Kompakt og lett. For alt der et begrenset utsnitt ønskes, fungerer til foto av fugler og dyr. Det beste jeg har prøvd når det gjelder skarphet.

- Canon EF 85mm f/1.8 kr. 3.300,- Portrett og annet ved behov for brennvidde mellom 55 og 200. Nesten like skarpt som 200 mm objektivet.

Om jeg stod uten objektiv og skulle kjøpt mitt første med kr 3000 i budsjett ville jeg lagt på 300 kr ekstra og kjøpt Canon EF 85mm f/1.8 kr. Kanskje skrapt sammen 800 kr ekstra til et EF 50mm 1.8 som gir helt OK skarpe bilder på f8. Nytten av IS og zoom er ofte overdrevet.

Ingen tvil om at de objektivene der er gode, men prismessig og bruksmessig faller de utenfor OPs rekkevidde.

 

EF-S 17-55 f2.8 IS _er_ et bra objektiv, men det koster skjorta. Brennviddeområdet passer derimot veldig fint til natur og familiebilder. Det "vanlige" alternativet til Canon EF-S 17-55 er tamron sin 17-50mm F2.8. Den mangler IS, men behovet for dette er etter min mening større ved lengre brennvidder enn dette. Prisen ligger rundt 3000,-

 

Ellers kan jeg bare støtte fjelljo i at EF 85mm 1.8 er et supert objektiv til en ok pris, (farger og kontrast er helt kanon ;) ), men til familiebilder og landskap blir det litt for lang brennvidde.

 

En annen mulig kandidat i samme prisområde som Tamronen er Sigma 30mm f1.4, men her må du da bruke beina til å zoome med. En annen mulig ulempe ved Sigma er at man kan være uheldig og få et dårlig justert/kalibrert eksemplar fra fabrikk - isåfall blir det litt pes med retur evt bytte. (Dette kan også forekomme med Tamron og Canon objektiver, men det kan se ut som den vanlige oppfatningen på nettet er at Sigma er litt verre på dette, kvalietetskontroll, enn feks Tamron og Canon)

 

Edit: rettet opp referansefeil...

Endret av Vortex Surfer
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte Tamron 17-50 f:2,8 ut mot ett Canon 17-40 f:4,0 L usm, noen som har noen meninger om dette byttet? "Jeg har lyst på ett L objektiv til" :)

 

Edit: Tror nesten jeg skal glemme det...lest litt om det nå...virker faktisk som en del folk mener Tamronobjektivet er bedre...

Endret av BorgSol1
Lenke til kommentar

Skal snart få meg en Canon Eos 450d med standard objektivet.

 

Men hva kunne vært kjekt å ha til bruk på reise?

Da tenker jeg å ta bilder inne på museer og av bygninger.

 

Og det bør definitivt ikke være dyrt.. er akkurat ferdig med studiene og har enda ikke jobb.

Lenke til kommentar

Nå er det snart jul og nyttår, og dermed tid for mange bilder innendørs. Jeg kjøpte mitt EOS 450D i juni, og behovet for et lyssterkt objektiv har ikke vært såå tilstedeværende da jeg hovedsaklig har fotografert utendørs i sommer. Innendørs har jeg brukt blitz der det har vært behov, men ser jo klart at bildene blir litt vel "hvite".

 

Derfor har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av et lyssterkt objektiv med fast brennvidde før jul, som en slags førjulsgave til meg selv. Det vil nok bli brukt mest til bilder "hjemme i stua".

 

Jeg har hovedsaklig 3 objektiver i tankene:

 

Canon EF 35mm f/2 (2100,-)

+ passe brennvidde, pris.

- er det kanskje ikke lyssterkt nok?

 

Canon EF 50mm f/1,4 (2800,-)

+ lyssterkt.

- kanskje for høy brennvidde for fotografering inne i normale stuer?

 

Sigma 30mm f/1,4 (3000,-)

+ lyssterkt, passe brennvidde.

- Virker som om det er litt lotto om man får et objektiv med velfungerende fokusmotor.

 

Tror Canon EF 50mm f/1,4 er det skarpeste objektivet, men at en brennvidde på 50mm kan bli litt i trangeste laget når man sitter rundt stuebordet med riskrem og St. Halvard-likør i vrangstrupen på julaften. Heller derfor mot Sigmaen. Blir vel en tur på Foto/Video i morgen eller tirsdag for å teste.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Tror Canon EF 50mm f/1,4 er det skarpeste objektivet, men at en brennvidde på 50mm kan bli litt i trangeste laget når man sitter rundt stuebordet med riskrem og St. Halvard-likør i vrangstrupen på julaften. Heller derfor mot Sigmaen. Blir vel en tur på Foto/Video i morgen eller tirsdag for å teste.

 

Du har jo kidobjektivet,sett det på 50mm og prøv det gjør det samme på 30mm.Da finner du ut hva du synes om brennviddene.

 

En blits er heller ikke og forakte da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...