Gå til innhold

Snustråden V5 (VIKTIG! Les førstpost!)


Heilage

Anbefalte innlegg

Jeg har også hørt at sukkerinnholdet var grunnen. Det blir vel på mange måter verre å ha en klype snus med satans mye sukke i seg, i munnen i 1-2 timer, enn å tylle i seg 0,5 l Cola. Min logikk tilsier i alle fall dette.

 

Da er logikken din ute å kjører. Du kan vel ikek tro at en pose snus kan inneholde like mye sukker som en halv liter cola ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også hørt at sukkerinnholdet var grunnen. Det blir vel på mange måter verre å ha en klype snus med satans mye sukke i seg, i munnen i 1-2 timer, enn å tylle i seg 0,5 l Cola. Min logikk tilsier i alle fall dette.

 

Da er logikken din ute å kjører. Du kan vel ikek tro at en pose snus kan inneholde like mye sukker som en halv liter cola ?

 

En cola drikker man med noen slurker. En snus har man oppe i leppen, der den renner ned på tennene hele tiden. Man kan ha den oppi i timesvis. Ringer det en bjelle?

Lenke til kommentar

Sitter og leser på eit dokumet om helseskader ved bruk av snus. Fant det på ei anti tobakk side, legg merke til korleis dei snur og vender på fakta som ein M.Moore film. Har og lest noko andre raporter som seier noko heil anna.

 

EDIT: Dei påstår og at skrå skal tygges. Etter det som eg leste på ein skrå pakke så skal den plaseres under leppen.

 

Uttrykkene røykfri tobakk, tyggetobakk og spyttetobakk brukes ofte som betegnelse på snus og skrå. Snus plasseres vanligvis under overleppen og ligger stille, mens skrå tygges og skråprisen flyttes rundt i munnen. Frem til 1970-tallet var det vesentlig eldre menn som snuste og det var få snusere under 25 år. Snusfabrikantene har nå utviklet lavnikotinprodukter i tepose-liknende pakninger. I Norge snuste i 1996-98 18% i aldersgruppen 16 – 24 år daglig eller av og til. Bruken av snus avtok med alderen, og i aldersgruppen 55 – 64 år snuste bare 2% daglig eller av og til. Relativt få kvinner bruker snus her i landet. Det er forbudt å selgesnus i alle EU-land med unntak av Sverige og EFTA-landet Norge.

 

Snus består av en blanding av finmalte mørke tobakkssorter tilsatt vann, fuktighetsbevarende stoffer, salter og smaksstoffer. Snus inneholder kreftfremkallende nitrosaminer dannet fra sekundære aminer og alkaloider som nikotin. Det er hevdet at svensk snus representerer mindre risiko for kreft enn amerikansk snus. Dette er imidlertid ikke tilfredsstillende dokumentert. Snus inneholder 0,5 – 1,3% nikotin. Konsentrasjonen av nikotin i blodet hos snusbrukere holder seg på et høyt nivå betydelig lengre enn ved røyking av sigaretter. Enkelte røykere har begynt å snuse for å bli kvitt sin røykeavhengighet. Erfaringene viser imidlertid at snus gir sterk nikotinavhengighet og at det gjennomgående faktisk er mindre vanskelig å stumpe sigaretten enn å slutte med snus.

 

Ved snusing oppstår det skade på slimhinnen der prisen plasseres. Tidlige rødlige forandringer er tegn på irritasjon. Etter hvert kan slimhinnen bli hvitaktig og fortykket ved at det dannes såkalt snusleukoplaki. Senere får det skadete området et mer rynket og gulbrunt preg og det kan oppstå små sår og sprekker der snuspartikler samler seg. Disse forandringene kan hos enkelte være forstadiet til munnhulekreft. Emaljeoverflaten på tennene har mikroskopiske ujevnheter som fylles med fargede forbindelser fra snustobakken. Ved lengre tids bruk av snus vil tannkjøttet trekke seg unna tennene slik at tannhalsen og røttene som tidligere var dekket av tannkjøtt, kommer til syne. Når det legges inn en pris, stiger pulsen og blodtrykket umiddelbart. Vedvarende økt blodtrykk ved bruk av snus har vært registrert etter et par års snusbruk. Det er gjort få undersøkelser av risikoen for hjerteinfarkt ved snusing. Imidlertid er det i Sverige funnet en fordobling av risikoen for død av hjerteinfarkt blant snusere, samt at førtidspensjonering på grunn av hjerte- og karsykdommer var 50% vanligere både hos snusere og røykere enn blant dem som ikke hadde brukt tobakk. Verdens helseorganisasjon og amerikanske myndigheter har klassifisert snus som kreftfremkallende. Kreftklassifiseringen er basert på kreft i munnhulen. Kreftklassifiseringen har nylig blitt kritisert på bakgrunn av to svenske undersøkelser som ikke fant økt kreftrisiko hos snusbrukere. En kritisk gjennomgang av disse studiene avdekket flere svakheter. Begge undersøkelsene anga imidlertid at risikoen for kreft i munnhulen var økt med 80% hos tidligere snusere. Resultatene kan forklares ved at i et land som Sverige med god helseopplysning, vil snusere ta forandringer i slimhinnen som mulig forvarsel på utvikling av kreft og slutte å snuse. Det er derfor mer sannsynlig at kreft utvikles hos tidligere snusere.

 

En ny svensk undersøkelse tyder på at risikoen for å utvikle såkalt type 2 diabetes (sukkersyke) er høyere ved bruk av snus enn ved røyking. En norsk undersøkelse blant rekrutter har rapportert at snus dobler risikoen for skader ved fysisk trening. Det synes ikke å være foretatt undersøkelser av effekt av snusing under graviditet. Vi vet imidlertid at nikotin•4 fritt passerer over til fosteret og kan påvirke organsystemene i fosteret. Nikotin vil også passere over til morsmelken.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar
Noen som kan gi en minianmeldelse av N&J East? Er det poeng å prøve?

Smakte litt te og litt råttent. Men så er ikke jeg overbegeistra for snus med smak heller. West var veldig god :)

 

Samboer greide å kjøpe snus uten nikotin og tobakk. Noe mais-greier. :p Svei godt (sikkert pga alt saltet de har tatt i), smakte ok i munnen, men var grusom når jeg tok den ut. Smaken ville ikke bort, og jeg ble mer og mer kvalm.

Lenke til kommentar
En norsk undersøkelse blant rekrutter har rapportert at snus dobler risikoen for skader ved fysisk trening.

Du har vel ikke noen referanser til denne? Virket litt interesant å lese om hvordan de kom frem til dette. Høres jo så dumt ut om jeg skal ha dobbel så stor sannsynlighet for strekk, falle, knekke beinet, få en puck i trynet, kollapse, muskelvevdestruksjon eller hva i alle dager de mener med "skader ved fysisk trening" ved fysisk trening. Kunne jo også vært gøy å se hva de mener med fysisk trening, er vel ikke så mye trening å gjøre bortsett fra den fysiske.

 

Men hvordan blir det å ta med seg ett par tårn med snus til Spania i sommer? Ble stoppa i tollen på vei til England i vinter, men da hadde jeg putta 7 bokser i forskjellige lommer (kompis sa en gang noe om at snus man bærer på seg ikke regnes som ting som skal fortolles) og sa det var til personlig bruk. Var litt om og men, men fikk da mast på meg de syv boksene jeg skulle ha med. Ikke det at det var noe problem på grunn av tollgrensa på 250g, men var det at det var ulovlig i England visstnok.

Så da lurer jeg på hvordan snussituasjonen i Spania blir i sommer. Kan jo putte det i baggen bare, men blir det stoppa der så har jeg jo ingen sjangs for å få forklart og krangla med tollpersonalet på stedet. 2 uker i Spania trenger en god del snus ;)

Lenke til kommentar

Har ikke mer snus igjen:( og har heller ikke penger til snus!!! Dette suger hardt. Sitter å pugger til muntlig (BTW værste tenkelige oppgaven), har ikke snus, bøndene rundt driver å sprer kubæsj overalt sånn at det skal stinke faenskap over alt, jeg er dårlig og det samme er været! Denne dagen suger så jævlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...