Franknr Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Kjøpte en sølvgrå BMW 316I 1993 mod. Dagen etter kjøpet vasket jeg bilen skikkelig med høytrykkspyler og la da merke til at noe av lakken hadde flerret av og at den var rød under. Bilen har blitt omlakkert, og det er blitt skikkelig dårlig jobb. Dette ble jeg ikke opplyst om da jeg kjøpte bilen, noe som også hadde vært vesentlig i forhold til min avgjørelse. Jeg begynte da å lure på hvorfor dette var blitt gjort, om det var pga. rustskader, karroseriskade e.l. Kjøper informerte meg etter spm. at bilen aldri var blitt skadet og at den var rustfri. Han viste meg papirer på eu-godkjenning og reperasjoner som var blitt gjort. Jeg bestmete meg for å se om dette stemte og satte inn bilen på NAF bruktbiltest. Der får jeg en lang liste over feil og mangler, klart jeg forstår at det er en gammel bil og at små plukk kan det være. Men det jeg reagerer på her er at det bla. var gjort dårlig oppretting etter skade, svært dårlig utført omlakkering og rustangrep i karroseri. Dette ble spurt om på forhånd, men kjøper fastslo at bilen var uten disse skadene. I § 19 står det: (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. DETTE MÅ VEL VÆRE GRUNN NOK TIL Å FÅ HEVET KJØPET?? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Du kan kreve heving ja. Siden selger feilinformerte deg og skader og dårlig stell, så vil du ha retten på din side. Men fikk du det skriftelig eller hadde du med deg vitner? Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er ganske enig der. men hvis du har kjøpt bilen av en privatperson kan det være vanskelig å heve kjøpet. kjedelig når folk er så uærlige. God grunn til å ta med bilen på NAF bruktbiltest FØR man kjøper. Hvis selger ikke går med på det er ikke bilen verdt å eie Lenke til kommentar
Franknr Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Du kan kreve heving ja. Siden selger feilinformerte deg og skader og dårlig stell, så vil du ha retten på din side. Men fikk du det skriftelig eller hadde du med deg vitner? Har ingenting skriftlig men hadde to vitner på stedet. Kan det være lurt å få advokat til å hjelpe meg å skrive klage brev tro? da det kommer fra advokat kan han jo bli mer skremt av det og kanskje går med på heving av kjøpet? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvis ikke selger er første eier, er det ikke umulig at han ikke kjenner til skaden. Frode Lenke til kommentar
oniko Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det er selgers ansvar, uansett om han kjenner til skaden eller ikke. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 ... Jeg går ut fra at 1) det ikke er et forbrukerkjøp, og 2) at det var tatt "som den er"-forbehold. Da har du funnet frem til den riktige bestemmelsen. Jeg tror alle kan være enige om at bilen har "mangel" etter § 19. Det er imidlertid ikke slik at man uten videre har hevningsrett bare fordi det foreligger en mangel. Det som kreves for hevning, er at mangelen er "vesentlig," jf. § 39. Det er ikke så lett å vurdere dette ut fra det du skriver, selv om feilene utvilsomt høres alvorlige ut. Du kan ta en telefon til NAF, de har nok peiling på slike saker. Husk forresten å reklamere og kreve hevning i tide, dersom du ikke allerede har gjort det. Hevningsretten mistes hvis man drøyer for lenge. Se herom §§ 35 og 39 (2). Når det gjelder advokat, er det nok ikke så nødvendig ennå. NAFs jurister kan gi deg veiledning. Dersom selgeren blir vrang og vrien, kan det derimot være en idé. Lykke til. Lenke til kommentar
fasse Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei. Jeg er ny her. Men jeg kjøpte bil for en tid tilbake og skal i retten nå. har hatt vesentlige utgifter på den. 2002 mod og det siste året har den kostet med 60-70 000 i verksted regninger og den virker enda ikke. . jeg tok kontakt med NAF advokat med en gang.... gidder ikke å ta saken selv da jeg kjøpte den av en privatperson.... Advokaten min er litt positiv men det er de vel alltid..... Vi får se hvordan dette går.. .. Fasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå