El Matador Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Heisann, Hadde en BMW 520i '97 på NAF-test i går, og de fant bilen veldig fin. MEN, det var noe rart med muligens toppen/toppakningen. La meg prøve å beskrive noen av symptomene. Den hadde omtrent 4 ganger for høyt HC-nivå Den var rimelig dau, og dro dårlig (Mente mekanikeren!) Varmeapparatet fungerte kun når bilen kjørte, og selv da var det litt dugg på vinduene Bilen ble varm (Måleren nådde rød) når bilen sto stille, men stod mitt på ved kjøring Husker ikke om de fant vann i olja eller ikke. Tror dere at dette mest sannsynlig er defekt toppakning? Vet at man burde beregne 10 000kr +++, for bytte av denne, men det blir jo fort mer hvis det er noe annet også. Endret 27. februar 2008 av Zevs. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Her er det mest sannsynlig toppakning. Du kan jo ta flere tester for å finne ut det- blant annet måle CO i kjølevannet. Det er en beholder du setter oppå ekspansjonstanken, med motor i gang- skifter denne farge er det eksos i kjølevannet- og dermed gåen toppakning. Er jo flere metoder- men gidder ikke remse opp. Så her må du bake det inn i prisen om du har tenkt og kjøpte den bilen. Vil fort koste noen tusen og få byttet den på verksted. Og termostaten er nok også gåen. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, fikk høre at en kompresjonstest trolig ville svare seg. Om denne er innenfor oppgitte tall, var bilen rimelig trygg å kjøpe så lenge man fikk fikset toppakningen. NAF var jo i utgangspunktet negative til et kjøp, i allefall til denne prisen. (85 000kr), men det virka som om de hadde anbefalt den om det ikke hadde vært noe muffens her. De mente også at jeg burde vurdere kjøpet om prisen ble senket 10 000-20 000kr. Får muligens bilen til 70 000kr, noe som frister veldig. Var jo selvfølgelig litt annet smårusk også, men litt må man tross alt forvente på en 11 år gammel bil. Bilen var totalt rustfri. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Om du får ned prisen en god del, er det ikke noe iveien for det. Ring og hør med verksted'er på forhånd hva dem skal ha da- så du ikke får deg en overraskelse. Og du sa det var noe annet smårusk? Hva innebærer det? Små ting kan fort bli dyre ting det og. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Om du får ned prisen en god del, er det ikke noe iveien for det. Ring og hør med verksted'er på forhånd hva dem skal ha da- så du ikke får deg en overraskelse. Og du sa det var noe annet smårusk? Hva innebærer det? Små ting kan fort bli dyre ting det og. Litt slitte bremseskiver, liten bulk på høyre fremskjerm, litt slark i stab. stag, litt svak parkeringsbrems, og noe til som jeg ikke husker i hodet. Alt dette er noe leieboeren vår kan skifte for meg gratis, så det bør ikke by på de største problemene. Men du mener altså at bilen mest sannsynlig er safe å kjøpe? Den kan ikke være daukjørt? Men det vil vel kanskje kompresjonstesten finne ut av? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Kompresjonstesten avslører det meste. Mulig du må plane toppen etc når du bytter toppakning. Men som sagt ring og hør med verksteder hva de skal ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå