Perrern Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg er ikke noe innteresert i fotball, derfor trenger jeg litt hjelp med disse oppgavene som kommer under her. Beskriv den mest brukte teknikken for kortpasning Hvilke fysiske egenskaper kreves av en midtbanespiller, spiss og målvakt og Forklar regelen om tilbakespill til målvakt Jeg kan egentlig ikke svare på noen av de spørsmålene, så hadde vært bra med litt hjelp. Endret 27. februar 2008 av Polemos_Theos Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er ikke noe innteresert i fotball, derfor trenger jeg litt hjelp med disse oppgavene som kommer under her. Beskriv den mest brukte teknikken for kortpasning Er ikke sikker på om dette gjelder på alle nivå, men da jeg spilte var det innsidepassning. Man sparker ballen ved innsiden av foten. Dette gir veldig og kontrol på at ballen går dit du vil ha den. Den egner seg dog ikke til å skyte hardt eller når man skal løfte ballen, dvs ikke spille den langs bakken. Hvilke fysiske egenskaper kreves av en midtbanespiller, spissog målvakt Det kommer litt an på hva man regner som fysiske egenskaper og hvilken type spiller vi snakker om, men en midtbanespiller må ofte bevege seg mye, både fremover og bakover på banen. God utholdenhet vil derfor være viktig. For en spiss kan det være så mangt. Toppscoreren i eliteserien i fjor, Torstein Helstad, er svært raskt. Dette gjør at han løper fra motspillerne og kommer alene med keeper. Samtidig har man spisser som er svært sterke fysisk, slik at når de får ballen foran mål så greier de å riste av seg forsvarere og få skutt. En tredje type er hodespillere som i tillegg til å dra fordel av å være høy, gjerne trenger god spenst. En god spiss vet også på magisk vis hvor ballen kommer til å komme og er flink til å avslutte. Dette kan vel gjerne ikke kalles fysiske egenskaper. En keeper bør ha rask reaksjon og god spenst. Han har gjerne en mer eksplosiv muskeloppbygging enn utholdende. I tillegg vil jeg tro de fleste keepre har mer muskler i overkroppen enn den jevne utespiller. og Forklar regelen om tilbakespill til målvakt Jeg kan egentlig ikke svare på noen av de spørsmålene, så hadde vært bra med litt hjelp. En keeper har i utgangspunktet ikke lov å plukke opp ballen med hendene når en spiller på laget hans spiller ballen til ham. Unntakene er: -Når ballen spilles med noe annet enn foten, slik som hodet, skulderen, brystet osv. Jeg er usikker på lår, men jeg tror ikke kne er tillatt. Dette må du gjerne undersøke. - Når det helt klart ikke var meningen for utespilleren å spille ballen til keeper. Et eksempel er et sleivspark som går en helt annen vei enn tiltenkt. Et annet eksempel er hvis en motspiller skyter ballen i foten på en medspiller og keeper deretter får ballen. Han har da lov til å plukke den opp. Hvis keeper bryter tilbakespillsregelen mener jeg det dømmes indirekte frispark fra der feilen ble begått. Lenke til kommentar
Jon4s Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Hvilke fysiske egenskaper kreves av en midtbanespiller, spissog målvakt Det kommer litt an på hva man regner som fysiske egenskaper og hvilken type spiller vi snakker om, men en midtbanespiller må ofte bevege seg mye, både fremover og bakover på banen. God utholdenhet vil derfor være viktig. For en spiss kan det være så mangt. Toppscoreren i eliteserien i fjor, Torstein Helstad, er svært raskt. Dette gjør at han løper fra motspillerne og kommer alene med keeper. Samtidig har man spisser som er svært sterke fysisk, slik at når de får ballen foran mål så greier de å riste av seg forsvarere og få skutt. En tredje type er hodespillere som i tillegg til å dra fordel av å være høy, gjerne trenger god spenst. En god spiss vet også på magisk vis hvor ballen kommer til å komme og er flink til å avslutte. Dette kan vel gjerne ikke kalles fysiske egenskaper. En keeper bør ha rask reaksjon og god spenst. Han har gjerne en mer eksplosiv muskeloppbygging enn utholdende. I tillegg vil jeg tro de fleste keepre har mer muskler i overkroppen enn den jevne utespiller. Stemmer det, utholdenhet er alfa omega som midtbanespiller, men teknikk spiller også en rolle . Et eksempel er Kristofer Hæstad; fyren har ikke så god teknikk, men fyren løper jo til han kollapser. Utholdenhet gjelder da også for spisser. En spiss kan være så teknisk han bare vil, men "luksusspillere", altså spillere som ikke jobber etter et tilbakespill og er generelt lat, er slitsomt og irriterende å spille med. Endret 28. februar 2008 av Jon4s Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Kan legge til at man regner det som viktig for en keeper å ha ekstra god bevegelighet, slik at det skal bli lettere å foreta magiske beinparader eller lignende. Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg er ikke noe innteresert i fotball, derfor trenger jeg litt hjelp med disse oppgavene som kommer under her. Beskriv den mest brukte teknikken for kortpasning Hvilke fysiske egenskaper kreves av en midtbanespiller, spiss og målvakt og Forklar regelen om tilbakespill til målvakt Jeg kan egentlig ikke svare på noen av de spørsmålene, så hadde vært bra med litt hjelp. Om pasninger: Sånn heilt generelt så kan vi dele pasningar inn i korte pasningar langs bakken og langpasningar. Korte pasningar vert stort sett brukt for å spele ut ein motspelar på eit lite område, men også til ein ledig medspelar på ein kort distanse. Langpasningar vert brukt når du skal slå ei lang pasning til ein ledig medspelar som er langt unna, og då er det viktig med presisjon slik at den du slår pasninga til, slipper å springe fem meter for å få tak i ballen. Eit godt pasningsspel er grunnlaget for eit effektivt fotballspel, så at pasningar er viktig for fotballen er heilt sikkert. Mye info om fotball finnes her: http://norsknettskole.no/fag/ressurser/its...l/innleiing.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå